سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عدم پرداخت هزینه های پرستاری/ یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۴ تیرماه با موضوع بررسی عملکرد و چالشهای سازمان بهزیستی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان بهزیستی کشور و یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس امشب ۲۴ تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد و چالش‌های سازمان بهزیستی پرداختند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید مسابقه خدمت رسانی در ۴۰ ساله دوم انقلاب شکل بگیرد افزود: جوانان محور تحولات باید باشند لذا باید به سیاست‌های ترسیم شده در نظام پایبند باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه خوشبینانه به آینده داشته باشیم و با فساد مبارزه کنیم گفت: باید به سبک زندگی مناسب دست پیدا کنیم، شعار ما در این هفته، بهزیستی در گام دوم با شفافیت توانمند سازی و ارتقاء سلامت اجتماعی است، بنده چهاردهمین مدیر سازمان بهزیستی کشور هستم و لذا مسابقه ما دو امدادی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان ما سازمانی تخصصی است که ۲۲ هزار پرسنل خدوم دارد اظهار داشت: ۷۰ درصد پرسنل سازمان بهزیستی تحصیلات دانشگاهی و ۴۰ درصد مدیران ما زیر ۴۵ سال سن دارند، از پرسنل خدوم سازمان بهزیستی قدردانی می‌کنم که با حداقل امکانات بودجه و دستمزد خدمات ارائه می‌کنند.

قبادی دانا با اشاره به این که رتبه پرسنل سازمان بهزیستی در کشور بین دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی دوم از آخر است ادامه داد: آن‌ها کمترین حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند، باید این تفاوت حقوق و دستمزد باسایر دستگاه‌ها مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند گفت: در مجموع ۶ میلیون و ۳۵ هزار نفر در حال حاضر گیرندگان خدمت از سازمان هستند.

قبادی دانا با اشاره به اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری دریافت می‌کنند افزود: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در ماه مبلغ مستمری آن‌ها است که دریافت می‌کنند،۲۴۰ هزار زنان سرپرست خانوار و هزار مرکز توانبخشی شبانه روزی داریم که بیش از ۴۷ هزار نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند لذا سالمندان، بیماران روانی مزمن، بیماران دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۰۰ مرکز روزانه دادیم گفت: ۵۰ هزار نفر در روز، از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند، پانزده هزار مهدکودک با ۶۶۶ هزار کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند یعنی به زیستن در ابعاد مختلف افراد جامعه قابل مشاهده است، ۶۵۰ مرکز شبه خانواده داریم که ۲۶ هزار فرزند تحت پوشش دارند، ۱۰ هزار نفر از آن‌ها در مراکز شبه خانواده و ۱۶ هزار نفر از آن‌ها در خانواده‌های جایگزین هستند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه طرح‌های مختلفی در دست انجام است خاطر نشان کرد: حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ مورد بررسی تنبلی چشم و در ارتباط با غربالگری شنوایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند، ۲۶ هزار فرد دارای ضایعه نخاعی تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

قبادی دانا با اشاره به اینکه بسیاری از کار‌های ما توسط مردم و خیرین انجام می‌شود گفت: حجم کار زیاد است و بودجه متناسب با حجم کار نیست و لذا محدودیت‌های زیادی داریم، قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انتهای سال ۹۶ تصویب شد، برآورد که برای اجرای آن در سال داشتیم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، اما آنچه در بودجه پیش‌بینی شده امیدوارم برای اولین سال امسال محقق شود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به این که ۱۵۰ وظیفه برای سازمان بهزیستی تبیین شده است که این سازمان بیشتر از ده وظیفه را نمی‌توانند انجام دهند گفت: دو وظیفه اصلی سازمان بهزیستی توانبخشی و حوزه اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه هر بار وظایف سازمان بهزیستی سنگین‌تر شده افزود: سازمان بهزیستی از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته است به طوری که موازی کاری انجام می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با وجود این همه مسئولیت در دولت حتی کرسی ندارند ادامه داد: بایستی دولت برای سازمان بهزیستی جایگاه رفیعی را در نظر بگیرد، متاسفانه عضو هیئت دولت این سازمان نیست و این نقصان جدی به حساب می‌آید به طوری که این همه مسئولیت سنگین دارد و با کمبود منابع اداره می‌شود و ۴۰ درصد نیرو‌های این سازمان قرار دادی است.

خضری با اشاره به اینکه باید منابع و اختیارات در اختیار این سازمان گذاشته شود گفت :قانون حمایت از معلولان ۳۴ ماده دارد اما اگر قرار است شعار دهیم و قانون تصویب شود و دولت اجرا نکند دردی دوا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه ضایعات نخاعی ۲۰ هزار نفر می‌باشند که ۷۰۰ هزار نفر آنها نیازمند پرستار هستند گفت: اعتبارات هزینه های پرستاری پرداخت نمی شود.

در ادامه برنامه، خضری اظهار کرد: ما امروزه حدود یک میلیون معلول داریم و سوال اینجاست که آیا با این اعتبارات می‌توانیم به وظیفه خود عمل کنیم؟ آیا ما برای مسکن معلولان کاری کرده ایم؟ آیا ما اعتبارات لازم را داریم؟ آیا بخش اشتغال حل شده است؟

قبادی دانا خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٣٤٨ هزار و ٣٧٢ تفر معلول ذهنی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و در مرکز نگه داری‌های شبانه روزی و. تحت پوشش هستند.

وى ادامه داد: البته کار درمان با ما نیست و و مسئولیت وزارت بهداشت است و در سال ٩٧، ٣درصد مجوز استخدام محقق شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولین آزمون استخدامی، عنوان کرد: اولین آزمون استخدامی در اسفندماه سال ٩٧ برگزار شد، ١٢٠٠نفر شرکت کردند و ١١٥ نفر پذیرفته شدند.

قبادی دانا افزود: بعد از آزمون، ما با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم و سوال ایجاد می‌شود که آیا معلولین ما بیکار نیستند؟ آیا فقط باید به کار دولتی فکر کنیم؟ و همچنین ۱۵۰۰ میلیارد وام ۴درصد به صورت ۵ساله پیش بینی شده است.

وی گفت: برخی از وام‌های زودبازده مشکلاتی را به همراه داشته اند که ما باید از تجربیات آن استفاده کنیم، لازم به ذکر است که یارانه ارتقا کارایی معلولان را داریم، اما باید بخش خصوصی وارد عمل شود و برند سازی شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ١١٠هزار مسکن به سازمان بهزیستی واگذار شده است، تاکید کرد: ١١٠هزار مسکن به سازمان بهزیستی واگذار شده است که ٧٥ هزار آن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است، ٥٠ هزار واحد هم در دست احداث است و ١١٣ هزار خانوار هم در نوبت هستند.

قبادی دانا از افتتاح اولین مسکن مددجویان خبر داد و تصریح کرد: فردا اولین مسکن مددجویان در مازندران افتتاح می‌شود و در این هفته پایان ساخت مرکز روستایی در کرمانشاه رقم می‌خورد.

وى یادآور شد: بحث درمان معتادان به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است و خق بیمه درمان اعتیاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌شود که من کمال تشکر را دارم، البته تمرکز ما بیشتر در بخش آسیب است و باید مشخص کنیم که مسیرمان درست بوده است یا نه؟

 رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر یک ماده ١٥ دارد به نام معتادان خود معرف، یعنی کسانی که اقدام به درمان می‌کنند مجرم نیستند و تحت درمان قرار می‌گیرند. اما ماده ١٦ مخصوص افرادی است که اعتیاد دارند و خودشان را معرفی نمی‌کنند که بخشی از عملکرد آن‌ها به بهزیستی و دستگاه‌های دیگر مربوط است.

 خضری اظهار کرد: ما برای درمان معتادان به مواد شیمیایی، مرکز یا بیمارستانی نداریم و این یک نقیصه بسیار بزرگ است. اصولا ٢٥ کشور درگیر مواد مخدر هستند، اما در کشور ما یک شیوه وجود دارد و به همان شیوه هم ادامه می‌دهند.

 قبادی دانا در پایان بیان کرد: در حال حاضر تجربه‌های مدیریتی ٣٩ساله توسط متخصصین دانشگاهی و... در دست مکتوب است که مردم و معلولان را با حقوقشان آشنا کنیم، همچنین در سامانه شفافیت ٢٢هزار قرارداد و... وجود دارد که قابل مشاهده است.

در حال تکمیل ...

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.