سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی فنی موکا X تیپ Edition + مشخصات

اوپل موکا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به جهانیان معرفی شد و تولید آن از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی استارت خورد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از سال‌ها انتظار، بالاخره اوپل رسماً وارد ایران‌زمین شد و شرکتی به نام ساپرا موتور هم نمایندگی آن را عهده‌دار شد. این سازنده ژرمنی پیش‌تر نیز حضور بسیار کمرنگی را در بازار کشورمان تجربه نمود، ولی این بار به نظر می‌رسد که بازی این برند سخت جدی خواهد بود و ما شاهد ساخته‌های متنوعی از آن در این دیار خواهیم بود. نخستین نماینده هم دراین‌بین مدلی بلندقامت و جمع‌وجور به نام موکا X است که فروش آن چندی پیش آغاز شد.

 

گرچه اوپل موکا X در فایل سازنده خود به‌عنوان یک خودروی «مینی کراس‌اوور» طبقه‌بندی شده، ولی از نظر ارتفاع به امثال کیا اسپرتیج و هیوندای توسان نزدیک‌تر است تا رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸، کلاً این خودرو از حیث ابعادی چیزی است بین توسان و کپچر.

اوپل موکا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به جهانیان معرفی شد و تولید آن از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی استارت خورد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، اوپل موکا دستخوش فیس‌لیفتی ملایم در بدنه و کابین خود شد و از همان زمان حرف X به جلوی نام آن اضافه و از آن پس با نام موکا X بازاریابی شد. موکا X و یا همان موکا نیوفیس در قیاس با نسخه اولیه خود از چراغ‌های جلو با زوایای تیزتر و توأم با طلقی شفاف‌تر، کابینی به‌روز شده و چراغ‌های جدید LED در عقب بهره می‌برد.

اوپل موکا X بر مبنای پلت فرم GAMMA ǁ تکوین و توسعه یافته است. پلت فرمی که در مدل‌های ترکس و آوئو/سونیک شورولت نیز به کار می‌رود. این خودرو در حال حاضر در ممالکی، چون اسپانیا، کره جنوبی، چین، روسیه و بلاروس تولید می‌شود و در بریتانیا با نام واکسهال موکا و در چین و آمریکای شمالی با نام بیوک انکور بازاریابی می‌شود.

اوپل موکا X با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی در انواع ۱.۴ لیتری توربو، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شوند که از توان خروجی بین ۱۱۵ تا ۱۵۲ اسب بخار برخوردارند و پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع ۱.۶ و ۱.۷ لیتری از توانی مابین ۱۱۰ الی ۱۳۶ اسب بخار. نیروی حاصل از این پیشرانه‌ها به‌واسطه گیربکس‌های ۵ و ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. اوپل موکا از لحاظ آرایش محوری در دو گزینه تک و دو دیفرانسیل (چهار چرخ محرک) عرضه می‌شود.

در بازار ایران، نسخه ۱.۴ لیتری توربو اوپل موکا X عرضه می‌شود که از توانی معادل ۱۵۲ اسب بخار برخوردار است. نسخه سفارش کشورمان با سامانه چهارچرخ محرک (دو دیفرانسیل) عرضه می‌شود.

سایت AUTOEXPRESS بریتانیا نکات مثبت اوپل موکا X را در مواردی چون کابین شیک، تجهیزات مناسب و آلایندگی کم و نکات منفی آن را در مواردی چون پیشرانه پر سر و صدا، قیمت بالا و هندلینگ غیر حساس (غیر درگیر در رانندگی) برشمرده است.

اوپل موکا X در کشورمان به‌طور مستقیم با خودروهای، چون تویوتا C-HR، نیسان جوک، رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸ به رقابت برمی‌خیزد.

مشخصات فنی اپل موکا X (سفارش ایران)

نوع موتور: ۴ سیلندر توربو با سامانه تزریق مستقیم سوخت از سری ECOTEC
حجم موتور: ۱۳۹۹ سی‌سی
توان: ۱۵۲ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۳۵ نیوتن‌متر در ۱۸۵۰ الی ۴۹۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
ترمز‌های جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز‌های عقب: دیسکی
وضعیت انتقال قدرت: ۴×۴ (چهار چرخ محرک، دو دیفرانسیل)
مصرف ترکیبی سوخت: ۶.۵ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع جعبه دنده: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۲۷۵/۱۷۸۱/۱۶۵۸ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۵۵۵ میلی‌متر
وزن خالص: ۱۲۹۳ الی ۱۳۸۶ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۳۵۶ لیتر (۱۳۷۲ لیتر با خواباندن صندلی‌های عقب)
حجم مخزن سوخت: ۵۳ لیتر

ایمنی

ستاره ایمنی از موسسه یوروانکاپ اروپا (امتیاز سرنشینان بزرگسال: ۹۶ درصد)
۸ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم پایداری الکترونیکی خودرو (ESP PLUS)
سیستم کنترل ترمز در پیچ‌ها (CBC)
سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HSA)
سیستم ایمنی فرمان در تصادفات (SSC)
قابلیت صندلی کودک (ISOFIX)
چراغ ترمز تطبیقی
سیستم پیش کشنده کمربند‌های ایمنی
و…

تجهیزات رفاهی

سانروف برقی
سامانه هوشمند ورود بدون کلید + سیستم START/STOP
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط (IKA)
رادار هشدار تصادف از جلو (همراه با نمایش در شیشه جلو و آلارم)
سنسور تونل برای روشنایی چراغ‌ها
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیه‌ای
سیستم تابلو خوان
سیستم ECO
صفحه نمایش لمسی رنگی به سایز ۷ اینچ
نمایشگر TFT به سایز ۴.۲ اینچ برای اطلاعات راننده
آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن
سامانه روشنایی در روز با چراغ‌های LED
آینه داخلی وسط ECM (با قابلیت اتوماتیک کاهش نور)
فرمان برقی حساس به سرعت
سنسور حساس به باران
سیستم TPW (هشدار میزان فشار باد تایرها)
سنسور پارک جلو و عقب
رینگ ۱۸ اینچی آلومینیمی

 


انتهای پیام / 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.