سیفی تبار بیان کرد: با توجه به نقش موثر آموزش و پرورش و حوزه سوادآموزی در توسعه عدالت اجتماعی و برابری فرصتها و کاهش فقر و بهبود شاخصهای توسعه زندگی ایجاب مینماید که جایگاه آموزش و باسواد نمودن عشایر در کلیه برنامهها تعریف تا از این طریق بتوان به آرمانها، واقعیات و نیازهای آنان توجه نمود، فلذا برنامه ریزی برای این بخش یکی از ضرورتهای جوامع امروز به ویژه جوامع عشایری است که معاونت سوادآموزی استان این مهم را از اولویتهای اساسی عملکرد خویش قلمداد مینماید.
رییس اداره سوادآموزی ادامه داد: توانمندسازی در آموزش و پرورش که از شاخصههای مهم توسعه آفرینی است، خود محصول توسعه محسوب میگردد و با تامل در شاخصها و زمینههای پیشرفت در مییابیم بسترسازی همه ابعاد توسعه آموزش و پرورش ضروری و واجب میباشد بنابراین نه میتوان آن را نادیده گرفت و نه آن را کم رنگ تصور کرد، در واقع ریشه ارتقای سطح فرهنگ بسیاری از جوامع را باید در سواد و دانش جستجو کرد، هر جامعهای که در این راه گامهای مهمی برداشته توانسته است توفیقات شگرفی را نصیب مردم خود نماید و جامعهای که در این راه کارآمدی لازم را کسب نکرده اند، رنگ و روی ترقی را ندیده و نخواهند دید، کما اینکه راه توسعه از مسیر دانایی میگذرد.
سیفی تبار گفت: قشر عشایر همانند دیگر اقشار جامعه نیازمند توسعه میباشد، که این مهم با آموزشهای لازم و ایجاد زیرساختهای مناسب با ارتقای سطح دانش و سواد جامعه هدف ارتقاء مییابد که معاونت سوادآموزی استان با اجرای طرح شتاب بخشی به سوادآموزی بزرگسالان زمینه توسعه را فراهم میآورد.
رییس اداره سوادآموزی عنوان کرد: ترکیب اجتماعی و جمعیتی استان از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری تشکیل شده است که از نظر الگوی زیست و استقرار، بخشی از جامعه استان در زمره اجتماعات کوچنده و متحرک تحت عنوان عشایر کوچنده قرار دارند که این جوامع همواره نقش بارز و تعیین کنندهای در سرنوشت و حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان داشته است که الزام به ارتقای سطح سواد را ضروری مینماید به همین دلیل معاونت سوادآموزی تمام تمرکز و پتانسیلهای خویش را به کار خواهد گرفت که با باسواد نمودن جامعه هدف عشایر سهمی مهم و بسزایی را در تحقق و اجرای عدالت آموزشی ایفا نماید.
سیفی تبار در پایان توضیح داد: مخاطبان طرح عشایر بی سواد و کم سوادان بازه سنی ۶۰-۱۰ سال میباشند که در دوره سوادآموزی در فرایند آموزش قرار میگیرند که در این صورت در زمان ثبت نام باید حداقل ۱۰ سال تمام داشته، بیسواد بوده یا دارای مدرک تحصیلی کمتر از سوم ابتدایی، دوره مقدماتی، مردودی دوره تکمیلی یا دوره سوادآموزی باشد، افرادی که در دورههای انتقال و تحکیم در چرخه آموزش قرار میگیرند باید دارای کارنامه قبولی سوم، چهارم و پنجم ابتدایی بعد از سال تحصیلی ۹۲/۹۱ یا دارای مدرک قبولی دورههای سوادآموزی، تکمیلی و پایانی باشند.
انتهای پیام/ز