سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن جوان:

وقت کشی اروپا در قبال تعهداتشان نوعی خروج آهسته از برجام است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا باید به طورشفاف موضوع تبادل مالی و خرید نفت تویط ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور ارشد دیپلماتیک مکرون، رئیس جمهور فرانسه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به تهران سفر کرده بود.

در حقیقت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که توافق هسته‌ای را امضا کرده‌اند، پس از تصمیم تهران برای کاهش تعهداتش درباره غنی‌سازی اورانیوم، درخواست نشست کرده‌اند.

فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا نگرانند ایران تعهداتش را در توافق هسته‌ای نقض کند و از تهران خواسته‌اند به طور کامل به برجام پایبند بماند.

 

تهران با سیاست شفاف سازی، در تلاش است اروپا را وادار به انجام تعهداتش کند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با حبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به دو بند ۲۶ و ۳۶ توافقنامه برجام این حق برای ایران تضمین شده است که اگر هر یک از کشور‌های امضا کننده برجام به تعهدات‌های خود عمل نکردند،کشور ما بتواند به نقطه آغازین قبل از برجام برگردد و فعالیت غنی سازی خود را آغاز کند همچنین حجم اورانیوم غنی شده خود را به بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.

وی افزود: ایران دارای برگ‌های برنده بسیاری است که می‌تواند در مقابل زیاده خواهی آمریکا و کشور‌های بد عهد اروپا از آن استفاده کند، ولی تهران با سیاست همراهی و شفاف سازی  در تلاش است، با استفاده از حق ایران برای استفاده و بهره برداری اقتصادی و مالی از برجام کشور‌های اروپایی را وادار  به اجرایی کردن تعهداتشان کند.
             

ایران؛ گام به گام تا خروج از برجام 

هانی زاده با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر ایران به صورت یک جانبه به تمام تعهدات خود عمل کرده است، خاطر نشان کرد: گزارش‌های ۱۴ گانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان داد که کشور ما  نه تنها هیچ خلافی در رابطه با فعالیت هسته‌ای خود مرتکب نشده بلکه به تمام تعهداتش عمل کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در حال حاضر توپ در زمین کشور‌های اروپایی است، در حقیقت اگر اروپا مایل به همکاری با ایران هستند باید به صورتی شفاف موضوع تبادل مالی و خرید نفت ایران را در دستور کار خود قرار دهد، ولی ما در توقیف اخیر نفتکش روسی حامل نفت ایران شاهد همراهی انگلیس با سیاست‌های کاخ سفیدبودیم.


توقیف نفتکش روسی، حکایت از همراهی اروپا با کاخ سفید دارد

وی افزود: انگلیس با دستور آمریکا نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد، در نتیجه این موضع نشان می‌هد که انگلیس با فشار بر ایران در تلاش است که با فشار بر کشور ما از تعهدات خود شانه خالی کند و مانند واشنگتن از برجام خارج شود.

هانی زاده با بیان اینکه گام بعدی ایران غنی سازی اورانیوم با حجم بالاتر از ۳.۶۷ درصد ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: ممکن است حجم غنی سازی تهران به ۲۰% برسد و ایران بتواند موضوع بازسازی آب سنگین اراک را آغاز کند و در نهایت  برجام به طور کلی از حالت اجرایی خود خارج شود، بنابراین ایران گام به گام عمل خواهد کرد.

در‌های مذاکره ایران با کشور‌های اروپایی به شرط عمل به  تعهدانشان، باز است

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرد: نتیجه مذاکرات در آینده برجام موثر خواهد بود، فرانسه تلاش می‌کند که به ایران فشار بیاورد تا ما به تعهدات خود به طور یک جانبه ادامه دهیم، ولی ایران هیچگاه تحت فشار کشور‌های غربی قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: در‌های ایران برای مذاکره با کشور‌های اروپایی باز است، در حقیقت هرکشور اروپایی که طرحی برای حل بحران موجود ارائه دهد، مشروط بر اینکه سریعا به تعهدات‌های خود عمل کنند، از نظر ایران قابل قبول است، در واقع اگر اروپا  با هدف وقت کشی قصد دارد ایران را دست بسته نگه دارد، باید بدانند تهران تحت هیچ شرایطی زیر بار  ظلم نخواهد رفت.

هانی زاده با بیان اینکه ایران می تواند از طریق بازگشت به نقطه آغازین و غنی سازی ۲۰ درصدی افکار عمومی را با خود همراه کند، گفت: ایران تاکنون با شفافیت کامل با جامعه جهانی همکاری کرد، ولی در حال حاضر فرایند زمانی خاصی را تعیین کرده است تا افکار عمومی را متوجه کند که کشور‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و بعد از پایان این فرایند زمانی تعیین شده کشور ما هم مانند آمریکا برجام را پاره خواهد کرد و فعالیت هسته‌ای خود را آغاز خواهد کرد.


اروپا با خروج نرم از برجام به دنبال تحریک افکار عمومی علیه ایران است

کارشناس مسائل بین الملل یاد آور شد: آن چیزی که برای جامعه جهانی ثابت شد، این بود که کشور‌های اروپای به هیچ یک از تعهدات خود در مقابل کشور‌های اسلامی و شرقی عمل نمی‌کنند.

وی افزود: کشور‌های اروپایی به طور قطع ثابت کردند که بصورتی خزنده و نرم می‌خواهند از برجام خارج شوند و افکار عمومی را علیه ایران تحریک کنند.

هانی زاده ادامه داد: در اروپا جریان سازی‌هایی علیه ایران به راه افتاده که نشان می دهد کشور ما تعهدات خود را زیر پا گذاشته است، آن ها می خواهند سناریویی برای مقصر جلوه دادن ایران بسازند تا کشور ما  را تحت بند ۷ منشور سازمان ملل قرار دهند و یک اجماع جهانی علیه تهران به وجود آوردند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: جامعه جهانی همواره  تابع زور و قدرت عمل می کند و در برخورد با کشور‌های اسلامی و شرقی بی احترامی  پیشه کرده است، در حقیقت کشور‌های اروپایی همچنان در فضای دوران استمعارگری سیر می‌کنند و همواره در تلاش هستند، کشور‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.