سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه‌ریزی برای کشت «پکان» یا گردوی گرمسیری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : یکی از محصولاتی که در حال برنامه‌ریزی برای کشت گسترده آن در شهرستان قصرشیرین هستیم، «پکان» یا همان گردوی گرمسیری است.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،رضا زارعی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : استان کرمانشاه دارای آب و هوایی چهار فصل بوده و این موضوع زمینه کاشت بسیاری از میوه‌ها را در استان میسر کرده است.

وی گفت : با توجه به تنوع آب و هوایی و در راستایی تنوع بخشی به محصولات باغی در استان کرمانشاه در سال‌های اخیر کاشت ارقامی مانند پسته و یا زیتون در استان شروع شده و به نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی نیز رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از محصولاتی که در حال برنامه‌ریزی برای کشت گسترده آن در مناطق گرمسیر کشور هستیم، «پکان» (گردوی گرمسیری) است این میوه روغنی بسیار شبیه گردو بوده و به گردوی آمریکایی نیز مشهور و با دارا بودن روغن بسیار بالا می‌توانند سبب ایجاد مزایای اقتصادی در منطقه قصرشیرین شود.

زارعی با اشاره به موقعیت خاص منطقه گرمسیری قصرشیرین، یادآور شد: با توجه به این که کاشت گردو در مناطق گرمسیری بازده مناسبی ندارد کاشت پکان می‌توانند بسیار مفید بود و مزایای اقتصادی بسیار زیادی را در این منطقه به همراه داشته باشد.

این مسؤول در تشریح دلایل تنوع‌بخشی به محصولات باغی در استان، یادآور شد: تولیدات باغی در استان تابع شرایط و ذائقه بازار مصرف کننده است و تنوع بخشی در سطح استان اسباب تامین تمام ذائقه‌های بازار را فراهم کرده و سود باغدار را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای اقتصادی این تنوع بخشی، افزود: برخی از محصولات باغداری دارای مزایای اقتصادی بسیار زیادی برای کشاورز هستند و از طرفی وضعیت آب و هوایی استان برای کاشت این محصولات مناسب است، همین مساله اسباب ترغیب کشاورزان به تنوع‌بخشی در محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.

زارعی ادامه داد: باید توجه داشت براساس اسناد تاریخی که اقلامی مانند زیتون در سال‌های بسیار دور در استان کرمانشاه کاشت شده است و کاشت این محصول در استان کرمانشاه بسیار موفق بوده و محصولات خوبی را روانه بازار کرده است و از طرفی دیگر اقلامی مانند پسته وابسته به آب و هوای خاصی نیستند و به راحتی می‌توانند آن را در بسیار از مناطق استان کاشت کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر لزوم بازنگری در اقلام میوه‌های بومی در استان، یادآور شد: در کنار کاشت اقلام متنوع در استان باید به مساله اصلاح ژنتیک اقلام موجود در استان نیز توجه کرد، چرا که بسیاری از باغات موجود بدون توجه به مسائل ژنتیکی تنها با برداشت نهال و یا دانه از یک باغ موفق کاشت شده‌اند و در عمل نتایج همانند باغ مادر را در پی نداشته است.

وی ادامه داد: در صورت تهیه نهال از مراکز اصلاح شده، باتوجه به رعایت دقت در پایه و پیوند نهال‌ها، شاهد برداشت همزمان و پیش‌بینی شده و حتی هم شکل و اندازه محصولات در سطح باغ خواهیم بود که قطعا سود بیشتری را متوجه باغدار خواهد کرد.

زارعی در پایان، گفت: توجه به مساله آموزش و مشاوره در کاشت اقلام جدید در باغداری بسیار حائز اهمیت است و باغدارانی که قصد تنوع‌بخشی به محصولات خود را دارند حتما باید با از راهنمایی‌ها و آموزش‌های مسؤولان بخش کشاورزی شهرستان خود بهره‌مند شوند .

 

 

انتهای پیام/د

آب و هوایی چهار فصل برای کاشت بسیاری از میوه‌ها

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.