سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کمیسیون نخبگان اعلام شد؛

یک هزار و ۱۳۶ نخبه به کشور بازگشتند+تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد

براساس آمار مطرح شده در جلسه ۱۰۳ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری، یک هزار و ۱۳۶ نخبه ایرانی به کشور بازگشته‌اند.

به گزارش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۳ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته گزارشی درباره "نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور" از سوی معاونت نوآوری و تجاری-سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دکتر ملونی و همکارشان ارائه شد.
 
در این گزارش تعاریف و مفاهیم (استارتاپ، شرکت دانش بنیان، شتابدهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتابدهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.
 
در ادامه این گزارش،  آماری ارائه شد که به شرح زیر است:  ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، ۱۵۷ پتنت ثبت شده، ۳۰۰۰ هسته کسب و کار استارت آپی، ۴۰۹ شرکت خلاق و ۱۱۳۶ نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند.
 
همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها گفته شد که در سه ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۳ شتابدهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: ۳۰ هزار نفر زیر چتر حمایتی استارت آپ‌ها/ غول‌های فناوری ایرانی غوغا به پا کردند


در ادامه گزارش نیز اشاره شد که با عضویت این ۱۳ شتاب‌دهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به ۴۰ عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.
 
در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارت آپ‌های کشور با سایر کشور‌ها آمار‌هایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارت آپ¬ها، نحوه حمایت از استارت آپ¬ها در نظام قانون‌گذاری و... ارائه شد.
 
براین اساس، اعضاء درباره اعتبارسنجی و راستی آزمایی کلیه آمار‌های بخش علمی و فناوری، توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارت آپی خدماتی در جامعه، لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصین و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها، توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارت آپ‌های فناوری، اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی (مانند خروجی، دستاورد و اثر) تا پرداختن به شاخص¬های کمی (مانند تعداد شرکت‌ها و.) و سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارت آپ¬های فناوری؛ پیشنهاد‌هایی دادند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
بسيار عالي چشممون روشن