مزینانی با اشاره به اینکه متن نمایشنامه را به صورت متن کهن نگارش کردم، گفت: در شاهنامه خوانی همان اشعار و ادبیاتی برای کودکان گفته میشود که شاعر بزرگ فردوسی گفته است و معانی این اشعار برای کودکان سخت است. به همین منظور ما بخشی از شاهنامه را به زبان کودکان روی صحنه آوردهایم. باتوجه به اینکه نیاز شاهنامه خوانی در جامعه وجود دارد و بسیاری از مهدکودکها و خانوادهها خواهان شاهنامه خوانی برای کودکان هستند، نمایش «هفت خوان کودکان» را به صورت آکادمیک و کودکانه پیش بردیم. شاهنامه از ادبیات کهن و بسیار ارزشمند ماست که باید حفظ شود.
مزینانی با اشاره به اینکه نمایش «هفت خوان کودکان» را با لذت اجرا میبرم، بیان کرد: من نمایش «هفت خوان کودکان» را با موقعیت روانشناسانه و بصری روی صحنه بردم و باید کاری میکردم تا کودک، با نمایش ارتباط برقرار کند. طراحی دکور در این نمایش با فومهای اسفنجی است که در مهدکودکها کودکان با آن بازی میکنند و طراحی لباس را باید به گونهای انجام میدادیم که برای کودکان مأنوس باشد. به همین علت برای شخصیت رستم از لباس تکواندو استفاده کردیم؛ زیرا کودکان یا تکواندو انجام داده یا آن را بارها در تلویزیون تماشا کردهاند.
وی ادامه داد: از طرفی این موضوع سبب میشود تا کودکان فکر نکنند که رستم پهلوان است و به این فکر کنند که رستم نمونه است و هر کسی میتواند پهلوان باشد و این راه را ادامه دهد.
کارگردان نمایش «هفت خوان کودکان» در خصوص متن نمایشنامه گفت: من سعی کردم به شاهنامه وفادار باشم و از استاد محمدرضا معجونی پرده خوان و نقال برای این کار کمک و مشاوره گرفتم تا یک جاهایی از نمایش از شاهنامه خارج نشوم و البته موقعیتهای نمایشی از یاد رفته را زنده کنیم. برای نمونه پرده خوانی در کشور فراموش شده است؛ ولی ما در نمایش «هفت خوان کودکان» به پرده خوانی، شاهنامه خوانی و نقالی میپردازیم و در کنار آن موقعیتهای مدرن هم داریم که تماشاگران هم موقعیت مدرن و هم کهن را ببینند.
مزینانی در خصوص بازیگران نمایش گفت: این نمایش چهار بازیگر دارد؛ استاد محمدرضا معجونی نیز حضور دارند و در این کار از دو کودک هم استفاده شده است. حضور این دو کودک کار را برای کودکان ارزشمند میکند؛ زیرا همجنس خودشان هستند. ما در روند داستان دیو، اژدها، زن جادوگر و شیر داریم و برای این شخصیتها از صورتکهایی که همانند استکیرهای فضای مجازی و روی دایره آن شکلی از اژدها و شیر و .. است، استفاده کردیم. این موضوع سبب میشود تا کودکان تخیل کنند. قرار نیست با این موقعیت ها کودکان بترسند.
وی افزود: این شیوه در طراحی دکور و لباس برای اولین بار استفاده شده است. سعی شده است تا این صورتکها برای کودکان جذابیت بصری ایجاد کند. خیلی از آنها دوست دارند، آن را روی صورت خود قرار داده و عکس بگیرند.
مزینانی با اشاره به دو شخصیت ازل و ابد و ایفای آن توسط دو کودک گفت: این دو کودک ما را با ماشین زمان به دل زمان میبرند و در حین اجرا ماشین زمان به دکور هر خوان تبدیل میشود. ازل و ابد از اولین اسطوره ایران و زمان که در گذشته به آن زرمان یا دورمان میگفتند، گرفهت شده است. البته در گذشته به آنها اپد و اسر نیز میگفتند؛ یعنی زمانی که سر و پا ندارد.
مزینانی در خصوص اجرای تئاتر برای کودکان گفت: کار کودک دغدغه من است و نگاه من با نگاه دیگران فرق دارد. من علاقهای به انجام کارهای بزرگسال ندارم. همه فکر میکنند کار کودک، کاری کوچک است و من به جرأت میگویم که اگر کار کودک درست و سالم اجرا شود، بسیار سخت است. ما در نمایش های بزرگ سال طیف مشخص بزرگسالان را داریم ولی در کار کودک تفکیک سن یعنی خردسال، کودک و نوجوان داریم. در این کار شیوه بازی، بدن، زمان، شیوه روایت و اجرایی، دکور و لباس و ... تغییر میکند و البته روان شناسی خاصی دارد که برای من با لذت و سختی همراه است.
وی ادامه داد: زمانی که برای کودکان مینویسم یا اجرا میکنم، لذت میبرم؛ زیرا دنیای کودکان تو را از دنیای اجاره خانه، وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... دور میکند. زمانی که شادی کودکان را میبینم، احساس میکنم رسالت خود را به درستی انجام دادهام. در اجرای نمایش هفت خوان کودکان، باید از آهنگساز کار مهرداد یکتا که سالها در عرصه کودک کار کرده است، تشکر کنم.
گفتنی است نمایش «هفت خوان کودکان» به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی و با بازی محمدرضا معجونی، حسین مزینانی، محمدرضا اصغری و مانی کلاته، تا ۲۸ تیرماه هر روز بجز شنبهها و سه شنبهها ساعت ۱۸ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران بر روی صحنه میرود.
انتهای پیام/