به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار این روزهای خودروی پایتخت حاکی از روند بطئی و کند کاهش قیمت خودروهای داخلی و رکود سنگین حاکم بر خرید و فروش خودروهای خارجی و تعادل نسبی قیمتها در این بازار است.
بررسی میدانی حاکی است، بطور نمونه پژو ۴۰۵ که هفته گذشته در حدود قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار داشت، امروز به ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج از ۱۰۵ میلیون تومان به ۹۹ میلیون تومان، همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو ظرف یک هفته از ۸۵ میلیون به ۸۴ میلیون تومان کاهش یافته است.
علاوه براین دیگر خودرو ساز داخلی، سایپاییها تغییر قیمت چندانی در یکی دو هفته اخیر تجربه نکرده اند و پراید ۱۱۱ همچنان ۴۹.۵ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ به ا رزش ۴۵ میلیون تومان داد و ستد میشود.
بررسی قیمتها نشان دهنده کاهش شدید قیمت خودروسازان داخلی با مشخصه مونتاژ است. به طوری که هایما اس ۷ به ۲۸۵ میلیون تومان، هایما اس ۵ به ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ به ۳۲۲ میلیون تومان، سراتو ۳۰۵ میلیون تومان، چانگان ۱۸۰ میلیون تومان، جک اس ۵ به ۲۸۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ مدل ۹۷ به ۳۶۰ میلیون تومان و همین خودرو در مدل ۹۸ به ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.
همچنین در برخی موارد فروش کارتکسی خودروها از سوی نمایندگیها با تحویل روز گزارش شده است.
برخی کارشناسان، دلیل تداوم ریزش هر چند اندک قیمتها را سخنان وزیر صنعت مبنی بر تکمیل تعداد زیادی از خودروهای باقی مانده در کف کارخانهها و عرضه آنها به بازار میدانند که اثر روانی خود را بر جای گذاشته است.
آنان همچنین به وعدههای خودروسازان مبنی بر تکمیل ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو طی روزهای آینده استناد کرده و همین موضوع را عاملی بر کاهش بیشتر قیمتها در بازار کنونی با خریدار کم عنوان میکنند.
یک نمایشگاه دار در شرق تهران در این زمینه گفت: قیمتهای کنونی خودروها به هیچ عنوان با واقعیت تناسبی ندارد، حتی اگر فرض کنیم در یک سال گذشته قیمتها ۱۰۰ درصد افزایش یافته باشد، پژو ۲۰۶ که پارسال ۳۶ میلیون تومان قیمت داشت باید ۷۲ میلیون تومان باشد نه ۸۶ میلیون تومان، یا پژو ۴۰۵ که پارسال ۳۳ میلیون تومان قیمت داشت با دو برابر شدن قیمت باید ۶۶ میلیون تومان و نه ۷۸.۵ میلیون تومان باشد.
وی که خواست نامی از او در گزارش ذکر نشود، افزود: بازار هنوز با قیمتهای ۱۸ فروردین ماه که خارج از انتظار و بی ضابطه افزایش یافته بود، فاصله دارد و اگر سیگنالهای منفی مثل نبود قطعه، ورشکستگی خودروسازان و ... به آن وارد نشود، کاهشهای بیشتری انتظار میرود.
این بنگاه دار معتقد است که بازار خودرو به شدت روانی و احساسی است و مشتری برای خرید خودرو صف نکشیده است.
بررسی ها همچنین حاکی از قیمت ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سمند ال. ایکس و یکصد میلیونی پژو پارس است.
برخی منابع آگاه خبر میدهند که حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان فاکتور شده و به زودی به دست مشتریان میرسد. اکثر این خودروها نیز پژو ۲۰۶ تیپ پنج و پژو پارس است.
رکود سنگین بازار خارجیها
«کوروش طواحن» نمایشگاه دار خودروهای خارجی در منطقه یوسف آباد تهران نیز گفت: طی هفتنههای گذشته قیمتهای تعادلی را شاهد بودیم، اما رکودی خیره کننده بر بازار حاکم است، به طوری که از اواخر خرداد ماه که شکست قیمتها و رکود بر معاملات را شاهد بودیم، تا امروز تغییر خاصی مشاهده نمیشود.
وی اظهار داشت: این روزها کسی برای سرمایه گذاری در زمینه خودرو به نمایشگاهها مراجعه نمیکند و خریداران واقعی نیز به دلیل انتظار کاهش بیشتر قیمت ها، دست نگه داشته و خرید خود را به تعویق انداخته اند.
طواحن، شایعات اخیر درخصوص احتمال واردات خودرو از سوی خودروسازان برای پاسخگویی به تعهدات معوق مانده مشتریان را بعید دانست و گفت: شرایط ارزی کشور اجازه چنین تصمیمی را نمیدهد، علاوه بر آن ثبت سفارش خودروهای خارجی مسدود است.
وی افزود: اگر شرایط برای ترخیص بیش از ۱۰ هزار خودروی باقی مانده در گمرک روان سازی میشد، میتوانست بر نزولی شدن قیمتها تاثیرگذار باشد، اما عملی نشدن این موضوع و بالا بودن تعرفههای گمرکی که برای برخی خودروها تا ۴۰۰ و حتی ۵۰۰ میلیون تومان آب میخورد، مانعی بر سر آن است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/