سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

نرخ تورم کاهش می‌یابد/ اخذ مالیات از خریداران سکه قانونی است

دژپسند گفت: تورم در کشور روند کاهشی به خود گرفته است و فکر می‌کنم به ۸ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در همایشی که به مناسبت روز تعاون در سالن همایش های صدا‌وسیما برگزار شد، گفت: امروز سهم تعاون در اقتصاد ملی حداکثر ۶ تا ۷ درصد است و تا هدف ۲۵ درصدی فاصله زیادی داریم و برای اینکه این هدف را محقق سازیم باید از فرصت های اقتصاد تعاونی به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دولت باید برای مردم باشد، افزود: این موضوع بدین معناست که بتواند با مردم باشد که البته این امر نیازمند یک شبکه متعادل تعاونی است. تعاونی ویترین نیست بلکه واقعیت است و برای اینکه به این واقعیت برسیم باید به قانون اساسی نگاه کنیم. 

دژپسند  اظهار  کرد:  اگر بخواهیم اقتصاد ایران را در شرایط فعلی نگاه کنیم با ۲ پدیده مواجه هستیم. پدیده نخست تحمیل تحریم ظالمانه خارج از عرف و معادلات بین المللی است. پدیده دوم که اتفاق میمونی برای اقتصاد کشور است، اهتمام و اراده نظام برای واگذاری تصدی های اقتصادی به بخش غیردولتی است.

 وزیر اقتصاد افزود: وقتی صحبت از تحریم می شود یکی از راهکارهای غلبه بر آن افزایش نقش مردم در اقتصاد است که در مسیر مردم بنیان کردن اقتصاد، تعاونی ها به واسطه اینکه سرمایه سالاری و واسطه گری انحصاری را در ذات خود ندارند بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند.

او تشریح کرد: ناگزیر به افزایش دخالت نهادها، دستگاه ها و بنگاه های مردمی در اقتصاد هستیم. تعاونی ها به طور مشخص در ۲ مولفه تامین و توزیع کالاها می توانند نقش بسزایی را در اقتصاد کشور ایفا کنند.

دژپسند افزود: در دوره ای که دشمن ورودی منابع و کالاها را محدود می کند تا با خیال باطل خود مردم را مقابل نظام قرار دهد تعاونی ها می توانند این تهدید را تبدیل به فرصت های بسیار زیادی  کنند تا در حوزه رفع مشکلات توزیع کالاها و ارتقاء جایگاه تعاون در اقتصاد ایران موثر باشند.

وزیر اقتصاد  با بیان اینکه تامین و توزیع کالاها از مجاری تعاونی ها یک فرصت بی نظیر برای شکافتن راه های محدود شده دولت در جهت تامین کالاهای اساسی مردم است ادامه داد: امروز با کمک اتاق تعاون ایران، سامانه مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی (مهتا) رونمایی شد تا از طریق این سامانه نظام تامین و توزیع کالاهای اساسی مدیریت شود.

دژپسند تاکید کرد: ما امسال به واگذاری شرکت های سودآور  بسیار اصرار می ورزیم؛ ضمن اینکه تجربه ادوار  نشان می دهد واگذاری به صورت  اقساط مشکل آفرین خواهد بود  به همین دلیل قرار است واگذاری ها صرفاً به صورت نقد باشد.

او بنگاه داری را یکی دیگر از نقش آفرینی‌های بخش تعاون در اقتصاد دانست و گفت: موضوع واگذاری ها را به عنوان رویکرد اصلی دولت در دستور کار قرار دادیم و این موضوع چند بار مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. به منظور این سیاست، اصرار داریم امسال باقیمانده سهم دولت در بنگاه ها را در قالب ۱۸ شرکت بورسی واگذار کنیم.

دژپسند گفت: روش های واگذاری باید بازنگری شوند؛ روش های واگذاری مدیریت، اجاره به شرط تملیک و حتی روش ترکیبی از جمله مدل های واگذاری هستند که بر آن متمرکز هستیم.


بیشتر بخوانید: تعاون ابزاری برای مقابله با تحریم‌هاست/ تخصیص ٨ هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت حمایت اجتماعی


وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وضع تورم در کشور چگونه است افزود: نرخ تورم در کشور روند کاهشی به خود گرفته است و فکر  می‌کنم به ۸ درصد رسیده است.

دژپسند با اشاره به اینکه آنچه در قانون اساسی است ویترین نیست، افزود: نگاه قانون به تعاونی ها  صوری، ویترینی و تشریفاتی بلکه  یک نگاهی عمیق به الگوی خارج از اقتصاد است.

فرهاد دژپسند درپاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دریافت مالیات از خریداران سکه به آن دلیل که هنگام معامله با خریداران، اعلام نشده و قانون در این زمینه نمی‌تواند عطف به ماسبق شود گفت: این مالیات براساس قانون مالیات بر عملکرد گرفته می‌شود و قانون مالیات بر عملکرد کاملاً متعلق به عملکرد افراد در گذشته است.

وی با بیان اینکه "قانون در این زمینه به ما اجازه داده که حتی تا ۱۰ سال گذشته نیز عملکرد افراد را بررسی و مالیات مشمول را وصول کنیم" گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که هر نوع مالیاتی که اخذ شده و می‌شود با استناد به تکالیف قانونی است و‌به موجب قانون است.

دژپسند درباره رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن اخذ مالیات از خریداران سکه نیز گفت: یکی از مواردی که در قانون اساسی بر آن تصریح شده وضع و معافیت‌های مالیاتی است؛ بنابراین باید هرنوع دریافت و یا معافیت مالیاتی براساس قوانینی باشد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی  افزود:دیوان عدالت اداری حق دارد  در زمینه اخذ مالیات از خریداران سکه بررسی‌های خودش را داشته باشد، اما آنچه همکاران من انجام داده‌اند به‌موجب تکالیف قانونی است و اگر معافیتی قرار باشد در این زمینه اعمال شود باز هم به قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

وی اعلام کرد که کار اجرایی وصول مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده آغاز شده و زمان پایان آن نیز بستگی به همکاری مؤدیان مالیاتی دارد.

انتهای پیام/

فرایند وصول مالیات از خریداران سکه آغاز شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۲:۳۸ ۱۹ تير ۱۳۹۸
شما و همکارانتان بر چه مبنایی خریداران سکه را شاغل محسوب کردید که میخواهید مالیات عملکرد مطالبه کنید؟
مالیات عایدی سرمایه هنوز در مجلس تصویب نشده است، شما و همکارانتان طی ابداعی جدید و تفسیر نادرست از قانون مالیات مشاغل سعی در گرفتن مالیات عایدی سرمایه را تنها از کسانی که از بانک مرکزی سکه دریافت کرده اند داشته اید و تهمت سوداگر به مردمی زدید که بصورت شفاف با بانک مرکزی معامله کردند
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
مالیات باید از کسانی که 2تا خونه بیشتر در تهران دارند هم گرفته بشه.
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
چایی100گرمی گلستان شده 15500بعد تورم راچطور حساب کردی اقا خسته نباشی روغن900گرمی7900قند10000مرغ14000سیب زمینی10000البته سیب زمینی مال خارج مال ایران نیست میوه بالای 10000 لباس کفش وکتونی کاپشن وپارچه هم داره میشه ارزو گوشت ارزو همه چیزها دارن میشن ارزو چند وقته دیگه روی سفرها باید عکسهاشونو بزارین کار هم که خبری نیست
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
از کدوم روند کاهش صحبت ميکني جناب ماکه نميبينيم
محمد
۲۳:۲۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
اگه راست میگید و به منافعتون ضرر نمیرسه ، مالیات بر معاملات مسکن و مالکین بیش از یک پلاک را اجرا کنید ، چرا مالیات مسکن را عملیاتی نمیکنید تا این حجم از سرمایه که باید در تولید باشد از بخش سوداگری در مسکن خارج شود و عده ای با سرمایه ی خودشون خون دیگران که اکثرا کارگر و حقوق بگیر و مصرف کننده ی مسکن هستند را نمکند . فقط مالیات بر معاملات مسکن و مالکان بیش از یک واحد را عملیاتی کنید مشکل مسکن حل خواهد شد
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
این حرفها با جیب مردم یکی نیست.
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
وقتی این حرفها زده میشه مو به تنمون سیخ میشه .فکر کنم دوباره موج گرونی های جدید در راهه
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۸ تير ۱۳۹۸
حد اکثر 200 هست برین تو بازار یک کیلو سیب زمینی با پیاز بگیرید چند براتون آب میخوره
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۸ تير ۱۳۹۸
با حذف صفرها شده 8درصد
محسن
۱۸:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۸
هرچی ملت داشتن غارت شده.سزای گران فروش بااختلاسگر
یکسان بایدباشدیعنی اعدام.بساط حقه بازهارابایدجمع ونابودکرد.
شاهین
۱۶:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
آقای وزیر من سفره هر روز زندگیم رو که نگاه میکنم نسبت به ماه قبل هروز کوچکتر میشه این متر ومیار برای من وامسال من برای تورم است لطفاً به مردم توجه کنید
محمد
۱۵:۴۳ ۱۸ تير ۱۳۹۸
منظور وزیر تورم 208 درصده
اسماعیل
۱۵:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
فکر کنم وزیر تا حالا خواب بوده تورم
8درصد !!!!!!!!!
مگه داریم مگه میشه
اسماعیل
۱۵:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
8درصد !!!!!!!!!
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
چطوری حساب کردید که8درصد به دست آمد من به هرکسی که گفتم نرخ بالای 200درصد را به دست آورد
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۸ تير ۱۳۹۸
این بنده خدا داخل بازار که خرید نداره ببینه تورم چند درصد بالا رفته.
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
محاسباتش مربوط به سال اول هجری شمسی است
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
تورم ماهیانه 8 درصد در 18ماه
18 *12=144
این حداقل تورم است
M.r
۱۴:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۸
همه چي ارومه..........
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
خسته شدیم
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ تير ۱۳۹۸
خدایی من اصلاً سکه ندارم ولی تعجبم اینه که چطوریه فقط اون قانونی که باید دولت از عواید سرمایه گذاری مسکن مالیات بگیره مسکوته اصلأ هر کار اقتصادی باید مالیات بده
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
عجب
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
تورم چند درصده. ؟؟؟
حسین
۱۳:۵۲ ۱۸ تير ۱۳۹۸
مالیات نیست
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۸ تير ۱۳۹۸
فک کنم این آقا چیزی از اقتصاد و وضع اقتصادی مردم نمیدونه بیدار شو حواست کجاست کجایی داری چیکار میکنی
علی
۱۳:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۸
علی برکت اله
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
من ناامیدم
ح
۱۳:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
ای داد وبیداد.........................................
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
لطفا یک نگاهی به افزایش قیمت لبنیات در هفته گذشته بندازین بعد صحبت کنید. وقتی وزیر اقتصاد اینهمه خطای محاسباتی داره وضع زندگی مردم معلومه!!!!!!!
فرهنگ
۱۳:۳۲ ۱۸ تير ۱۳۹۸
اینا هنوز توهم تورم تک رقمی رو دارن!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
جلل خالق یعنی الان تورم ما نزدیک به ۸ درصده....؟
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۸
معلومه چون قیمت همه چی الکی رفته بالا
ایرانی ناامید
۱۳:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
آقای دژپسند مگه میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
سلام باید به آقای دژپسند گفت ماشالله با این محاسبه نرخ تورم 8درصد .

همه چیز آرومه...............
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
عجب...............................................
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
عجب
احمد
۱۳:۲۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
طنزروز تورم‌ به ۸درصدرسیده است عجب
حیدرعلی
۱۳:۱۰ ۱۸ تير ۱۳۹۸
کدام کاهش؟
هیچ چیزکم نمیشه که هیچ روزبه روز زیاد هم میشه
تورم سیرصعودی داره نه نزولی
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ تير ۱۳۹۸
مگه میشه مگه داریم ؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
آری برای شما اصلا تورمی وجود نداره ولی ما اقشار متوسط که قبلا بودیم شدیدترین احساس تورمی را تجربه میکنیم امروز مرغ بازم هم پر کشید در شهرما به ۱۵۵۰۰هزار در شرایطی که چندروز پیش ۱۱۵۰۰بود یا از بازار خبر نداری
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۸ تير ۱۳۹۸
خدا قوت پهلوان تازه فكر مي كنيد خداي نكرده وزير تشريف داريد
من
۱۳:۰۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
آقای وزیر تورم را با ذکر مثال توضیح داده
علی
۱۲:۵۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
لااقل بگو که 300% تورم داریم نه 8 درصد . گوشت 30 تومنی رو باید 100 بخری سیب زمینی 1500 رو باید 10 هزار بخری بازهم تورم 8 درصد . خونه 250 میلیونی شد 1 میلیارد تومن باز هم می گی تورم اومد پایین . مشکل ا صلی اینه که واقعیتها را به مردم نمی گیم و این میشه نتیجه اش
یداله
۱۲:۵۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
وای خدا تلف شدم از خنده ... به نظر بنده این جناب آقای وزیر در ایران زندگی نمیکنن فکر کنم تو سطح خودشون(وزیران و مدیران کل) گفتن تورم 8 درصد شده چون برای ما تورم عددی نداره
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
خب روند کاهشی به فرض داره ولی قیمت ها رو بروز بالامیره این چه روند کاهشی هست؟مثلا قیمت مصالح ساختمای مثل سیمان واجر و میلیگردهیچ روند کاهشی در قیمت نداشته بلکه افزایش هم داشته هست
زهرا
۱۲:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
داداش تورم۸درصدی که شما میبینین با تورمی ک ما مردم‌بیچاره داریم میبینم ۱۹۲٪فاصله داره
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
ایشون فکر کنم تو این مملکت زندگی نمیکنن که نرخ تورمو 8 درصد اعلام میکنن تازه اونم فکر میکنن
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
اره ؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
دقیقا چی روند کاهشی داره!!!!؟؟
میلاد
۱۲:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
دقیقا چی روند کاهشی داره!!!!؟؟ نه حاج آقا فکر نکن !! فکر کن اصلا صفر شده البته برای شماها فرقی هم مگه میکند!!!!
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
۸ درصد.کمر ما رو شکستی میگی ۸ درصد .
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۸
تورم در کشور روند کاهشی به خود گرفته است و فکر می‌کنم به ۸ درصد رسیده است.
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
الان موقش نیست ها باید چند ماه پیش میگفتی...
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
تورم صفر درصد است البته از نظر شما
ولی تورم واقعی درحال پرواز با سرعت نوراست