سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با پیام رئیس جمور و حضور وزیر اطلاعات انجام شد؛

مراسم رونمایی از کتاب چهارجلدی انقلاب اسلامی

مراسم رونمایی از کتاب چهارجلدی انقلاب اسلامی در استان سمنان به روایت اسناد ساواک با پیام رئیس جمور و حضور وزیر اطلاعات در دانشگاه سمنان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، آئین رونمایی از مجموعه کتاب " انقلاب اسلامی در استان سمنان به روایت اسناد ساواک " با پیام رئیس جمهور و با حضور وزیر اطلاعات در تالار امیر کبیر دانشگاه سمنان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخشی از این پیام که استاندار سمنان آن را قرائت کرد، آورده است: در آن دوره تاریخی نقش مردم استان سمنان که به حق دارالمومنین، شهر دین و اخلاق و مجمع العلمای ایران، خوانده می‌شود در مبارزه با استبداد و استعمار مثال‌زدنی و ستودنی است. اکنون که به همت محققین حوزه تاریخ مجموعه گرانبها و مستند از تاریخ انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک به توصیف و شرح مبارزات مردم شریف استان سمنان از منظر دستگاه‌های امنیتی رژیم پهلوی پرداخته، فرصتی به دست آمد تا زوایایی هر چند کوچک از تلاش‌ها و مجاهدت‌های مردم بخشی از سرزمین‌مان روشن‌تر از قبل در دسترس قرار گیرد.

وزیر اطلاعات نیز در این آئین گفت: مقاومت و ایستادگی امروز مردم ایران ریشه در مبارزات نسل نخستین انقلاب دارد که ثمره گرانبهای آن آموزندگی و هویت بخشی به نسلی است که مقتدرانه پای آرمان‌های نظام ایستاده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی، بازگویی تاریخی کارنامه مستند کارکرد‌های نسلی که به رهبری امام راحل و علما و شخصیت‌های هر استان در دوران ستم شاهی نقش آفرین بودند از وظایف این وزراتخانه است که در حال محقق شدن است.

وی با اشاره به سابقه طولانی مردم استان سمنان در مبارزات علیه رژیم پهلوی و تاثیرگذاری برخی از علمای بنام این استان در هدایت و رهبری جریان‌های انقلابی تصریح کرد: اسناد ساواک نشان می‌دهد این استان از دوره آغاز نهضت در دهه چهل تا جریانات منجر به پیروزی انقلاب در دهه ۵۰ حرکت عقلانی و شایسته تقدیری داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی به تشریح علل استفاده از اسناد ساواک در گرد آوری این مجموعه کتاب‌ها پرداخت و تاکید کرد: استفاده از اسناد ساواک به معنای اطمینان و ارزش آن نیست بلکه بازخوانی نقش افراد و مردم از دیدگاه دشمن که حتی در گزارش‌های خود به مسئولان بالادستی سعی می‌کردند از اثرات اقدامات ضد رژیم کمتر درج کنند، در واقع اذعان به گوشه‌ای از استقامت‌ها و ایثار‌های نهان است.

وزیر اطلاعات افزود: بدون شک گستره مبارزات مردم استان در دروان ستم شاهی فراتر از مطالب بیان شده در این ۴ جلد کتاب است و این مجموعه تنها بر اساس اقداماتی است ساواک بر آن اشراف اطلاعاتی پیدا و پرونده سازی کرده است.

استاندار سمنان نیز در این مراسم به نوع تاثیر گذاری شخصیت‌ها در تاریخ پرداخت و تاکید کرد: تاریخ نگاری این دوران بسیار سخت، حساس، مهم و پر چالش است که وزرات اطلاعات در این خصوص همت کرده است.

علیرضا آشناگر برداشت‌های مختلف و متنوع از ابعاد مختلف زندگی شخصیت‌های تاثیرگذار دروان مبارزات ستم شاهی را یاد اور شد و گفت: نقد و مدح ویژگی‌های شخصی، مدیریتی و جریان سازی این افراد نیاز به تسلط و پژوهش‌های کامل دارد.

"انقلاب اسلامی در استان سمنان به روایت اسناد ساواک" مجموعه کتاب چهار جلدی است که وقایع انقلاب در استان سمنان را از ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۵۷ پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند، این کتاب به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی تدوین و منتشر شده است.

در مراسم رونمایی از این کتاب ها ، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان استانی، نویسندگان، مورخان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مبارزان دوران انقلاب حضور داشتند.

در این کتاب چهار جلدی، مبارزات مردم استان سمنان با رژیم ستمشاهی و حضور موثر آن‌ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ تدوین شده است.

انتهای پیام / م

روایت اسناد ساواک در قالب کتاب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.