سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیلی احمدآبادی:

فناوری‌های نوین حوزه شناختی با اهداف درمانی توسعه می‌یابد

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فناوری‌های نوین حوزه شناختی با اهداف درمانی توسعه می‌یابد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید نیلی احمدآبادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: علوم و فناوری‌های شناختی بر یکی از کلیدی‌ترین سوالات بشر یعنی چگونگی کارکرد ذهن و مغز تمرکز دارد. هر قدم پیشرفت در این حوزه زمینه ارتقای سرمایه شناختی جامعه و توسعه فناوری‌های انسان محور را فراهم ساخته و در ترسیم آینده بشریت نقشی محوری دارد. کشور‌های پیشرو در سال‌های اخیر سرمایه گذاری عظیمی را به این حوزه راهبردی تخصیص داده اند که منجر به جهشی بزرگ در حجم و کیفیت دستاورد‌ها شده و امید به یافتن پاسخ این سوال کلیدی را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز تلاش دانشمندان در چند سال اخیر به توسعه حوزه شناختی شتاب بخشیده است. از سوی دیگر در خصوص کارکرد ذهن و مغز نیز هنوز نظریه جامعی وجود نداردکه توانایی‌های شگفت انگیز ذهن و مغز انسان را به درستی تبیین کند و این فرصتی برای کشور است که در این زمینه نقش اثرگذار خود را در توسعه یک نظریه جامع ایفا کند.

توسعه تحقیقات و خدمات شناختی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری همچنین گفت: در این راستا ستاد در ۶ سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی را انجام داده است. حمایت از توسعه ابزار‌های فناورانه روز آمد در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها یکی از این اقدامات است تا از این طریق شاهد توسعه تحقیقات و خدمات شناختی باشیم.
 
نیلی احمدآبادی درباره سایر اقدامات ستاد در این زمینه گفت: حمایت از پژوهش در مرز‌های دانش در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برای توسعه دانش شناختی با هدف استفاده برای رفاه در جامعه از اقدامات است. البته فعالیت‌های دیگری همچون حمایت از نیروی انسانی میان رشته‌ای در سطوح دانشگاهی و دانش آموزی، حمایت از کاربست دستاورد‌های شناختی در تعلیم و تربیت و نگرش اجتماع نیز انجام شده است.

توسعه فناوری‌ها و ابزار‌های نوین

وی با تاکید بر استمرار فعالیت‌های پیشین صورت گرفته در ستاد گفت: دو سال آینده بر روی اقداماتی تمرکز داریم تا شاهد رونق بیشتر فعالیت‌ها در حوزه شناختی باشیم که رد این زمینه می‌توان به توسعه کاربست علوم و فناوری‌های شناختی در حوزه‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی، توسعه فناوری‌ها و ابزار‌های نوین برای ارتباط دو سویه با مغز با اهداف درمانی و حمایت از پژوهش‌های شناختی در مرز‌های دانش در زمینه‌های مزیت ساز برای کشور اشاره کرد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.