وی ادامه داد: افزون بر این با موافقت و دستور رئیس سازمان صدا و سیما، مرکز صبا در معاونت سیما تعهد تولید پویانمایی در برنامه ۵ ساله تا ۲۵ درصد افزایش داد و اعتبارات آن به تصویب رسید.
معاون امور استانهای صدا و سیما بیان داشت: استانها نیز برابر دستور و تاکید رئیس سازمان تعهد تولید پویانمایی به هر میزان که امکان تولید داشته باشند یعنی بدون احتساب سقف و تعهد تولید قادر به ساخت آثار پویانمایی خواهند بود.
دارابی گفت: در واقع مراکز میتوانند از بودجه و اعتبار سازمان در این حوزه هزینه کنند و این یعنی نهضت بزرگی برای تولید پویانمایی و حرکت برای رسیدن به قطب انیمیشن پاک و اخلاق گرا برای احراز جایگاه و موقعیت ممتاز در بازار فروش دنیا مورد نیاز است.
وی افزود: تولید و سرمایهگذاری در عرصه پویانمایی یکی از بزرگترین شاخههای صنایع فرهنگی- هنری در جهان محسوب میشود، زیرا در زیرساختهای فرهنگی کشور و توسعه متوازن و پایدار نقش اساسی را ایفا میکند افزون بر این پویانمایی و کارهای عروسکی موجب درآمد زایی، اشتغال زایی، ارزش افزوده بسیار بالا و از همه مهمتر تأثیرگذاری بر جریانهای فرهنگی و هنری کشورها میشود.
معاون امور استانهای صدا و سیما با اشاره به وجود بازار جهانی این صنعت و هنر برای سایر کشورها تصریح کرد: جمهوری اسلامی با هدف صدور پیام فرهنگی انقلاب اسلامی و معرفی فرهنگ و تمدن پرسابقه و درخشان ایران اسلامی و حضور مؤثر در بازارهای فرهنگی و هنری جهان وظیفهای خطیر برای ترویج گسترش صنعت پویانمایی و برنامههای عروسکی با اتکاء به هویت ملی بومی خود دارد.
دارابی خاطرنشان کرد: در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان همه ارکان نظام از دولت، مجلس، تا صدا و سیما و سایر نهادهای مسئول وظیفه دارند از تولید و صنایع جانبی، تأمین اعتبار و اختصاص وام کم بهره به تولید کنندگان و تسهیل حضور در بازارهای بین المللی گرفته تا تصویب قوانین حمایتی از جمله معافیتهای مالیاتی و حمایت از حقوق پدیدآورندگان گامهای بایستهای بردارند.
وی ادامه داد: پویانمایی یا انیمیشن و برنامههای عروسکی یکی از تاثیرگذارترین عوامل جامعه پذیری، اجتماعی شدن، و کارکرد فیلم و تربیت داشتن و انتقال مواریث و ارزشهای فرهنگی – دینی هر جامعهای است و مخاطب و در برگیری آن اگرچه عمدتاً خردسال، کودک، نوجوان و جوانان هستند، اما بی شک بزرگسالان و والدین نیز مخاطبان مهم این برنامهها هستند و همه این عوامل و دلایل میطلبد که هر میزان توان و سرمایهگذاری در این حوزه داریم دریغ نکنیم.
معاون امور استانهای رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگیهای جشنواره دوم پرداخت و گفت: شعار جشنواره دوم "ایرانی پویا، کرمانشاهی زیبا" است. کرمانشاه استانی با ظرفیتها و توانمندیهای سیاحتی، زیارتی، گردشگری، کشاورزی، دامپروری، صنعتی است. با مردمانی غیور، مسلمان و سلحشور که بیش از ۹۸۰۰ شهید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیم کرده است.
دارابی بیان کرد: معرفی ظرفیتهای استان به سراسر کشور، شناسایی و بکارگیری استعدادهای جوان در حوزههای فرهنگی و هنری، رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی، تمرکززدایی از پایتخت و حرکت به سمت عدالت رسانهای، توجه بیشتر به استانی مرزی، برپایی هفته فرهنگی در شهرهای مختلف کرمانشاه با حضور هنرمندان محبوب کودک و نوجوان و… از جمله دستاوردهاست.
معاون امور استانهای صدا و سیما با بیان اینکه هنرمندان، برنامهسازان و مدیران سراسر کشور خود سفیران شایسته برای معرفی کرمانشاه به مردم سایر استانها هستند افزود: این حضور همه جانبه، شناسنامه فرهنگی برای هر استان درست میکند همچنین باید گفت رویداد بین المللی اکوتوریسم و گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰ در کرمانشاه مرهون جشنواره پویانمایی است.
دارابی با اشاره به ارسال ۱۵۳۰ اثر در حوزه پویانمایی و برنامههای عروسکی به دبیرخانه جشنواره دوم افزود: در نهایت ۳۵۵ اثر به تشخیص هیأت انتخاب به مرحله داوری راه یافتند و ۶۱ اثر برنده تندیس، لوح سپاس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی شدند.
وی گفت: استان هرمزگان هم میزبان سومین دوره جشنواره ملی پویانمایی در سال ۹۹ خواهد بود.
انتهای پیام/ز