سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فراهم شدن زمینه مشارکت مردم در بهره برداری از منابع طبیعی

زمینه قانونی مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی فراهم شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاکپور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با تصویب و اجرای آیین نامه بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، زمینه قانونی مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی فراهم شد.

وی افزود: این قانون به منظور مردمی شدن اقتصاد و ارتقا سطح مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، به دستگاه‌های اجرایی و منابع طبیعی اجازه داده است با رعایت قانون برگزاری مناقصات، عملیات و پروژه‌های منابع طبیعی را با انعقاد قرارداد با تشکل‌های محلی و تعاونی‌ها اجرایی کند.

خاکپور اضافه کرد: به منظور عملیاتی شدن این ماده قانونی، هیئت وزیران در بهمن ماه ۱۳۹۷ اقدام به تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور نمودند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه، نحوه واگذاری کار‌ها و عقد قرارداد و همچنین و ویژگی‌های تشکل‌های محلی بهره برداران منابع طبیعی و تعاونی‌ها آورده شده است.

خاکپور گفت: بر اساس این آیین نامه، دامداران، جنگل نشینان، بهره برداران و فارغ‌التحصیلان حوزه منابع طبیعی در تشکل‌ها و گروه‌های محلی ساماندهی می‌شوند و طبق مقررات مربوطه توسط اداره کل منابع طبیعی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

وی افزود: با استفاده از این ظرفیت قانونی، فعالیت‌ها توسط خود مردم انجام می‌شود.

خاکپور اضافه کرد: بر اساس مفاد این آیین نامه، واگذاری فعالیت‌ها به تشکل‌های بومی در اولویت است تا از این طریق انگیزه‌های مشارکتی بهره برداران در فعالیت‌ها و پروژه‌های اصلاح و احیایی و حفاظتی منابع طبیعی افزایش یابد.

انتهای پیام/ف

مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.