سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطر حریق در کمین بازارهای میدان نقش جهان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: خطر حریق، بازارهای تاریخی اصفهان به ویژه بازارهای میدان نقش جهان را تهدید می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محسن گلابی با بیان اینکه ایمنی و پیشگیری از حوادث به همراه فرهنگ‌سازی شهروندی همواره در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد، اظهار داشت: برای رسیدن به شهر تاب آور باید اقدامات مشارکتی انجام شود که این اقدامات تمام دستگاه‌های اجرایی را مسئول تأمین ایمنی و پیشگیری از حوادث در شهر خواهد کرد.

وی با اشاره به آتش سوزی در بازار تبریز ابراز داشت: خطر حریق بازار‌های تاریخی اصفهان را نیز را تهدید می‌کند؛ بازار فضایی است که از نظر کالبدی و ساختمانی ویژگی‌های خاص خود را دارد، یکی از مسائل مهم بازار امام (ره) تنوع و تغییر کاربری واحد‌های تجاری است؛ مشاغل گسترده‌ای که مواد به کار گرفته در آن‌ها نقطه اشتعال پایین دارد و با اندک غفلتی موجب حریق جبران ناپذیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری تاکید کرد: در بخش‌هایی از سقف میدان امام (ره) سیم‌های برق آویزان است که هرلحظه ممکن است اتصالی برق که بیشترین آمار حریق را در بردارد در این بازار‌ها نیز ایجاد شود.

مشکلات ناشی از انباشت کپسول‌های گاز در کارگاه‌های طلاسازی در بازار امام (ره)

وی با بیان اینکه از سوی دیگر انباشت کپسول‌های گاز در کارگاه‌های طلاسازی در بازار امام (ره) می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند، گفت: در بازار‌های اصفهان به ویژه بازار‌های تاریخی از یک سو گذر و عرض بازار کم است و از سوی دیگر وجود سد معبر‌ها در مقابل مغازه‌ها موجب شده تا در هنگام بروز حادثه امکان اعزام خودرو‌های اطفای حریق وجود نداشته باشد.

گلابی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ تفاهم نامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد شد و تعدادی کپسول و جعبه آتش نشانی در بازار امام (ره) نصب شد، ابراز داشت: متأسفانه از میان دو هزار جعبه آتش نشانی امروز حتی یک دهم آن نیز موجود نیست و نظارتی بر روی آن صورت نگرفته است.

ایجاد ایستگاه‌های آتش نشانی در فاصله ۸ کیلومتری بازار

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و حتی قبل از وقوع حادثه بازار تبریز در طی جلسات و بازدید‌هایی در راستای آزادسازی جعبه‌های آتش نشانی اقداماتی صورت گرفت، گفت: قرار است در فاصله هشت کیلومتری از بازار امام (ره) تعدادی ایستگاه آتش نشانی ایجاد شود که با همکاری کسبه بازار امکان آن محقق می‌شود تا پمپ‌ها و وسایل اطفای حریق مستقر شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات شهری تاکید کرد: تحقق این مهم منوط به مشارکت و همکاری کسبه، مجمع امور صنفی بازار، انجمن اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آب و فاضلاب است.

احتمال ریزش سقف بازار اصفهان

وی با اشاره به قسمت‌های فرسوده سقف بازار امام (ره) اظهار داشت: در بعضی از قسمت‌های بازار سقف‌ها شکسته شده و نیاز به ترمیم دارد و ریزش ساختمان بازار می‌تواند خطرآفرین باشد.

گلابی با بیان اینکه در اطراف بازار امام (ره) واحد‌های فرسوده مستقر هم هستند که با کاربری انبار و بدون رعایت استاندارد مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این ساختمان‌های اطراف بازار و منازل مسکونی متروکه می‌تواند آبستن حریق شود چراکه مملو از اجناس قابل اشتعال است.

وی ادامه داد: در این بخش نیز در بعضی موارد گذر‌ها کم عرض است و ورود مأموران آتش نشانی را برای اطفای حریق ناممکن می‌کند.

موانع موجود در مبادی بازار‌های تاریخی اصفهان امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات شهری با بیان اینکه راهبند‌ها و موانع موجود در مبادی بازار‌های تاریخی اصفهان از جمله دیگر موانعی است که در هنگار بروز خطر برای امدادرسانی ایجاد مشکل می‌کند، تصریح کرد: از سوی دیگر وجود موتورسیکلت‌هایی که به این راهبند‌ها قفل می‌شود مشکل ساز شده است، برای مثال در ورودی خیابان عبدالرزاق انبوهی از خودرو پارک می‌شود که در هنگام حادثه اقدامات آتش نشانی را با دشواری‌های زیادی همراه خواهد کرد.

وی گفت: برای رفع این موضوع جلسات و مکاتباتی به خصوص با معاونت خدمات شهری شهرداری صورت گرفته و برنامه‌ها و اقدامات خوبی برای رفع این مسئله در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم عملیاتی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.