سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیروزی در میدان تحریم‌ها با بومی سازی ۲ هزار قطعه در کرمان

در شهر کرمان، گروه صنعتی در حال فعالیت است که با ۵ واحد تولیدی مجزا و اتکا به توان نیرو‌های داخل، توانسته است با بومی سازی ۲ هزار قطعه علاوه بر رونق تولید داخلی در برابر تحریم‌ها قد علم کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  راز پیشرفت کشور، برداشتن تحریم‌ها نیست، می‌توان به جای چشم دوختن به خارج از مرز‌ها و کشور‌های دیگر، به توان و دانش مردم کشور خودمان اعتماد کنیم. موضوعی که بدون شک در جای جای ایران ثابت شده است و مدال‌های افتخار تولید را برای این مردم به ارمغان آورده است.

در معدن مس سرچشمه استان کرمان، بزرگ‌ترین معدن رو باز در خاورمیانه، دستگاه‌ها و تجهیزات ویژه و خاصی وجود دارند که نام قطعه‌ای به نام کراسینگ به معنی محل عبور به چشم می‌خورد.

سید محمد رضا جندقی رییس نظارت بر قرارداد‌های حوزه معاونت بهره برداری مس سرچشمه استان کرمان با بیان اینکه این قطعه لاستیکی در عملیات معدن بسیار مهم و کار سازست، گفت: این قطعه لاستیکی ۱۱ متر طول و یک متر عرض دارد و حدود دو تن لاستیک خام در آن به کار رفته و مسلح است، سیم بکسل‌هایی در بافت این لاستیک به کار رفته که تحمل وزن ۲۰۰ یا ۲۵۰ و بعضا ۳۰۰ یا ۴۵۰ تن را دارد و با برق ۶ هزار ولت کار می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید ما دست کراسینگست، افزود: اگر این قطعه وجود نداشته باشد، تولید ما به نصف می‌رسد. جندقی با بیان اینکه پایه اولیه وتکنولوژی این قطعه دست آمریکاست، بیان داشت: درحال حاضر هیچ شرکت خارجی، این قطعه را به ما نمی‌فروشد.

سید محمدرضا جندقی گفت: از سال ۷۸ که نتوانستیم این قطعه را وارد کنیم، آن را از کارخانه‌ای در شهر کرمان که به وسیله کارشناسان ایرانی خودمان طراحی و ساخته شده است، تهیه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت مشابه آمریکایی این قطعه ۵۰ هزار دلار است، گفت: قیمت تولید داخلی این قطعه بسیار کمتر و برای شرکت‌های معدنی مقرون به صرفه است که از این کراسینگ استفاده کنند.

سر منشأ تولید خوداتکایی در زمینه این قطعه و هزاران قطعه دیگر از شهرک صنعتی خضراء ۲ شهر کرمان نشأت می‌گیرد. حضور در این مجموعه و دیدن مدیرانی پویا و فعال که برای اعتلای میهن دغدغه دارند و غالبا به نیرو‌های جوان اعتماد دارند، غرور آفرین است.

بی شک پرداختن به گروه صنعتی که زمینه بومی سازی حدود دو هزار قطعه آمریکایی و اروپایی برای صنایع بزرگ و معادن کشور را فراهم کرده است و توانسته علاوه بر اشتغالزایی و رونق تولید داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و مشت محکمی بر گوشه‌ای از تحریم‌ها بزند، خود باوری را در مقابل فریاد‌های برخاسته از تحریم دشمنان به رخ می‌کشد.

محمدرضا نعمت اللهی مدیر عامل و رییس هیئت مدیره مجتمع صنعتی با بیان اینکه این گروه صنعتی از سال ۱۳۷۳ با هدف تأمین قطعات و تجهیزات صنایع و معادن وارد عرصه تولید و کارآفرینی شده است، گفت: اولین واحد صنعتی این گروه، تولید قطعات لاستیکی بود که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های بعدی، بنا به ضرورت واحد‌های دیگری به این مجموعه اضافه شد، بیان داشت: در حال حاضر این گروه صنعتی، دارای ۵ واحد تولیدی مجزا، شامل: متالوژی و ریخته گری، تولید قطعات لاستیکی به روش گرم و رابر کاری مخازن بزرگ، ماشین کاری مدرن به روش CNC، ساخت، مونتاژ و تجهیز و تولید مته‌های صنعتی است.بومی سازی قطعات و تجهیزات از جمله عواملی است که می‌تواند ما را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر و تولید واحد‌های مختلف را مستمر کند.

محمدرضا نعمت اللهی گفت: از سال ۱۳۷۴ با توجه به نیاز مجتمع مس به قطعات لاستیکی که از آمریکا و اروپا وارد می‌شد، این گروه تا این تاریخ، بالغ بر ۲ هزار نوع قطعه را بومی سازی کرده است و نقش مهمی در بومی سازی استان به عهده دارد.

وی با بیان اینکه محصول‌های تولیدی این شرکت از خروج مقادیر زیاد ارز جلوگیری می‌کند، گفت: محاسبه خروج ارز در طول ۲۵ سال امکان پذیر نیست؛ اما، به عنوان مثال: یکی از دستگاه‌هایی که هم اکنون در این مجموعه تولید می‌شود، سنگ شکن اس پی جی آر است که قیمت هر عددآن، بیش از دو میلیون یورو یا یک و هشت میلیون یوروست و کل کشور در طول یک سال به بیش از ۲۰ دستگاه نیاز دارد واین موضوع به جلوگیری مقادیر قابل توجه ارز از کشور، کمک شایانی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این گروه صنعتی از قسمت‌های مختلف در کارگاه‌های مجهز این شرکت بازدید کردیم. در کارگاه‌های مختلف این گروه صنعتی، می‌توان دستاوردهایی، چون: رونق تولید، فضایی پویا و فعال برای اجر نهادن به نیرو‌های داخلی و تجلی شعار «ما می‌توانیم» را مشاهده کرد.

واحد ریخته گری و متالوژی

امین نعمت اللهی مدیر مجتمع گروه صنعتی با بیان اینکه واحد متالوژی و ریخته گری، یکی از واحد‌های این گروه صنعتی است که دارای ریخته گری به روش القایی با کوره‌های ۵۰۰ کیلوگرمی و یک تنی است، گفت: در این قسمت، ریخته گری انواع چدن ها، انواع فلز‌های آلیاژی و غیرآلیاژی و انواع فلز‌های رنگی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کارگاه مدل سازی، آزمایشگاه و کوره عملیات حرارتی در این واحد مستقرند، افزود: ریخته گری قطعات معادن و پروژه‌هایی که در قسمت اصلی تولید می‌کنیم، اینجا صورت می‌گیرد.

واحد پلیمر (تولید قطعات لاستیکی به روش گرم و رابر کاری مخازن بزرگ)

در واحد بعدی کار تولید فرآورده‌های لاستیکی و رابر کاری صورت می‌گیرد، امین نعمت اللهی گفت: اینجا انواع قطعات لاستیکی از ۲ گرم تا دو تن را تولید می‌کنیم که خیلی از این قطعات هسته فلزی دارند و ما کار رابر روی آن‌ها انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پخت لاستیک در این مجموعه به دو روش پخت پرسی و اتوکلاوی صورت می‌گیرد، گفت: در این مجموعه بزرگترین دستگاه اتوکلاو وجود دارد وساخت کامپاند با دستگاه بند بری تولید می‌شود.

بیش از ۹۵ درصد از آزمایش‌های مربوط به تولیدات این کارگاه در آزمایشگاهی مجزا در این کارگاه صورت می‌گیرد. امین نعمت اللهی بیان داشت: در آزمایشگاه این واحد، انواع تست‌های موردنیاز رابر، الانگیشن، سایش، سختی و رئومتر را انجام می‌دهیم.

واحد ماشین کاری

سالن بعدی این گره صنعتی سالن ماشین سازی است که در آن ماشین آلات و تجهیزات صنایع و معادن ساخته می‌شود.

محمد رضا نعمت اللهی با بیان اینکه این مجموعه سالن ماشین کاری است که در آن ماشین سازی مدرن با دستگاه‌های CNC ۲۰۱۷ و هم ماشین آلات منوال که در سال‌های گذشته با آن تولیدات را انجام می‌دادیم، وجود دارد، گفت: سالن، CNC شامل دستگاه‌های کاراسل، دستگاه سنگین تراش، دستگاه برینگ ۵ محور، فرز دروازه‌ای و دو عدد دستگاه تراش متوسط، سه عدد دستگاه فرزاونیورسال که برای پروژه‌های صنعتی و تجهیزات خاص این دستگاه‌ها مورد نیاز است، قرار دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه برینگ ۵ محور تنها دستگاهی است که در کشور وجود دارد، گفت: این دستگاه قادر است تا بیش از ۳۰ تن قطعه را در ۵ محور ماشین کاری کند که این موضوع برای ساخت تجهیزات معادن و صنایع کشور بسیار کارگشا و کیفی است.

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره مجتمع صنعتی به یکی دیگر از دستگاه‌های موجود در این سالن نیز اشاره کرد و افزود: دستگاه فرز دروازه‌ای جزء دستگاه‌های مدرن و کاربردی برای ماشین کاری قطعات بزرگ به صورت خوابیده است.

وی گفت: برخی از این دستگاه‌ها برای اولین بار وارد کشور شدند و توانستیم این‌ها را در استان خودمان نصب و راه اندازی کنیم و باعث توسعه صنعت استانمان شویم.

محمد رضا نعمت اللهی با بیان اینکه در این گروه صنعتی می‌توانیم بحث کیفیت و کمیت را به طور کامل داشته باشیم، تصریح کرد: بنا به تجربه ۲۵ سال و ماشین آلات و تجهیزات و ابزار مدرنی که وارد مجموعه تولیدمان کردیم، می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که محصولات تولیدیمان با کیفیت و ساعت کاری قطعات و تجهیزات اروپایی و آمریکایی که در مجموعه‌های معدنی کار می‌کردند، قابل مقایسه هستند.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت در استان نیاز به شجاعت داریم، بیان داشت: در استان کرمان با داشتن توانمندی‌های ویژه و منابع بزرگ خدادادی و به نوعی بهشت معادن کشور یا منطقه، بحث بیکاری بی معناست و برای اینکه بتوانیم تأمین کننده تجهیزات و قطعات مصرفی آن صنایع بزرگ باشیم، باید این دستگاه‌های مدرن وارد کشور شوند و در صورت وجود این دستگاه‌ها و تجربه حاصل شده در طول ۲۵ سال، ما امروز می‌توانیم در بحث بومی سازی پیشرو باشیم و نیاز منابع و صنایع بزرگ استانمان را مرتفع کنیم و نگاهی هم به صادرات داشته باشیم.

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره مجتمع صنعتی افزود: این مجموعه بعد از برطرف کردن نیاز‌های مجموعه‌های داخل کشور در بحث صادرات هیچ مشکلی ندارد؛ چون، علم و تکنولوژیش وجود دارد و ماشین آلاتی که خود شرکت‌های پیشرو در دنیا استفاده می‌کنند در این مجموعه ایجاد شده است.

واحد ساخت و مونتاژ

در واحد ساخت و مونتاژ، جوشکاری و برشکاری CNC با ماشین آلات پیشرفته و ساخت تجهیزات سبک و سنگین انجام می‌شود.

فرآیند تبدیل مواد و مصالحی که در واحد‌های قبلی تولید می‌شوند به محصول اصلی در واحد مونتاژ و ساخت انجام می‌گیرد، محمدرضا نعمت اللهی با بیان اینکه این سالن شامل دستگاه‌های برش CNC و بزرگترین دستگاه پلاسمای کشور با دهانه ۸ متر و عمق ۴۰ سانتی متر، یکی از دستگاه‌های مؤثر در ماشین سازی است، گفت: تولیدات بعد از جوشکاری به مرحله رنگ، سمبلاس و نقاشی می‌رسند و سپس به واحد‌های صنعتی و معدنی ارسال می‌شوند.

وی با بیان اینکه سیستم و دستگاه‌های جوشکاری که در این مجموعه وجود دارند، دارای استاندارد اروپا و مورد تائید آن جاهستند، افزود: زمانی که اروپا سیستم جوشکاری را ببیند، شماره و مهر استاندارد را به ما می‌دهند.

قابلیت جذب بیش از ۳۰۰ نفر در این گروه صنعتی با رفع مشکلات و موانع

محمدرضا نعمت اللهی با بیان اینکه این مجموعه با بهره بردن از جوان‌های برومند، تحصیلکرده و رو به رشد بستری را فراهم کرده که آن‌ها بتوانند به بالندگی برسند و استان و کشورمان را از بسیاری جهات بی نیاز کنند؛ افزود: در حال حاضر در این گره صنعتی بیش از ۱۵۰ نفر مهندس، تکنیسین و کارگر مشغول به کارهستند و فضای کاری برای ۱۵۰ نفر دیگر آماده است که در نزدیک‌ترین زمان با مرتفع شدن مشکلات و موانع، این مهم به حاصل می‌رسد و ما بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل در ۳ مجموعه خواهیم داشت.

امین رمضانی در واحد تولید قطعات لاستیکی با بیان اینکه مدت ۱۵ سال است که در این مجموعه مشغول به کار هستم، گفت: در این مجموعه کار رابر کاری را انجام می‌دهم.

جوان دیگری در این واحد نیز به شروع کار خود از سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: هم اکنون کار تولید قطعات لاستیکی، دست پیچ و پرس را انجام می‌دهم.

جوانی که ۴ سالی است در این گروه صنعتی فعالیت می‌کند، در سالن ماشین کاری این گروه صنعتی با اشتیاق و دانش توانمند خود، درباره این سالن سخن گفت و با بیان اینکه بومی سازی این گونه صنایع، خیلی به سود ماست، گفت: در این گروه قطعاتی تولید می‌شوند که جزء قطعات وارداتی بودند و با هزینه بالا وارد کشور می‌شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در واحد ماشین کاری، قطعاتی با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر از قطعات وارداتی تولید می‌شوند، تصریح کرد: این موضوع از لحاظ قیمت و صرفه اقتصادی به نفع شرکت‌های داخلی است و در روند کار تولید بسیار مؤثراست.

امین غفاری نژاد معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمان گفت: این گروه صنعتی در بخش‌های مختلف از جمله: ریخته گری، قطعات لاستیکی و قطعه سازی و یک واحد جنبی تولید مته در حال فعالیت است.

وی درباره واحد تولید قطعات لاستیکی این مجموعه گفت: بخشی از قطعات لاستیکی تولیدی این مجموعه برای واحدهایی است که کار صنایع معدنی انجام می‌دهند و بخش دیگری از آن‌ها برای معادن استان کاربرد دارند.

غفاری نژاد افزود: این قطعات قبلا از خارج کشور وارد و باعث خروج ارز از کشورمی شدند؛ اما با دانشی که دوستان در این فضا دارند، خیلی از این قطعات لاستیکی در این مجموعه تولید و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه کار دیگری که این واحد تولیدی در بخش قطعات لاستیکی انجام می‌دهد، پوشاندن قطعات فلزی با لاستیک است، افزود: با این کار عمر مفید قطعاتی که قبلا فلزی بودند و در خط تولید واحد‌های صنعتی دچار خردگی و فرسودگی می‌شدند، چند برابر می‌شود و هزینه‌های تولید درآن بنگاه‌های صنعتی کاهش می‌یابد.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمان درباره واحد قطعه سازی این گروه تولیدی که به تازگی در زمینه قطعه سازی راه اندازی شده است، بیان داشت: تولیدکنندگان در این واحد، قطعات بزرگی را خصوصا برای صنایع معدنی، خطوط کنسانتره آهن، کنسانتره مس و گندله تولید می‌کنند که قبل از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و تعمیراتی را بر روی قطعات و تجهیزات واحد‌های صنایع معدنی انجام می‌دهند که پیش از این در استان امکان تعمیر آن‌ها وجود نداشت.

 

پرچم ما در جنگ اقتصادی بالا است

مدیر عامل و رییس هیئت مدیره مجتمع صنعتی اظهار امیدواری کرد: با حرکتی که آغاز شده است تا چند ماه آینده  نیاز صنایع و به خصوص معادن کشور به پمپ‌های صنعتی کاملا مرتفع شود و ما جزء برند پمپ ساز مطرح خاور میانه قرار گیریم.

وی در سالن ساخت و مونتاژ به پروژه ساخت سام پمپ که در مجموعه معدنی مشغول به کار می‌شود، اشاره کرد و افزود: این دستگاه قبلا از خارج با ارز بری بالا وارد می‌شد؛ اما، کار ساخت آن از پارسال در این گروه صنعتی آغازشده و این روز‌ها به اتمام رسیده است.

محمدرضا نعمت اللهی به ساخت درام صنعتی در این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: درام صنعتی، نوار نقاله هاییست که مورد مصرف معادن و صنایع ماست و ساخت غلطک‌ها ودرام‌های صنعتی در این مجموعه جوشکاری می‌شوند.

حالا این محصولات به همراه هزار و اندی محصول تولیدی این گره صنعتی، توانسته اند، پرچم پیروزی توانمندی جوانان، نخبگان و تولید کنندگان ایرانی را در مقابل جنگ اقتصادی و تحریم‌ها بالا ببرند.

گزارش از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

برچسب ها: تحریم ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.