سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل کمسیون‌های جدید در اتاق بازرگانی فارس

کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی در اتاق بازرگانی فارس فعال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهیلا محبی رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در نشست با کارشناسان و فعالان این حوزه اظهار کرد: در دور نهم اتاق بازرگانی فارس کمیسیون‌های جدید تشکیل می‌شود که بازو‌های مشورتی و اتاق فکر بخش خصوصی هستند.

وی ادامه داد: حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی از جمله کمیسیون‌های جدید است.

وی افزود: کمیسیون حمایت قضایی دو کار گروه دارد و برنامه این کارگروه‌ها با حضور بخش دولتی، خصوصی و متخصصین و اساتید دانشگاه نیازسنجی و براساس آن راهکار‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی ارائه می‌شود.

محبی تصریح کرد: در این کمیسیون مشکلات فعالان اقتصادی از جمله مشکلات بانکی، ممنوع خروجی، مسائل تعزیری و صادر نشدن دست چک بررسی می‌شود تا به حداقل برسانیم.

وی درباره مسئولیت‌های اجتماعی و مالکیت فکری و معنوی هم گفت: قوانین و موارد قانونی در این باره وجود دارد، اما میزان عملیاتی و اجرایی شدن آن جای تامل بسیار است.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان هم در این نشست گفت: تثبیت مالکیت نقش ممتازی برای توسعه پایدار دارد و حقوق مالکیت جز شاخص‌های توسعه در سطح بین الملل محسوب می‌شود.

نجیبی اضافه کرد: شاید دلیل پایین بودن رتبه ایران در بخش مالکیت فکری و چالش و رتبه پایین ایران این است که بخش خصوصی و یا نهاد‌های اقتصادی بخش دولتی اجرای قوانین مالکیت فکری را به عنوان یک باور و مطالبه عمومی از حاکمیت و دولت در خواست نمی‌کنند و یا ناقص مطالبه کردند.

وی بیان کرد: ابتدا باید فرهنگ تثبیت مالکیت فکری و فیزیکی توسعه پیدا کند تا این موضوع بستری برای اجرای قانون و تثبیت قوانین جدیدتر و جامع‌تر و کامل‌تر شود.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس افزود: احترام به مالکیت باید به عنوان مطالبه عمومی مردمی درآید سپس در این کارگروه، نظام حاکمیت و نهاد‌های دولتی و عمومی و خصوصی تشکل‌های صنفی به عنوان یک مطالبه خاص بین اقشار اقتصادی مطرح شود.

عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این نشست گفت: شرکت‌ها در حوزه مالکیت فکری و مسئولیت اجتماعی در حال انحصار یا رقابت هستند که در حالت انحصار، به حوزه مالکیت فکری توجه نمی‌شود، اما در حوزه رقابتی به مالکیت فکری توجه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر در بنگاه‌های اقتصادی شرایط رقابتی درست و سالم داشته باشیم می‌توانیم به مالکیت فکری و معنوی در شرکت‌ها بپردازیم.

انتهای پیام/چ

کمسیون‌های اتاق بازرگانی فارس افزایش می‌یابد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.