سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد؛

اعطای یک هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به صادرات دانش بنیان

صالح آبادی گفت: پارسال یک هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برای صادرات محصولات و خدماتشان اعطا شد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به اینکه تحریم‌ها در پی کاهش صادرات نفتی کشورمان است بانک توسعه صادرات به عنوان مرجع رسمی حامی صادرکنندگان است.

او گفت: اگر ارز حاصل از صادرات به موقع به چرخه اقتصاد بازگردد حتی اگر صادرات نفتی صفر هم باشد ما تمام نیاز کشور را با صادرات غیرنفتی تامین خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول علاوه بر صادرات غیرنفتی، صادرات دانش بنیان در ابعاد کلان و متوسط نیز در چرخه صادراتی حائز اهمیت است.

صالح آبادی گفت: در سال گذشته یک هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات اعطا شده است این در حالیست که سال ۹۶ این رقم ۹۴۰ میلیارد ریال بود.


وی افزود: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان سازوکار جدیدی را در بانک توسعه صادرات پیش‌بینی کرده‌ایم و به طور خاص  برخی شعب بانک توسعه صادرات را تنها مأمو ویژه  برای اعظای تسهیلات و خدمات  شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: پارسال یک هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برای صادرات محصولات و خدماتشان اعطا شد در حالیکه  در سال ۹۶ ین رقم ۹۴۰ میلیارد ریال بود.

وی افزود: در بحث شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی سال ۹۶ رقم ۵ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه پرداخت کردیم و امسال هم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه خاص داریم.

رشد ۱۳ درصدی پرداخت تسهیلات به شرکت های صادراتی/افزایش نیاز نقدینگی  شرکت ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت:‌ سال گذشته ۵۱ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال تسهیلات ریالی به شرکت‌های صادراتی پرداختیم که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشت.

صالح‌آبادی ادامه داد: سال ۹۷ رقم ۳۴۳ میلیون دلار تسهیلات ارزی به شرکت‌های صادراتی پرداختیم.

وی افزود: امسال تسهیلات را افزایش می‌دهیم خصوصا در بخش ریالی، زیرا شرکت‌ها از تسهیلات ریالی بیشتر استقبال می‌کنند، چون به دلیل افزایش نرخ ارز تقاضای ریالی افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در کنار تسهیلات صادرات ما خدمات بانکی به صادرکننده می‌دهیم نظیر ال‌سی، ضمانت‌نامه و حواله‌جات مشتریان؛ با توجه افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی بنگاه‌های صادراتی افزایش یافته است و ما تلاش می‌کنیم تسهیلات ریالی بیشتری پرداخت کنیم که با ابزار‌های مکمل نظیر ال‌سی داخلی جایگزین منابع نقدینگی شرکت‌ها شود.

صالح‌آبادی گفت: ال‌سی داخلی ابزاری است که بانک تضمین می‌کند بدین ترتیب صادرکننده‌ها در مجموع احساس کمبود نقدینگی ندارند و تولید خود و صادرات را افزایش می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر با امکانات مناسب و صرافی های بانکی حواله‌جات مشتریان را به نحو مناسب تامین می کنیم و تلاش می‌کنیم صادرکننده مشکلی در نقل و انتقال ارز نداشته باشد

صالح آبادی گفت: برای شرکت‌های صادراتی که واردات مواد اولیه دارند پارسال و امسال هیچ ثبت سفارشی بدون تأمین ارز صورت نگرفته است  ارز همه ثبت سفارش‌ها در سامانه نیما تأمین و به مقصد مورد نیاز خریدار حواله شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: نقل و انتقال حاصل از شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه شده است که ما شرکت‌های مختلف داشتیم و انتقال ارز انجام شد.

وی گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار از طریق بانک و ۵۷۷ میلیون دلار از طریق صرافی بانک ارز برای مشتریان جابه‌جا کردیم.

ارز حاصل از صادرات صادرکننده با قیمت بازار خریداری می‌کنیم/تخفیفات تسهیلاتی به صادرکنندگان خوش حساب

صالح‌آبادی گفت: در روز های گذشته  تفاهمی با بانک مرکزی داشتیم که ارز حاصل از صادرات صادر کنندگا را که به صورت فیزیکی و پول نقد وارد کشور شده اند را با نرخ ارز در بازار آزاد خریداری کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت:‌ این امکان وجود دارد که  صادرکننده پول نقد خودش را بگیرد و ما این ارز را به صرافی‌های دیگر یا بانک مرکزی منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال از مشتریان خود حمایت بیشتری می‌کنیم، گفت: حمایت اعتباری و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی خوش حساب  همچنین تخفیفات و ترجیحات در نرخ سود تسهیلات صادراتی از اولویت های حمایتی این بانک است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد:‌ بخشی از منابع با سود ۱۴.۵ درصد که برخی با سود ۱۱ درصد ارائه می‌شود، منابع خود بانک هم با نرخ ۱۸ درصد است که اگر صادرکننده‌ای نمونه باشد سود ۱۶ تا ۱۷ درصد دریافت می‌کند و میانگین نرخ سود تسهیلات ما هم ۱۴ درصد است که به صادرکننده پرداخت می‌شود.

صالح‌آبادی بیان کرد: در بحث تسهیلات غیرجاری در بانک رقم ۱۰ درصد را در نظر گرفته‌ایم و با شرکت‌هایی که مشکلاتی در بازپرداخت تسهیلات دارند حداکثر مساعدت را می‌کنیم.

وی افزود: خرید دین در بانک توسعه صادرات فعال شده است و این برای شرکت‌هایی است که جنس می‌فروشند و چک می‌گیرند که آماده‌ایم آن چک را خرید دین کنیم و پول آن را بپردازیم.

کانال‌های ویژه مراودات مالی با کشور‌های همسایه از طریق صرافی بانک/ صدور ضمانت‌نامه برای کارفرمایان خارجی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: کشور‌های همسایه هم در مراودات مالی برای ما مهم هستند و این از اهداف صادراتی کشور است. در بخش ارزی کانال‌های دریافت و پرداخت ارز را در نظر گرفته‌ایم که از طریق صرافی بانک کانال‌ها فعال است و می‌توانیم خدمات ارائه دهیم.

صالح‌آبادی گفت: تسهیلات اعتبار خریدار در بانک داریم که برای مراوده با کشور‌های همسایه استفاده می‌کنیم. در جایی که مراوده اقتصادی در حوزه‌های برق و گاز با کشور‌های همسایه وجود دارد از این قالب برای گسترش مراودات ارزی با کشور‌های همسایه استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: حضور ضمانت‌نامه مستقیم برای کارفرمایان خارجی را دنبال می‌کنیم به جای آنکه ضمانت‌نامه را از طریق بانک‌های خارجی صادر کنیم مستقیم به نفع کارفرمای خارجی صدور ضمانت‌نامه داریم.

بانکداری باز برای مشتریان بانک توسعه صادرات عملیاتی شد

وی بیان کرد: بانکداری باز در بانک توسعه صادرات اجرایی شده است. این نوع بانکداری به این معناست که مشتری در گذشته برای خدمات بانکی باید به شعبه مراجعه می‌کرد، اما در بانکداری باز دسترسی مشتری به سامانه‌های بانک فراهم شده است  و مشتری بدون محدودیت می‌تواند به سامانه‌های بانک وصل شود. در واقع سامانه‌ها و سیستم حسابداری شرکت از کوربنکینگ بانک ثبت می شود، فقط ۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم و با این روش هر شرکت یک شعبه از بانک خواهد بود.

وی گفت:در بانکداری باز از نظر امنیتی هیچ مشکلی مشکلی وجود ندارد و این موضوع کاملا   شبیه آنلاین تریدینگ بورس است هر مشتری تنها به مانده حساب و گردش حساب خودش دسترسی دارد.

وی گفت:‌ بانکداری باز از ۲۹ خرداد شروع شد و ما ابتدای امر با تأمین سرمایه تمدن فعالیت خود را آغاز کردیم و در ادامه با ۴ شرکت دیگر هم وارد همکاری شدیم.

 نقش بانک توسعه صادرات در بازار متشکل ارزی / حتی یک روز هم اضافه برداشت بانکی نداشتیم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مبنی بر  نقش بانک توسعه تعاون در بازار متشکل ارزی،  گفت: بانک و صرافی توسعه صادرات به عنوان اولین بازیگران این بازار فعال خواهند بود، پذیرش بانک و صرافی توسعه صادرات در بازار انجام شده است و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان این بازار حاضر است و می‌تواند متعادل‌کننده نرخ‌ها در بازار باشد و نقش مناسبی در ثبات بازار و تعادل‌بخشی بازار دارد.

صالح‌آبادی گفت: بازار متشکل ارزی بازار خرده‌فروشی نیست و معامله بین صرافی‌ها و بانک‌ها است و این می‌تواند منبع خوبی برای کشف قیمت باشد.

وی گفت: بانک در منابع ارزی و ریالی با مشکلی مواجه نیست یک روز اضافه برداشت در بانک توسعه صادرات نداریم و از یکم فروردین ماه ۹۴ تا کنون حتی یک روز هم سپرده‌گیر در بازار بین‌بانکی نبوده‌ایم.

 انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.