سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خبرداد؛

کشت گیاهان دارویی مرهمی بر درد کم آبی یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که پیش بینی می‌شود در سالجاری از این میزان سطح زیرکشت هزار و ۲۰۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی برداشت شود.

شیخ علیشاهی افزود: کشت گیاهان دارویی در راستای صرفه جویی در مصرف آب، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوار‌های بهره‌بردار انجام می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در پنج سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان یزد به هزار و ۹۰۰ هکتار و تولید آن به هزار و ۷۰۰ تن خواهد رسید.

وی اظهار کرد: ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: تاکنون ۳۷۷.۵ تن گل محمدی از ۲۰۲ هکتار گلستان‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

وی اضافه کرد: کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان دارد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: برای توسعه و افزایش محصول گیاهان دارویی علاوه بر ارائه آموزش توسط کارشناسان به کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه تامین نهال با قیمت یارانه‌ای و تسهیلات کم بهره از محل بند الف تبصره ۱۸ در برنامه سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار دارد.

این کارشناس ارشد بخش باغبانی استان یزد اظهار کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

این مسئول با تاکید براینکه یزد در شرایط کم آبی قرار دارد، یادآور شد: برای استفاده بهنیه و بهره وری از آب هم اکنون ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار اراضی استان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست.

انتهای پیام/ غ

اختصاص ۱۴۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت گیاهان دارویی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.