سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی اولین خانه مله بافی خراسان جنوبی در خوسف

اولین خانه مله بافی خراسان جنوبی در خانه تاجور شهرستان خوسف راه اندازی شد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  صالحی ، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت: در این محل نحوه تبدیل پنبه مله به نخ، مراحل برداشت پنبه تا تبدیل شدن به محصول و نمایشگاهی از پارچه‌های قدیمی و جدید مله به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: استقرار چند دار مله برای تهیه پارچه و برنامه ریزی برای آموزش دوره تخصصی نخ ریسی مله به نسل نوجوان و جوان از دیگر اهداف خانه مله بافی خوسف است.

 صالحی از بافت اولین جانماز مله بعد از ۲۰ سال در خانه مله خوسف خبر داد و گفت: بعد از راه اندازی خانه مله این هنر در قالب مشاغل خانگی گسترش می‌یابد و در آینده نزدیک شهر خوسف به عنوان شهر پارچه بافی با رویکرد پارچه مله به عنوان شهر مله به کشور معرفی می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف افزود: در راستای احیای پارچه مله اولین شرکت تعاونی تخصصی صنایع دستی مله با عنوان شرکت تعاونی تولیدی صنایع دستی ریس مله خوسف راه اندازی شد.

وی گفت: در ابتدای امسال، پرونده شهر پارچه بافی خوسف با عنوان شهر مله بافی برای ثبت در فهرست شهر‌های صنایع دستی کشور به تهران ارسال شد.

دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت‌ها و نمود‌های شفاهی پنبه مله این شهرستان به شماره ۱۶۲۳ تیر ۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.