سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصت ها و تهدید های فروشگاه های زنجیره ای

صاحبان کسب و کارهای مختلف در سال های اخیر برای رونق کار وسرپا ماندن در دنیای رقابت ، به نوآوری و خلاقیت در عرضه کالا و خدمات خود روی آوردند.

نیازهای روز افزون افراد در کنار منابع و محدودیت های مختلف سبب گشته تا مدیریت و برنامه ریزی منابع مالی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. درآمد های معین در کنار وضعیت  اقتصادی و رشد مصرف گرایی در جامعه، افراد را به سمت وسوی خریدی هوشمند سوق داده است.

صاحبان کسب و کارهای مختلف در سال های اخیر برای رونق کار وسرپا ماندن در دنیای رقابت ، به نوآوری و خلاقیت در عرضه کالا و خدمات خود روی آوردند.

یکی از این شیوه های جدید، عرضه کالادر فروشگاه های زنجیره ای است که ظاهرا به دنبال کمک به تولیدکنندگان برای فروش سریع تر و بهتر کالای آنها و هم کمک به مصرف کنندگان هستند تا بتوانند از بین برند های مختلف کالای مورد نظر خود را با تخفیفی قابل توجه خریداری کنند.

آنچه به نظر می رسد این شیوه عرضه کالا بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سبب قربانی کسب و کارهای کوچک بسیاری شده است. اوایل ظهور فروشگاه های مختلف زنجیره ای شاید مصرف کنندگان جزو ذینفعان خوش شانس بوده اند اما حالا با رشد قارچ گونه این فروشگاه ها و کاهش کیفیت برند های عرضه شده درآن مردم با سردرگمی جدی مواجه شده اند.

تاسیس فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها از دیدگاه بازاریابی فرصت خوبی است برای خرید ارزان تر و در عین حال با کیفیت تر برای افراد جامعه و عرضه وفروش گسترده کالا برای تولید کنندگان. امروزه اما کیفیت حلقه مفقوده کالاهای عرضه شده فروشگاه های مختلف زنجیره ای است.

تخفیف های گذاشته شده روی کالا ها تا چه اندازه واقعی است !!؟؟ سوالی است که افراد جامعه را درگیرخود کرده است.

مرتضی ملکی ، دکترا بازاریابی وعضو هیات علمی دانشگاه سمنان به این ابهامات مهم در خصوص فروشگاه های زنجیره ای پاسخ می دهد:

حذف انبارداری دلیل تخفیف

تخفیف قابل توجه ارائه شده از سوی فروشگاه های زنجیره ای به دلیل خرید کالا در حجم بالا و عرضه سریع و بدون واسطه آن است. خرید کالا در حجم بالا موجب دریافت تخفیف خوبی ازسوی تولیدکنندگان و ازسوی دیگر حذف واسطه ها و انبارها سبب می شود کالا ها با تخفیف به مردم عرضه شود.

کالای خدماتی در این فروشگاه به طور محدودی عرضه می شوند وکالاهای مصرفی سهم بیشتری دارند. در جهان برند های بزرگ به دلیل فروش بالای فروشگاه های زنجیره ای کالا های خود را با دریافت سود حداقلی عرضه می کنند.

جای خالی قانون را دامپینگ پر میکند

به نظر دکتر ملکی دامپینگ واژه ای است که امروزه در بین افراد جامعه بسیار شنیده می شود. دام‍پینگ به معنای صادرات و فروش یک کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده است و در حقیقت از لحاظ بازاریابی یک تخلف محسوب می گردد.روند کار فروشگاه های بزرگ به این صورت است که خرید در حجم بالا و عرضه بدون واسطه حاشیه سود شرکت ها و فروشگاه ها را به حداقل می رساند که این سود حداقلی بازهم برای فروشگاه ها به صرفه است. درعرصه بازاریابی در جهان قوانین وجود دارد که مانع بروز دامپینگ میشود.

مردم ذینفعان اصلی

این استاد دانشگاه می گوید: خرید ارزان مردم جزو مزایای این فروشگاه هاست اما ورشکستگی کسب و کار های کوچک از معایب آن محسوب می شود. طبیعتا مزایای این فروشگاه ها برای مردم بیشتر است زیرا صاحبان کسب وکارکوچک سهم کوچکی در ایجاد شغل دارند.

بی کیفیتی دلیل نابودی

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان تاکید دارد که تاسیس فروشگاه های مختلف زنجیره ای باید برحسب نیاز جامعه و تراکم جمعیت صورت بگیرد.در عین حال همواره باید نظارت بر کار فروشگاه ها درعرضه کالا و خدمات ورعایت کیفیت محصولات ارائه شده صورت بگیرد.عدم تدوین قوانین و نظارت درست سبب گشته اغلب افراد با رانت وارد شوند و به طور کاملا بی منطقی تاسیس این فروشگاه ها گسترش یابد.فروشگاه های مختلف زنجیره ای که معرفی شدند و به سرعت رشد کرده اند اگر کیفیت را رعایت نکنند سریع تر ازظهورخود نابود خواهند شد.

ارزانی قربانی گرفت

معرفی فروشگاه های مختلف زنجیره ای با شکل و شمایل وسوسه انگیز باعث جذب مردم و تمایل خرید بیشتر افراد شد ، بسیاری از بقالی ها وسوپرمارکت ها به واسطه ظهور فروشگاه های زنجیره ای منزوی شدند و بخش اعظمی از مشتریان خود را از دست دادند،طبیعتا افراد تمایل بیشتری برای خرید از میان برند های مختلف و مقایسه کالاها با یکدیگر را دارند به جای اجبار از خرید چند کالا محدود موجود در سوپرمارکت ها. رنگ و لعاب جذاب این فروشگاه ها موجب کسادی مغازه های کوچک عرضه کالا و خرده فروشی ها گشت. بسیاری از افراد که تنها راه درآمدیشان همین فروش جزء بود از ادامه کار باز ماندند.

ظرفیت تکمیل است

قطعا با افزایش سرعت زندگی و تغییر سبک زندگی، فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و هایپر مارکت ها خدمات خوبی را به جامعه ارائه می دهند اما باید قانون محکمی برای تاسیس آن ها تدوین شود و با توجه به نیاز بافت شهری مجوزهای مربوطه صادر شوند.

درحال حاضر 6 فروشگاه زنجیره ای با 44 شعبه دراستان سمنان مشغول فعالیت هستند. 18شعبه فروشگاه زنجیره ای و1شعبه هایپرمارکت در شهرستان سمنان دایر هستند که با توجه به تراکم شهری تعداد بالایی محسوب می شود.

تعاونی راه نجات

رئیس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خرید ارزان تر، کاهش قیمت تمام شده، خرید زیر یک سقف، تنوع اجناس و خرید یکجا را از مزیت های فروشگاه های زنجیره ای برای مردم دانست و گفت: عدم رقابت پذیری تعدادی از واحد های سوپرمارکتی که به شکل سنتی کار میکنند دلیل اصلی نارضایتی از تاسیس فروشگاه های زنجیره ای است.

محمدرضا برون افزود: دنیای امروز عرصه رقابت است و نباید به سود های حداقلی قناعت کرد، بلکه باید به دنبال جذب بازار برای رقابت بود. بهترین راهکار برای واحد های کوچک تشکیل تعاونی و خرید عمده تر است. مهمترین مزیت سوپرمارکت ها، محلی بودن آن هاست و اگر بتوانند تفاوت قیمت کمتری ایجاد کنند قطعا افراد ترجیح می دهند برای خرید های جزئی به آنها مراجعه کنند تا اینکه برای خرید چند کالا به فروشگاه های زنجیره ای بروند.

کیفیت نسبی است

رئیس اداره اصناف عنوان کرد: فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها از اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای مجوز دریافت می کنند و استان ها هیچ دخل و تصرفی در صدور مجوز ها ندارند و تنها نظارت برعملکرد آنها که مربوط به قوانین صنفی مثل گران فروشی، تقلب و کم فروشی بر عهده ماست.

برون در خصوص عرضه کالا های چندکیفیتی در فروشگاه ها گفت: اگر کالای غیر استاندارد عرضه شود تخلف محسوب می شود اما کالاهای عرضه شده کالاهای عمومی هستند و نشان سلامت و استاندارد دارد.کیفیت مطلق نیست و مطلق بودن آن استاندارد داشتن است که تمامی کالاها استاندارد دارند.کیفیت نسبی است و کالاها درجه کیفیت مختلف دارند. فروشگاه ها کالاهای عامه پسند دارند و در وضعیت امروز بازار اکثریت مردم کالا درجه یک و با کیفیت صد درصد نمی خواهند و ترجیح می دهند کالا با کیفیت پایین تر و به نسبت قیمت پایین دریافت کنند.

وی افزود: فروشگاه های زنجیره ای بخش خصوصی هستند و بخش خصوصی موظف است که در چارچوب قانون کار کند، قانون هم داشتن نشان استاندارد و سیب سلامت است که تمامی کالاها دارند . اینکه کیفیت تمامی کالا های عرضه شده درجه یک و تاپ نیست تصمیم مدیر فروشگاه بر اساس سود و بازار است. اگر مردم به دنبال جنس درجه یک هستند بهتر است به مراکز تخصصی مراجعه کنند.

اجبار به جای انتخاب

معرفی فروشگاه های زنجیره ای به دنیا برای خرید راحت مردم و فروش بهتر تولیدکنندگان بود اما ظاهرا در سمنان مهمترین اصل افزایش سود صاحبان فروشگاه ها است. شرایط اقتصادی امروز مردم را ناچار به خرید از فروشگاه های زنجیره ای میکند و این اجبار صرفا به خاطر قیمت های پایین کالاهاست نه مزیت هایی که در هر جای دنیا مردم با خرید از فروشگاه های بزرگ بهره مند می شوند.

نظارت دقیق بر عملکرد فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت در خصوص نحوه ارائه محصولات به شهروندان، نحوه برخورد کارکنان و کیفیت محصولات عرضه شده به طور مستمر باید انجام گیرد.

انتهای پیام/ج

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.