به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ممکن است با اوبر آشنایی نداشته باشید، اما محصولات شبیه آن (با همان مدل کسبوکاری) در ایران فراوان است. اوبر الگوی تاکسیهای اینترنتی در سراسر جهان محسوب میشود. محصولاتی که شما با نصب یک نرمافزار روی گوشی تلفن همراه هوشمند میتوانید هر جا و هر زمانی نزدیکترین تاکسی به خودتان را انتخاب کرده و با هزینهای بسیار کمتر از آژانس و تاکسیهای معمولی، به مقصد مورد نظرتان بروید.
مدل کسبوکار اوبر بهگونهای است که نگهداری از تاکسیها برایش هزینهای ندارد (چون رانندهها از خودروی شخصیشان استفاده میکنند) و صرفا آنها را به کاربرانی که قصد جابهجایی دارند معرفی میکند. کاهش هزینه نگهداری و همچنین حذف هزینه بازگشت خودرو به دفتر آژانس بدون مسافر و دریافت کمیسیون از هر سفر، باعث شده راهاندازی چنین کسبوکارهایی سودده بوده و رشد قابل توجهی در همه جای دنیا داشته باشد. از سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ که اوبر را تراویس کالانیک و گرت کمپ در سانفرانسیسکو راهاندازی کردند تا امروز در بیشتر از ۶۳۳ شهر فعال شده است و بیش از ۵۰ میلیون کاربر از خدمات آن استفاده میکنند. در سال ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷
دارا خسروشاهی، مدیرعامل این شرکت نوپا شد. برای شناخت دلایل موفقیت اوبر، میتوان موارد زیر را عنوان کرد:
کاربرمحوری و حل مشکلات کاربری
استفاده از اوبر آسان است. در اوبر لازم نیست برای یافتن خودرو مراحل پیچیدهای طی شود. تعداد خودروهای در دسترس کاملا مشخص هستند. قیمت نهایی سفر، حذف مشکلات پرداخت وجه (پرداخت آنلاین یا از کیفپول یا کارت اعتباری)، تبدیل آنلاین واحد پولی (مثلا در مسکو میتوان هزینه را به روبل پرداخت و در لندن به پوند) و امنیت سفر (امکان به اشتراکگذاری سفر و اطلاعات راننده) از دلایل محبوبیت این محصول هستند. مشخص بودن زمان انتظار برای رسیدن تاکسی یکی دیگر از جذابیتهای اوبر است. اوبر سرویسهای مختلفی را براساس نیاز و خواسته مشتریان توسعه داده است؛ مثلا سرویس اوبر بلک، خودروی لیموزین بهدنبال مسافران میفرستد و سرویس اوبر ایکسال برای مسافران بیشتر از چهار نفر است و خودروی ون ارسال میکند. این تمرکز بر نیازهای کاربران باعث شده اوبر تبدیل به محصول محبوبی برای آنها شود.
سودآوری برای همه
اوبر اصطلاحا یک بازارگاه (Market Place) موفق است که برای راننده و مسافر سودآور است. راننده لازم نیست بهعنوان شغلی تماموقت در اوبر کار کند. مدیریت زمان بر عهده خودش است و میتواند برنامه کاریاش را شخصا تنظیم کند. درآمد اوبر به عنوان کمکخرجی برای او خواهد بود و میتواند به عنوان کار دوم و سوم به آن نگاه کند. برای مسافر نیز این محصول سودآور است، چون بهجای پرداخت هزینه بیشتر، از اوبر استفاده میکند و هزینه کمتری در کنار امکانات بیشتر میپردازد. در هر جایی امکان استفاده از اوبر وجود دارد. در ساعاتی از روز که تعداد مسافر کمتر است یا خدماترسانی سادهتر، قیمتها بین ۲۵ تا ۵۰ درصدکاهش مییابد.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/