سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معلولین جسمی حرکتی بیشترین درصد معلولان استان مرکزی

هر دستگاهی که قوانین حمایت از معلولین را رعایت نکند حتی انفصال از خدمت دولتی و اخراج از مناصب دولتی هم در قانون برایش تعیین شده است.

امیرحجت نوروزی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: در استان مرکزی ۳۳هزار معلول با طیف‌های مختلف داریم که از این تعداد تقریبا ۱۵ هزار نفر در خود شهرستان اراک هستند.

نوروزی افزود: بیشترین آمار مربوط به معلولین جسمی حرکتی است و رتبه دوم معلولین ذهنی هستند و در رتبه سوم معلولین شنوایی بینایی قرار دارند و رتبه چهارم اختلالات روانی و اعصاب و روان و در آخر سالمندان هستند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند که بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار نفر می‌شوند که تعدادی تحت پوشش ما هستند و در بحث مناسب‌سازی در راستای حمایت از این قشر در شورای عالی سالمندان هر سه ماه یک بار با ریاست استاندار محترم برنامه‌هایی داریم که ارائه می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه در استان مرکزی شورای عالی مناسب‌سازی و شورای عالی سالمندان هر سه ماه یکبار در استان و شهرستان‌ها انجام می‌شود گفت: بهزیستی به عنوان دبیر این شورا‌ها و به عنوان مطالبه‌گر معلولین در جلسات حاضر می‌شود و گزارش دستگاه‌هایی که عضو این شورا هستند را گرفته و نهایتاً برای اجرا به دستگاه‌های مختلف نامه نگاری می‌کند.

وی افزود: بعضی دستگاه‌ها همکاری خوبی با ما دارند و بعضی از دستگاه‌ها کمرنگ ترند، اما به این علت که استاندار و دفتر فنی استانداری رئیس دو شورای مناسب سازی و سالمندان هستند، ضمانت اجرایی کار‌ها بیشتر با خود استاندار و فرمانداران شهرستان است که کمک می‌کنند مصوبات به خوبی اجرا شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای دستگاه‌های مختلف وظایف مشخص کرده و آن‌ها را مکلف به انجام کرده گفت: اگر احیاناً هر دستگاهی که قوانین حمایت از معلولین را رعایت نکند حتی انفصال از خدمت دولتی و اخراج از مناصب دولتی هم در قانون تعیین شده و به همین خاطر ما به عنوان دستگاه مطالبه‌گرهمیشه در جلسات حامی معلولین هستیم.

وی چند نمونه از کار‌های انجام شده را بیان کرد به عنوان مثال: برای اشتغال معلولین در سال گذشته و امسال توانستیم در گزینش ۳ درصد استخدامی که سازمان‌ها باید داشته باشند در جلسات گزینش این افراد یک نماینده را داشته باشیم و از حقوق معلولین دفاع کنیم.

در بحث مسکن اتفاق خوبی برای معلولین افتاد وحدود ۹۵ نفر خانواده دو معلول به بالا با کمک سازمان بهزیستی و دستگاه‌های دیگر مثل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خانه دار شدند.

سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان وام خود اشتغالی و کارفرمایی دادیم که امسال خوشبختانه این وام از ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و رقم کل پولی که پرداخت شده ۳۳ میلیارد هست که سه برابر شده و با پولی که مددجو می‌گیرد اشتغال خوبی برای خودش می‌تواند ایجاد کند که به صورت قرض‌الحسنه در اختیار او قرار داده می‌شود.

در بحث معیشت حمایت‌هایی از طریق سازمان در سال جدید انجام می‌شود که به احتمال خیلی زیاد ۲۰ درصد از حقوق معلولین افزایش پیدا می‌کند و تصمیم بر این است که بعد خانوار هم به مستمری اضافه بشود که مستمری به کل اعضای خانواده هم داده شود.

قبلا به خود معلول هزینه دانشجویی می‌دادیم الان قرار است که در سال ۹۸ در صورت تامین اعتبار به اعضای خانواده هم هزینه بدهیم؛ و مواردی مانند تجهیزات پزشکی که منتظر هستیم اعتبار آن در سال ۹۸ تامین شود.

گفتگو از فاطمه سادات محمدی

انتهای پیام / م 

هر دستگاهی که قوانین حمایت از معلولین را رعایت نکند انفصال از خدمت دولتی و اخراج از مناصب دولتی دارد.

برچسب ها: بهزیستی ، معلولین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.