سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش:

راه‌اندازی شبکه ملی هوشمند در مدارس سراسر کشور/ کارنامه دانش‌آموزان الکترونیکی می‌شود

شرفی گفت: با همکاری وزارت ارتباطات در حال راه اندازی شبکه ملی هوشمند با هدف توسعه عدالت آموزشی هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در نشست خبری مربوط به فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات که عصر امروز در نمایشگاه الکامپ برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود آموزش و پرورش را مستثنی از فناوری اطلاعات پیشبرد بنابراین برنامه‌هایی در این حوزه در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: به دنبال شعار ایران هوشمند آموزش و پرورش و مدرسه هوشمند را مورد توجه قرار دادیم و خدماتی که دولت الکترونیک مدنظر دارد به طور مستقیم به دانش آموزان ارائه می‌شود.

شرفی با اشاره به در نظر گرفتن برنامه‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات مبانی بر سند تحول بنیادین گفت: خدمات الکترونیکی از قبیل ثبت نام مدارس، دریافت انواع گواهی نامه اشتغال به تحصیل، تاییدیه تحصیلی و موارد مرتبط با آن انتقال و جابجایی بین مدارس برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش افزود: دریافت کارنامه تحصیلی و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان هم از جمله خدمات الکترونیکی است که سال آینده به مرور در مقاطع مختلف در دسترس خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

شرفی با اشاره به شعار مدرسه هوشمند گفت: براساس سیاست‌های دولت در قانون برنامه پنج ساله توجه به هوشمندسازی مدارس با همکاری دستگاه های مختلف کشور مورد توجه قرار گرفت و در همین زمینه هم قرار بر این است تا در حاشیه همین نمایشگاه قراردادی میان وزیر ارتباطات و سرپرست آموزش و پرورش برای توسعه همکاری‌ها منعقد شود.

توسعه عدالت آموزشی به کمک فناوری اطلاعات 

وی به راه اندازی شبکه ملی هوشمند اشاره و بیان کرد: این شبکه با هدف توسعه عدالت آموزشی در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار گرفته است تا دانش آموزان در بخش‌های مختلف با هم تعامل داشته باشند.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بیان کرد: در موضوع هوشمند سازی و مدارس هوشمند معلم نقش هدایت‌گر و و راهنما دارد؛ اکنون با توجه به توسعه فناوری‌های نوین دیگر معلم دانای کل نیست و آموزش با استفاده از اینترنت و سایر امکانات مشابه پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه روند آموزشی در مدرسه هوشمند از حفظیات به یادگیری عمیق تغییر می‌کند، گفت: این شرایط موجب توسعه و ارتقای کیفیت مهارت‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف می‌شود، در واقع دانش‌آموز به یادگیری واقعی می‌رسد.

شرفی بیان کرد: شبکه ملی مدارس و شبکه ملی تبادل اطلاعات را مدنظر قرار داده‌ایم و بیش از ۱۲ هزار محتوای الکترونیکی در سایت رشد داریم که می‌تواند به این شبکه منتقل شود.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش درباره زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی مدارس بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش استفاده از فناوری‌های نوین را در فرآیند آموزشی مشخص کرده است و بر اساس این سند هم برنامه درسی ملی تعیین شده است که در آن بخش‌هایی برای استفاده از محتوای الکترونیکی و آموزش الکترونیکی دیده شده است.

برگزاری دوره های توانمندسازی معلمان در حوزه فناوری اطلاعات 

وی ادامه داد: در کنار این موضوع هم دوره‌های آموزش کوتاه مدت و ضمن خدمت برای معلمان در نظر گرفته می‌شود در واقع توانمندسازی معلمان یکی از بحث‌های مهم و زیربنایی هوشمندسازی مدارس است.

شرفی بیان کرد: اکنون دانش آموزان در استفاده از محتوای الکترونیکی از خانواده‌ها و معلمان جلوتر هستند و بر همین اساس باید مدیران مدارس، معلمان را به سمت ارتباط بیشتر میان معلم و دانش‌‌آموز در حوزه فناوری اطلاعات سوق دهند.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا دانش آموزان می توانند وسایل الکترونیکی از قبیل موبایل و تبلت را به مدارس ببرند، گفت: زمانی که محتواهای الکترونیکی ما در وسایل الکترونیکی مثل تبلت‌های دانش آموزی یا مواردی از این قبیل است، بردن این وسایل به مدرسه هم مانعی ندارد ولی اکنون به دلیل اینکه محتوای خاصی تولید شده است، استفاده از این دستگاه های الکترونیکی در مدرسه به فرآیند آموزشی دانش آموز کمک نمی‌کند و صرفاً یک وسیله ارتباطی برای استفاده در شبکه های اجتماعی و تماس تلفنی است.

وی درباره توجه به سواد رسانه‌ای در مدارس گفت: سواد رسانه ای همانطور که از اسمش مشخص است مثل سواد خواندن و نوشتن به عنوان یک مهارت در نظر گرفته می‌شودو به دنبال این اهمیت باید ستاد رسانه ای را به گونه ای برای دانش آموز تبیین کنیم که دانش آموز بتواند در مواجهه با رسانه‌ها، رسانه‌های مخرب را تشکیل دهد و تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.