سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن سفیر کره جنوبی را احضار کرد

وزارت خارجه ژاپن سفیر کره جنوبی را در ارتباط با اختلافات تجاری احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری یونهاپ، ژاپن به نشانه اعتراض به رد درخواستش برای تشکیل کارگروهی در مورد کار اجباری از سوی کره جنوبی سفیر این کشور را احضار کرد.

تارا کونو، وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه نام گوان پیو، سفیر کره جنوبی در توکیو را احضار کرد. این احضار پس از آن صورت گرفت که سئول درخواست تشکیل یک پنل داوری در مورد کار اجباری در زمان جنگ را که مبنای تنش‌های میان دو کشور است رد کرد.

توکیو ۱۹ ژوئن پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ویژه متشکل از سه عضو از کشور سوم را مطرح کرد و تا روز پنج شنبه برای تشکیل این کارگروه مهلت تعیین کرد. سئول این پیشنهاد را رد و اعلام کرد این مسئله باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل شود.

مناقشه بر سر کار اجباری از زمانی آغاز شد که دادگاه عالی کره جنوبی به شرکت‌های ژاپنی دستور داد به قربانیان غرامت پرداخت کنند. توکیو این حکم را به شدت محکوم و اعلام کرد: همه مسائل مربوط به غرامت در توافق سال ۱۹۶۵ که در زمان عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور امضا شد، حل و فصل شده است.

در واکنش به این اقدام، توکیو در این ماه محدودیت‌هایی را بر صادرات محصولات حوزه فن آوری به کره جنوبی اعمال کرد و ممکن است تدابیر تلافی جویانه اقتصادی دیگری نیز اعمال کند که از آن جمله می‌توان به کنار گذاشتن کره جنوبی از فهرست سفید کشور‌هایی که در روند تجارت ترجیح داده می‌شوند، اشاره کرد.

مقامات کره جنوبی می‌گویند درخواست ژاپن برای تشکیل گروه داوری غیرقابل قبول است. با این حال آن‌ها اعلام کردند سئول برای مذاکرات دیپلماتیک و بررسی همه پیشنهادات سازنده برای حل این مسئله آماده است.

کره جنوبی تاکید می‌کند نمی‌تواند در تصمیمات قضایی مداخله کند و به رای دادگاه بر اساس قانون اساسی که جدایی قدرت اجرایی، قانونگذاری و قضایی را تضمین می‌کند، احترام می‌گذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، ژاپن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.