سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حماس با سفر به ایران در صدد تقویت پشتوانه اسلامی خود است

کارشناس مسائل بین الملل گفت:حماس درصدد است تا به واسطه رابطه با تهران رابطه با عراق را احیا کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هیئتی از این جنبش در سفری چند روزه به ایران آمده اند.در ادامه این سفر نایب رئیس حماس شیخ صالح العارودی با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار و گفت وگو کرد. همچنین پیش از این اسماعیل هنیه گفت که «ما منتظر نتایج مهمی از این سفر هستیم». این مقام بلندپایه حماس در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کرد که  تصمیم حماس به خروج از سوریه، یک تصمیم سازمانی بود که با بررسی‌های کامل اتخاذ شد. حماس در گذشته در امور داخلی سوریه دخالت نکرده است و در هیچ مرحله‌ای در آینده هم دخالت نخواهد کرد. امیدواریم سوریه بار دیگر قوی شود و شرایط عادی خود را به دست آورد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:در حال حاضر بسیاری از کشور‌های عرب منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس مانند امارات، بحرین و عربستان در حال برقراری رابطه‌ی سیاسی با رژیم صهیونیستی هستند، لذا حماس احساس می‌کند در حوزه عربی جایگاه و پشتوانه خود را از دست داده است.

وی افزود: عربستان، امارات و بحرین نه تنها با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کردند بلکه علیه ملت فلسطین هم توطئه می‌کنند، بنابراین حماس در صدد تقویت حوزه پشتوانه اسلامی خود است، و با توجه به جایگاه و نقش ایران در مقابله با طرح‌های توطئه آمیز آمریکا و غرب علیه ملت فلسطین، در صدد بازسازی روابط اسلامی خود با ایران و سوریه است.

هانی زاده خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که حماس در طول ۸ سال بحران سوریه نتوانست نقش بی طرفانه‌ای ایفا کند و با اتخاذ سیاست‌های اشتباه در سوریه، مهم‌ترین پشتوانه عربی خود را یعنی دمشق را از دست داد و در حال حاضر در صدد ترمیم روابط خود با آن است، بنابراین ایران می‌تواند نقش مهمی در برقراری مجدد رابطه  حماس و سوریه ایفا کند.

کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: دفاتر حماس در سوریه تعطیل شده و در حال حاضر حماس با واسطه قرار دادن ایران در صدد این است که بار دیگر دفاتر خود را در دمشق احیا و بازگشایی کند به همین دلیل در تلاش است که رفتار‌های گذشته خود را ترمیم و روابط بهتری با سوریه برقرار کند.

وی با اشاره به نقشی که الحشد الشعبی و جریان‌های سیاسی عراق در حمایت از جنبش‌های فلسطینی دارند، گفت: حماس در تلاش است که ایران را برای برقراری رابطه مجدد با عراق واسطه قرار دهد.

هانی زاده با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و کانادا سازمان حماس را گروهی تروریستی می‌دانند، خاطر نشان کرد: لفظ تروریست یک واژه دوگانه‌ است، واشنگتن و غرب جنبش‌هایی که برای آزادی خودشان و مقابله با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند را جزء سازمان تروریستی می‌داند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به نظر آمریکا کشوری که مقابل رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد، را تروریست می خواند، بنابراین این تعبیر و نگاه دوگانه غرب نسبت به پدیده تروریست، اعتبار و جایگاه خود را از دست داده است.

وی افزود:کاخ سفید و غرب  داعش را تشکیل دادند و اکنون حماس، جهاد اسلامی و حزب الله را که با آن مقابله می‌کنند را تروریست می‌خوانند، در حقیقت تروریست  خواندن حماس توسط آمریکا و غرب اهمیت ندارد، بلکه مهم این است که ایران بر اساس اصول اسلامی به ملت فلسطین کمک می‌کند.

هانی زاده با بیان اینکه تروریست خواندن حماس از سوی واشنگتن برای ایران اهمیت ندارد، تاکید کرد:در حقیقت آمریکا و غرب عاملان تروریست منطقه هستند و کاخ سفید یکی از حامیان مهم القاعده و داعش است، بنابراین تهران به نگاه واشنگتن به حماس اهمیت نمی‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.