به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس راه شمال فارس به کاهش ۴ درصدی متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در جادههای استان در سال ٩٧ اشاره و اعلام کرد که در تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ شاهد افزایش ۱۴ درصدی متوفیان بودیم.
وی با بیان اینکه استان فارس به دلیل دارا بودن جاذبههای تاریخی، مذهبی، فرهنگی و .. همواره در طول سال پذیرای بسیاری از هموطنان در اقصی نقاط کشور است، گفت: حجم سفر و ترافیک در محورهای مواصلاتی در این شرایط افزایش مییابد و به همین میزان هم امکان تصادف بالاتر میرود.
سرهنگ دهقانی ادامه داد: فارس از قطبهای کشاورزی است و فصل تابستان هم زمان برداشت محصولات باغی است و به سهم خود این موضوع، حجم عبور و مرور ناوگان حمل و نقل را افزایش میدهد و در کنار افزایش حجم سفرها، یک ترکیب ناهمگونی را تشکیل میدهد.
رئیس پلیس راه شمال فارس همچنین فارس را ایده آلترین کریدور ارتباطی بین استانهای جنوبی، مرکز و شمال کشور دانست و گفت: در تابستان امسال اقداماتی اتخاذ شده تا بستری امن، ایمن و آرام برای سفر مردم در جادههای استان فراهم شود.
دهقانی در بخشی از سخنانش به تمهیدات ترافیکی در قالب طرح ترافیکی تابستانه که از ٣١ خرداد آغاز شده و تا ٣١ شهریور ماه ادامه دارد، اشاره و ابراز امیدواری کرد که در تابستان امسال نسبت به سال گذشته شاهد حوادث کمتری در سطح جادههای فارس باشیم.
وی ادامه داد: اگرچه طبق آمارها گفته میشود که فارس رتبه اول در بحث حوادث ترافیکی دارد، اما باید سایر مولفههای حمل و نقل را در نظر بگیریم و با اعمال سایر آیتم ها، رتبه ۱۴ کشور را داریم.
رئیس پلیس راه شمال فارس همچنین با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال ١١ درصد میزان متوفیان کاهش داشته است، از آغاز رسمی گروه کنترل ترافیک در محورهای استان در قالب تیمهای نامحسوس از امروز خبر داد و گفت: ۲۵ دستگاه خودرو نامحسوس وارد محورها میشوند.
دهقانی تاکید کرد که هیچگونه اغماض و گذشتی در رابطه با متخلفان حوادث رانندگی نداریم.
وی با بیان اینکه ١٠٧ تیم گشت آشکار و ۲۶ تیم گشت نامحسوس روزانه به محورهای شمال فارس اعزام میشوند، اعلام کرد که محورهای نورآباد-گچساران، قائمیه -کازرون، کمربندی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر و فیروزآباد-شیراز بیشترین محورهای حادثه خیز استان را به خود اختصاص داده اند.
رئیس پلیس راه شمال فارس با تصریح بر اینکه متولی مشخصی در ایمن سازی کمربندی شیراز نداریم، تصریح کرد: کمربندی شیراز در حال حاضر به دلیل احداث شهرکها به یک رینگ شهری تبدیل و موجب بروز مشکلات عدیدهای شده است.
دهقانی با بیان اینکه نگاه پلیس، ترافیکی است، تاکید کرد که تکلیف ایمنی کمربندی شیراز مشخص شود، چرا که آمار بالای خوادث ترافیکی در کمربندی، زیبنده شهر فرهنگی شیراز نیست.
وی همچینن یادآور شد: حدود ٨ درصد از تصادفات در حوزه پلیس راه در کمربندی شیراز رخ میدهد.
رئیس پلیس راه شمال فارس با بیان اینکه ترافیک مقوله چند وجهی اجتماعی است، افزود: انسان، راه و وسیله نقلیه هر کدام سهم خود را در حوادث دارند، اما بالای ٧٠ درصد را برای انسان متصور شده اند.
دهقانی با بیان اینکه فارس دارای بیشترین نقاط حادثه خیز با ٢١٣ نقطه در کشور است، گفت: ١٧٠ نقطه آن به تایید راهداری کشور رسیده است.
وی گفت: بیشتر قربانیان حوادث رانندگی در سطح محورهای فارس افراد زیر ۳۰ سال هستند.
سرهنگدهقانی بیان کرد: بیشتر تصادفات جادهای و شهری به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خوابآلودگی، تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است.
او با اشاره به اینکه ارائه خدمات به مردم و حفظ امنیت آنها مهمترین رویکرد پلیسراه است، ادامه داد: برنامههای متنوعی از جمله نصب دوربین کنترل سرعت و ... برای کاهش آمار تصادفات اجرایی شده است.
رئیس پلیس راه شمال فارس تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل بیشتر خودروها مجهز به سامانه سپهتن هستند در طول مسیر توسط پلیس کنترل میشوند.
وی اظهار کرد: بیشترین تصادفات بین ساعت ۱۶ عصر تا ۲۴ شب رخ میدهد که اوج حوادث در ساعت ۱۶ تا ۲۰ است که ناشی از خستگی و عدم توجه به جاو رانندگان است.
رئیس پلیس راه شمال فارس، استفاده از مواد روان گردان در حوادث رانندگی را موثر عنوان کرد.
وی بیان کرد: ۳۸ درصد حوادث عدم توحه به جلو، ۲۹ درصد تخطی ار سرعت مطمئنه، ۱۱ درصد انحراف به چپ و ۲۲ درصد مابقی تخلفات را شامل میشود.
سرهنگ دهقانی اظهار داشت: ۵۸ درصد جان باختگان سر صحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۳۶ درصد در بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
انتهای پیام/چ