سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب برای اولین بار در تالاب گندمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و شناسایی هشت قطعه اردک مرمری برای اولین بار در تالاب گندمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هشت قطعه اردک مرمری برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان شهرستان بروجن مشاهده شد.

وی با بیان اینکه جمعیت این گونه کمیاب در سطح جهان رو به کاهش است و در ردیف گونه‌های آسیب پذیر قراردارد افزود: در ایران نیز این گونه در زمره پرندگان حمایت شده محسوب می‌شود.

احمدی اضافه کرد: مشاهده این گونه در تالاب گندمان نشان دهنده وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب است که باعث جذب گونه‌های با ارزش شده است.

اردک مرمری با نام علمی Marmaronetta angustirostris پرنده‌ای است از تیره اردکیان و از راسته غازسانان است.

این پرنده با طول بدن ۳۸ تا ۴۱ سانتی متر با پرو بال قهوه‏ای تیره و روشن با طرح مرمری و لکه تیره بیضوی شکل در اطراف چشم دیده می‏‌شود.

این پرنده بیشتر در مجاورت آب‌های شیرین دیده می‌شود و مناطق پرگیاه را به فضا‌های باز ترجیح می‌دهد، همچنین در تالاب‌ها و در طول سواحل رودخانه‌ها نزدیک به آب آشیانه می‌سازد.

تالاب بین المللی گندمان به عنوان یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و جنوب غربی شهر گندمان شهرستان بروجن، و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/ز

مشاهده اردک مرمری برای اولین بار در تالاب گندمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.