سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایزدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپایی‌ها در ظاهر پایبندبه برجام، ولی در عمل پیرو سیاست‌های واشنگتن هستند

کارشناس مسائل آمریکا گفت:سیاست برجامی کشور در چند سال گذشته نه تنها وضعیت کشور را بهتر نکرد بلکه بدتر کرده است.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهار سال از امضای توافقی میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان، آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه گذشت. ‏

 چهار سال پیش در روز ٢٣ تیر ایران و شش کشور قدرتمند جهان، با هم برجام را امضا کردند تا در ازای آنچه اعتمادسازی درباره برنامه هسته‌ای تهران خوانده شد، اقتصادش با اقتصاد جهان آشتی کند، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شود و روابطش با همه کشورها، از جمله کشور‌های غربی بهبود یابد، برجام، اما فراز و نشیب بسیار داشت و امروز حال خوبی ندارد.

 

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حقیقت ایران قبل از برجام حدود ۱ میلیون بشکه نفت می‌فروخت، ۱۰ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده، ۱۹ هزار سانتریفیوژ، سایت اراک در شرف اتمام، سایت فردو فعالیت‌های غنی سازی و برنامه هسته‌ای ایران با سرعت خوبی رو به جلو در حال حرکت بود همچنین تحریم های اندکی داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر در دوره پسا برجام هستیم، فروش نفت ایران رسما به صفر رسیده است،  ۱۰ کیلوگرم اورانیوم از کشور خارج، مقدار بسیاری از سانتریفیوژ‌ها از جا کنده شده، در قلب سایت اراک بتن ریخته شده، فردو هم فعالیت غنی سازی خود را متوقف کرده است، فعالیت های هسته‌ای هم با سرعت کندی جلو می‌رود و تحریم‌ها افزایش یافته است.

ایزدی ادامه داد: دو حوزه تحریمی اصلی ایران، تبادلات بانکی و فروش نفت است، در حقیقت وضعیت ما نسبت به قبل از برجام بدتر شده است چراکه تحریم‌ها افزایش و دستاورد‌های هسته‌ای هم در قبال گرفتن برجام نابود شد، بنابراین سیاست برجامی کشور در چند سال گذشته نه تنها وضعیت کشور را بهتر نکرد بلکه بدتر کرده است.

توقیف نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران، خبر از پیروی انگلیس از کاخ سفید می دهد

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه نمی‌توانم بگویم هیچ، ولی تقریبا هیچ دستاوردی از برجام حاصل نشده است، توضیح داد: دستاورد‌های برجام در مقابل ضرر‌های آن کمتر است.

وی با اشاره به عملکرد اعضاء برجام، گفت: در حقیقت آمریکا از همان هفته نخست، شروع به نقض برجام کرد، همچنین اروپایی‌ها هم تظاهر به پایبندی می کنند، ولی در عمل سیاست‌های واشنگتن را پیروی کردند، در حال حاضر هم رژیم انگلیس کارگذار دستورات ترامپ شده است.

ایزدی با اشاره به توقیف نفت کش روسی حامل محموله نفتی ایران، گفت: یکی از نمونه فعالیت‌ها و زیر سلطه آمریکا بودن انگلیس، دزدی دریایی آن ها است، همچنین فرانسه و آلمان هم وضعیت بهتری ندارند، از این جهت کشور‌های اروپایی و غربی ۱ +۵ سابقه خوبی ندارند.

تمامی نقشه های غربی ها، نقشه بر آب شد

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دستاورد‌های برجام برای ایران، تصریح کرد: برجام باعث شد که  عبرتی از سیاست های اشتباه خود عبرت بگیریم، ولی برخی از دولتمکردان ما هنوز در حال و هوای برجامی هستند و اگر قادر باشند به دنبال برجام ۲ و ۳ هم هستند، در واقع عبرت گرفتن از برجام هم می‌توانست، یک دستاورد باشد، ولی در عوض آن هم محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: تاقبل از ۱۸ اردیبهشت، دولت روحانی صبر راهبردی را پیشه گرفت و نتیجه این راهبرد این بود که آمریکایی‌ها انتظار برد_برد_برد داشتند و ادعا می‌کردند؛ با فشار حداکثری منجر به سرنگونی نظام جمهوری اسلامی می شوندو حتی اگر سرنگون نشد، ضعیف می‌شود و امتیاز بیشتری از ما می گیرند و این موضوع هم برایشان برد تلقی می‌شود، همچنین عده‌ای هم می‌گفتن اگر نظام  سرنگون نشد و امتیاز هم نداد، حرکت‌هایی برای تقابل با کاخ سفید انجام می دهد و به موجب آن مجوزی به آمریکا برای حمله نظامی به ایران می دهد  که این موضوع هم بردی برای آن ها بود.

هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی نشان از توانمندی بالای نظامی ایران داشت

ایزدی ادامه داد: بعد از ۱۸ اردیبهشت و اعلام اینکه ایران تعهدات خود را کاهش می‌دهد، این برد_برد_برد به باخت_باخت_باخت تبدیل شد، به عبارت دیگر انتظار اول آن ها یعنی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی محقق نشد و برخلاف پیشبینی‌های جان بولتون که مدعی بود که ایران چهلمین سالگرد خود را نمی‌بیند، اتفاق افتد.

وی تاکید کرد:در زمینه انتظار دوم آمریکا که ایران با فشار حداکثری امتیاز بیشتری می دهد، ما نه تنها امتیاز جدیدی ندادیم، بلکه امتیاز قبلی را هم پس گرفتیم و در حالت سوم با هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی مشخص شد که ایران، توانمندی نظامی بالایی دارد و از آن استفاده می‌کند، در نتیجه افرادی که در واشنگتن تصور می‌کردند که حمله نظامی به ایران آسان خواهد بود، مدتی است متوجه خبط خود شدند.

ایران باید با سرعت بیشتری، سیاست های خود را  تغییر دهد

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تبدیل کردن ۳ برد در نگاه آمریکایی‌ها به ۳ باخت، به تغییر سیاست ما برمی گردد، گفت: در مقابل خروج آمریکا از برجام و خروج اروپا از برجام، (در حقیقت اروپا به طور رسمی از برجام خارج نشد، ولی عملا از آن خارج شده است) ایران هم باید کاری می‌کرد کهبا برداشتن گام دوم محقق شد، البته به نظر من کار‌ها باید سریعتر، جدی‌تر و گسترده صورت می‌گرفت و این بازه‌های زمانی ۶۰ روزه مفید نیست چراکه این از دست رفتن زمان، به نفع واشنگتن است، در حقیقت ایران در حال اصلاح سیاست های خود است و باید سرعت آن را  افزایش دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.