سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛

همیاران طبیعت بازوی توانمند منابع طبیعی هستند

کارشناس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همیاران طبیعت را بازوی توانمند منابع طبیعی استان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، این روز‌ها مراتع، آبخیز‌ها و بیابان‌ها نه تنها عنوان قطب امنیتی- اقتصادی بلکه به عنوان پشتوانه بقای سایر بخش‌های اقتصادی نیز مورد توجه است.

در این بین سودجویی فرصت طلبان موجب تشدید روند تخریب عرصه‌های طبیعی شده و با توجه به این موضوع در سال‌های اخیر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و به تبع آن منابع طبیعی استان نیز به عنوان متولی، احیا، توسعه و بهره برداری صحیح و اصولی از منابع تجدید شونده اقداماتی انجام داده است.

همیار طبیعت عنوان طرحی است که پیرو فرمایش مقام معظم رهبری برای استفاده از توان عمومی برای حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست و بر اساس نیاز‌های آموزشی شورا‌های اسلامی، دهیاران، مجریان طرح ها، بهره برداران و سایر اقشار مختلف به اجرا گذاشته شده است.

سیروس جوادی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به این که از امسال به دستور مدیرکل این اداره کل صدور کارت همیار طبیعت به رؤسای ادارت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها تفویض گردید گفت: تفویض صدور کارت در هر شهرستان برای جذب همیاران طبیعت به صورت گسترده گامی موثر و مثبت به شمار می‌رود.

وی همیاران طبیعت را بازوی توانمند منابع طبیعی استان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار دانست و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت مردم در امر حفاظت و احیا و همچنین توسعه منابع طبیعی را از جمله اهداف اجرای این طرح برشمرد.

جوادی مجموع همیاران طبیعت در استان را ۴ هزار و ۶۲۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۰۰ نفر همیار طبیعت محافظ، ۱ هزار و ۸۹۸ نفر همیار طبیعت مروج و ۲ هزار و ۵۳۰ نفر نیز همیار طبیعت مروج دانش آموز می‌باشند.

کارشناس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: همکاری در اجرای طرح‌های احیا مرتع، جلب همکاری ساکنان محل زندگی و سازماندهی افراد داوطلب برای حفاظت و احیا جنگل‌ها و مراتع، همکاری با نیرو‌های منابع طبیعی استان در امر پیشگیری از ورود دام مازاد، چرای بی رویه کنترل، قرق و کنترل مراتع و رعایت زمان ورود و خروج دام به مراتع در فصل چرا، همکاری با یگان حفاظت اداره کل برای گزارش هر گونه تخریب و تعرض سودجویان به اراضی ملی جزو وظایف همیاران طبیعت است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور را عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد.

جوادی به اهمیت حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این مهم فرهنگ حفاظت و حراست از اراضی ملی و طبیعی باید در جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آگاه سازی عموم مردم قدم اول در نهادینه کردن فرهنگ حفظ منابع عظیم خدادادی به شمار می‌رود.
کارشناس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای توسعه طرح همیار طبیعت نیاز به اعتبار و نیرو داریم که در صورت رفع این نیاز‌ها می‌توانیم همیاران طبیعت بیشتری را در استان جذب کنیم.

انتهای پیام / ک


همیاران طبیعت در شهرستان‌های استان زنجان کارت خود را از شهرستان خود دریافت کنند

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.