سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا نجفی نتوانست خشم خود را کنترل کند؟ + راهکارهایی برای کنترل خشم

چه عاملی باعث شد که شخصیتی چون محمدعلی نجفی که به آرامش و متانت معروف بود و یکی از نخبگان کشور محسوب می‌شد، اکنون در بند زندان، متهم ردیف اول قتل همسر خود شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر قتل یک زن توسط همسرش این روز‌ها در سطح جامعه بازخورد زیادی به همراه داشت و همه در هر جایگاهی از قتل صحبت می‌کنند.

محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران با سوابق بلند مرتبه سیاسی و اجتماعی متهم به قتل همسر خود شده و اکنون حکم قصاص او صادر شده است.

حال باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شد شخصیتی همچون نجفی که به آرامش و متانت معروف بود و از لحاظ سابقه تحصیلی در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت و یکی از نخبگان کشور محسوب می‌شد، اکنون در بند زندان، متهم ردیف اول قتل همسر خود شناخته شده است.

به همین منظور محمدباقر حسنوند روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از منظر روانی درباره علت این اتفاق اظهار کرد: همه انسان‌ها، فارغ از ویژگی‌هایی نظیر سن و جایگاه اجتماعی-اقتصادی، ظرفیت آسیب به خود و دیگران را دارند.

او با بیان اینکه روان همه انسان‌ها همچون زمین مین‌گذاری شده است، افزود: فشار دادن هر کدام از این مین‌ها، می‌تواند خشم را در آن‌ها راه‌اندازی کند و اگر خشم که همچون سیل عمل می‌کند و مدیریت نشود، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت، تنها تفاوت انسان‌ها در تعداد، حساسیت و شدت آسیب‌رسانی مین‌هایشان است.

این روانشناس ادامه داد: عدم اطلاع از مین‌ها یا ماشه‌چگان‌های خودمان (ضعف در مهارت خودآگاهی) و ماشه‌چگان‌های دیگران (ضعف در مهارت همدلی)، یا عدم پیشگیری از ورود به شرایط راه‌انداز خشم، احتمال پدیدآیی خشم‌هایی را فراهم می‌آورد که همچون گلوله برفی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و به ناگهان همچون بهمنی بر سر فرد و دیگران فرو می‌ریزند و گاهی حتی در کنار آسیب به دیگران، دستاورد‌های کل زندگی را از بین می‌برند.

حسنوند درباره قشر مخ و قدرت کنترل رفتار گفت: قشرمخ به انسان‌ها قدرت کنترل بر رفتار را می‌دهد، اما یادمان نرود که بخش مشترک ما با حیوانات (دستگاه لیمبیک) گاهی به صورت خودکار عمل می‌کند، رفتارمان را در اختیار می‌گیرد و فرصتی برای قشر مخ و رفتار خردمندانه باقی نمی‌گذارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه همه‌ انسان‌ها در شرایطی ممکن است به لیمبیک واگذاشته شوند، افزود: آموختن مهارت کنترل خشم، احتمال رفتار‌های آسیب‌زا را کاهش می‌دهد، مهارتی که آموزش فراگیر آن برای مردم کشور بسیار ضروری است.

او اضافه کرد: با توجه به پیچیدگی مورد اخیر، ممکن است مشاوره روان‌شناختی به این زوج سودمندی کمی داشت، با وجود این، می‌توان گفت در غالب موارد، مشاوره‌های روان‌شناختی احتمال تبدیل چالش‌های درون‌خانوادگی به مشکلات غیر قابل حل نظیر مورد اخیر را کم می‌کند، اما دانستن این امر ضروری است که هرچند ممکن است در حل مشکلات دیگران توانمند باشیم، اما توان ما در کمک به حل مشکلات خودمان محدود است و گاهی لازم است کمک حرفه‌ای بگیریم.

حسنوند با بیان اینکه دسترسی به عامل مرگبار و به ویژه همراه داشتن آن در لحظات اوج خشم، احتمال رخ دادن چنین مواردی را افزایش می‌دهد، گفت: لازم است دسترس‌پذیری به عوامل مرگ و میر کاهش داده شود.

این روانشناس درباره راهکار‌هایی برای مدیریت خشم و عصبانیت بیان کرد: نشانه‌های بروز خشم را بشناسید، با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد. نشانه‌هایی مانند افزایش ضربان قلب، فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم هستند.

حسنوند با بیان اینکه احساس منفی خود را بیان کنید، افزود: اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، طرف مقابل متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید. به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید و زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم کنید.

او ادامه داد: هنگام خشم مراقب کلام خود باشید، موقعیت را ترک کنید و کمی ورزش کنید، چرا که ورزش در مدیریت خشم نیز بسیار کمک کننده است. همچنین کینه به دل نگیرید، بخشش ابزاری بسیار قوی است و منطقی نیست که از همه آدم‌ها توقع داشته باشید در همه شرایط همان طوری رفتار کنند که شما دوست دارید.

این روانشناس از دیگر راهکار‌های مدیریت خشم را خوش طبعی دانست و اضافه کرد: شوخی و خنده به مقابله با فشار عصبی کمک می‌کند و از طعنه و ریشخند دوری کنید، زیرا ممکن است موجب جریحه‌دار شدن احساسات دیگران شود و همه چیز را بدتر کند. همچنین خود را آرام کنید و از عذرخواهی نترسید.

حسنوند گفت: اهمیت موضوع را بسنجید، خود را به جای طرف مقابل قرار دهید، تا ده بشمارید و بدانید چه زمان نیاز به کمک دارید، چرا که یاد گرفتن مهارت کنترل و مدیریت خشم برای همه آدم‌ها سخت است، اگر به نظرتان عصبانیت شما شدیدا خارج از کنترل است و باعث می‌شود دست به کار‌هایی بزنید که بعدا پشیمان شوید یا به اطرافیانتان آسیب برسانید، حتما از متخصص کمک بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، روانشناسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
کاش میشد حرص زیاد به پول را هم کنترل کرد گاهی همه چیز طبق نقشه پیش نمیرود فشار زیاد به طرف که اموال دخترش را بنام خودش کند که مثلا پسر خودش در آینده پست مدیریتی داشته باشد آخرش ممکن است به آخر دنیا برسد که رسید زندگی دیگران را هم نابود کرد.
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
کسیکه درحالت عصبانیت یاهرحس دیگری مرتکب جرم حتی قتل میشودازنظرقانون ماقصاص است ولی باحفظ احترام به قانون کشورم. نظرشخصی بنده ارتکاب جرم درحالت عادی مثل جرم درحالت غیرعادی برابرنیست وتعیین مجازات سخت است.
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اقاي نجفي مهدورالدم است و طبق اظهارات اقاي مسعود استاد برادر خانم ميترا استاد با زنان زيادي روابط غير اخلاقي داشته است و دختران مردم را اغفال نموده و موجب تخريب زندگي انها شده است !! كه اين موضوع باعث اختلافات شديد بين انها بوده است كه اقاي نجفي به يك زن راضي نبوده و حتا ميخواسته. زنش را طلاق دهد و باز به اغفال ديگر زنان برود و اينكه اقاي نجفي پست شهردار بودن را براي اهداف خود مورد سوءاستفاده قرار ميداده است بايد محاكمه شود و روابط نامشروع وي با ساير زنان نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد . تا كساني كه از پست و مقام خود براي اهداف غير اخلاقي شان سوءاستفاده ميكنند مجازات شوند .
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
از کجا معلوم که برادر میترا راست گفته
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
نجفی اعدام
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بله درست میفرمایند اقای نجفی نخبه بود ی برفی توتهران بارید کل شهر فلج شد اگر ایشان نخبه بود همون ساعتهای اولیه با نخبه شون برای شهر کاری میکردند
ا
۰۶:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
هرچه زودتر اعدام کنید دیگه او قاتله
ناشناس
۰۵:۱۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
چرا نجفی نتوانست خشم خود را کنترل کند؟
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
چون جز اصلاح طلبا بود
س
۰۲:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
آقا جان بابا یک بار هم که شده باب محاکمه عادلانه باید صورت عمل بگیرد باشد
باران
۰۲:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
عجبا
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اتفاقا دوران وزارت ایشان همه فرهنگیان از وی راضی بودند
مرادف
۰۱:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بعض هی میگن اعدام بشه،،،اغاقاضی حکم صادر میکنه،،ولی دم اجرا خواهدکرد یامیبخشه یا قصاص میکنه
یک نفس کشته شده اجازه بدین نفس دیگری هرچن گناهکار از بین نره ،اجازه قتل نفس نداریم چون صاحب نفس هیچکی حتی خودمون نیستیم ،آرزوی مرگ برا دیگران خوب نی،انفاس متعلق بخداس،
خودم
۱۱:۴۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام ، آرزوی مرگ اخلاقی نیست ، عمل بی اخلاقی را حد الهی و قانون مجازات میکنن . جرم قتل نفس حد شرعی دارد و در قرآن آمده ، همچنین بخشش قاتل هم از حدودی است که مشخص شده برای اولیای دم . برای کسی آرزوی مرگ نمیکنیم ولی خواهان اجرای قانون و حدود شرعی با در نظر گرفتن عدالت و رفعت اسلامی هستیم .
علی طاهری
۰۱:۱۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
ای کاش این پرونده هم سریع ختم بشه‌ واقعا حالمون‌ با دیدن پرونده‌ی‌ این آقا بد میشه
Reza
۰۰:۴۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
پيشنهاد ميكنم يبار سابقه تحصيلي و شخصيتي هر دو نفر را يبار بررسي كنين بعد نظر بدين.
تنها درسي كه اين اتفاق به من اموخت اينه كه ي خانمي مي تونه از راه برسه، باهاش ازدواج كنه، روانيش كنه، قاتلش كنه، اخر سر هم براش اعدام صادر كنه.
ارام بودن اقاي نجفي واقعا بي نظير بود. حالا ....
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بلاخره طبق مصاحبه وكلاي اقاي نجفي اولياي دم بلاخره با تهديد طرفداران و دوستان اقاي نجفي مجبور به رضايت شدهاند و بنابر اعلام وكلاي قاتل معروف و با نفوذ و از دوستان وي چون خانواده وي تنها ارزوي مادرش رسيدن فرزندش به درجات بالا احتياج به كمك مالي دارد لذا با گرفتن رضايت اين پول را دريافت ميكنند !! از اول هم معلم بود كه اين دادگاه نمايشي است و خانواده مقتول در مقابل اقاي قاتل معروف هيچگونه شانسي ندارند !
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
با توجه به اینکه مقتول درصدد مصاحبه با یک خبرنگار بوده و اینکه قتل در زمانی انجام شده که مقتول تنها بوده و همچنین با اسلحه صورت گرفته ، کاملا واضح است که قتل با تصمیم قبلی و برنامه ریزی شده به نظر می رسد
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
با توجه به اینکه مقتول درصدد مصاحبه با یک خبرنگار بوده و اینکه قتل در زمانی انجام شده که مقتول تنها بوده و همچنین با اسلحه صورت گرفته ، کاملا واضح است که قتل با تصمیم قبلی و برنامه ریزی شده به نظر می رسد
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
یعنی شما نمیدونید ؟!!! اغلب مسئو لان ما ظاهرشون با باطنشون 179 درجه فرق فوکوله ؟! .
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
لعنت بر باطن
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
این خانم هم مقصر بود خدا رحمتش کنه همه تقصیرها را گردن بنده خدا نجفی نندازید بعضی زنها روی اعصابند نجفی آدم نان رسون و خوبی بوده خداییش
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در این کشور داشتن و بدست آوردن شغلهای ارشد دولتی به معنای نخبگی نیست بلکه به معنای توانایی چشم فروبستن به بی عدالتیها توانایی سوار شدن بر موج بدبختی قشر مستضعف و... است. همچنین وقتی این شخص نمی تواند خشم خود را کنترل کند نمی توان گفت متین و با آرامش است، از آن مهمتر دست این فرد به خون یک بی گناه آلوده است هر چند خود اعتراف کرده نباید این اعتراف را مدرکی برای تبریه اش در نظر بگیربم
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در تمام موارد باید علت را ریشه یابی کرد این یک نمونه است ولی در این وسط به نظر من قربانی یک نفر است اونم پسر استاد نه پدر .
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
.وقتی عصبانی هستید .اب بنوشید و محل را ترک کنید .به طبیعت پناه ببرید و سعی کنید به موضوعی که باعث عصبانت تون شده فکر نکنید .همیشه به عاقبت کار بیندیشید ِزندان و اعدام را جلوی چشم بیاورید .بعد ترس از این دو باعث ارامش تون خواهد شد
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
وقتی قاتلی به جای دیه یک زن مسلمان دیه ده زن مسلمان را بتواند بدهد در این کشور خالی از عدالت اجتماعی و رانت خوار اعدام می شود؟
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
حالا میشه مطلب رو اینجوری هم گفت چرا اون زن نتونست اهداف مالی خودش رو کنترل کنه که این اتفاق نیفته ،همینجوری تئوری وار نمیشه گفت چگونه خشم خود رو مدیریت کنید تا تو اون موقعیت قرار نگرفته باشی نمیفهمی این پیرمرد بدبخت تو چه فشاری بوده ،من از این جور اشخاص دیدم که آدم رو به جنون میکشونن
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
لنت ترمز نداشته
حمید
۱۸:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ایشان نخبه نبوده
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
واقعا باعث تاسف است.
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
الان فکر کردین چون طرف یه مقامی بوده باید دیگه معصوم باشه عجب حرفی زدین اون هم مثل بقیه حالا باید تقاص کارش بدهد
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
سرنوشت اون زن قتل توسط نجفی بود و نجفی هم مرگ به علت مجازات قتل همسر
بزرگترین اشتباه نجفی تن دادن به ازدواج با شخصی بسیار دور از خودش هم از نظر سنی هم فرهنکی و هم سیاسی و پایان این همه اختلاف به مرگ دو نفر منجر شد یکی نخبه سیاسی و دیکری که شاید میتونست وجودش برای فرزندش و آینده او بسیار ارزشمند باشد
این اتفاق پر از عبرت و درس است
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
الفاتحه
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
امیدوارم مسعود رضایت نده ای خدا میشه اعدام شه
علی
۰۱:۱۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
دیگه‌ خیلی‌ تند میری اخوی‌
اگه‌رضایت‌بدهند‌‌هم‌بد‌نیست هرچنداین‌آقا‌یه‌قاتل‌روانیه‌
ولی تصمیم‌آخر‌با‌خونواده‌ی‌مرحومه‌‌هستش
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
وقتي دو نفر تناسب سني نداشته باشن اين اتفاق رخ ميده
ali13
۱۶:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
الآن هم مطمئن باشید ایشان اعدام نخواهد شد با خانواده مقتول توافق خواهد کرد
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ان شاءالله
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
خواب دیدی خوش باشه
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
هشت میلیارد تومن مسعودو وسوسه کرده از قصاص بگذره
اکبر
۱۶:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
همچین میگوید یکی از نخبگان آدم باورش میشه در زمان وزارت ویا شهرداری ویا هر پست دیگر چه گلی به سر مردم زده که اینجور میگوید نخبه...
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
از خودت بگو.ببینیم توی کارت کجا رو گرفتی که به همه ایراد میگیری
علی
۰۱:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
کدوم‌نخبه؟مدرکهای‌قلابی‌واسه‌اینجور‌آدما‌ عین‌آب‌خوردنه‌
این‌آقا‌در‌سطح‌ سوم راهنمایی هم‌نیست‌
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
راهکارهای پیشگیری از خشم در اسلام و قرآن آمده است
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
زن خوب فرمان بر پارسا / کن مرد دروویش را پادشاه .
هیچ کس راضی به نابودی و کشتن زنش نمیشود علی الخصوص مردی که زن جوان داشته باشد باید دید این زن چه کرد که بنده خدا زده به سیم آخر
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
آره بابا باید کادو هم بدن به نجفی
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
حتماً زنه حقش بوده می خواست آوار نشه و زندگی یکی دیگه.
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
خانواده خودت بود همینو می گفتی؟ خجالت بکش
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
البته قتل نفس که واقعا یه کارنابخشودنی هست مگه اینکه خانواده رضایت بدن ولی خب خود کرده راتدبیرنیست وقتی واردزندگی یه فردمتاهل میشی اونم باافتخارهراتفاقی ممکنه بیفته خداعاقبت بخیرمون کنه
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
چی بگم
علی
۱۳:۵۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
حتی در آمریکا خرید سلاح منوط به سلامت روانی فرد است. از این بگذریم که این آقا اصلا چرا اسلحه داشته!
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من که اقای نجفی با توجه به اقدام خودکشی گذشته و قتل خانم استاد دچار مشکل روانی است و نباید قصاص شود
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
اینهمه آمریکا آمریکا میکنید ک چی
اکه منوط ب سلامت روانیه پس اینهمه کشت و‌کشتار چیه
ینی همشون بیمار روانین؟
ن آقا
برو‌خداتو شکر کن ایران زندگی میکنی
حمیدرضا میرکیانی
۱۸:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
بسمه تعالی , اینقدر قتل حساب شده و با برنامه توسط نجفی را کوچک نکنید , این قتل به دلیل جلوگیری از افشاگری انجام شده , جناب نجفی کاملاً مسلط و با برنامه این قتل را انجام داده است
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
نجفی یکبار اعدام کمش هست. باید ۷ بار اعدامش کنند.در زمانی که وزیر آموزش وپرورش بود دستور داده بود معلمی حق نداره ریشش رو با تیغ بزنه. دستور داده بود معلمی حق نداره شلوار لی و یا پیراهن آستین کوتاه بپوشه و .....
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
خب انسان بی فکر اینا ک کارای خوبی بوده
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
یبار دبگم این نظرتو‌نوشته بودی
معلومه خیلی بهت سخت گذشته ک شلوار جین نپوشیدی و ریشتو زدی
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ما که یادمون نیست این چیزا دستور نجفی بوده. اصلا اون روزا این چیزا دستور آموزش و پرورش نمیخواست. شلوار لی تیپ جوونای امروزه نه اون روزا. خواب دیدی خیره!
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
توقع داشتي بگه با لباس مهموني بره سر كلاس
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ابن که ربطی به این بنده خدا نداشته تو تمام اداره جات دولتی دیگه ازجمله بانکها هم هیچ کس حق پوشیدن شلوار لی نداشته ضمنا دستور از مقام بالاتر میومده نجفی که نخست وزیر نبوده که ،درتمام وزارتخانه ها همین قوانین بوده ،اگه اینجور باشه که همه وزیرهای اون زمان طبق گفته شما بابد اعدام بشن والا چه حرفهایی میزنید یه کم برید تحقیق کنید
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
اصغر قاتل را هم با ان همه قتل فقط یک بار اعدام کردند. بعلاوه اگر برادر مقتول که ظاهرا الان همه چیز به دست اوست با یک اشاره میتواند تقاضای قصاص یا بخشش با دیه یا حتی بدون دیه همه معادلات بعضی از افراد خواهان قصاص و عدالت را به هم بریزد.پس بهتره که از خود اولیای دم جلو تر نزنیم که فعلا میزان عدالت الان انها هستند نه خود عدالت.
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
آخه به ماچه زندگی شخصی مردم
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
میگن که عبرت بشه
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
زن ناسازگار مرد رو روانی میکنه
و بلعکس
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا همینطوره
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پیرمرد رفته زنی از دخترش کوچکتر را گرفته ،خب به هم از نظر سنی نمیخوردند
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
جالبه، گویا طلبکار هم شدن! همه کار می کنید تا جنایت نجفی رو به حاشیه ببرید...یه ذره حیا هم بد نیست