سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهجور ماندن رشته ی سازه های تاریخی آب

عضو هیات علمی دانشکده ی کشاورزی بیرجند گفت: در خراسان جنوبی نیاز به راه اندازی رشته ی قنات در استان احساس می شود.

پوررضا ، عضو هیات علمی دانشکده ی کشاورزی بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  باشگاه گفت:  بیش از ۶هزار رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به وجود ۳۳ هزار رشته قنات در کشور و استخراج سالیانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از این منابع نقش قنوات در حفظ و توسعه ی پایدار کاملا واضح و روشن است .

پوررضا بیان کرد: با بازنگری جدی  وزارت علوم در سال های ۹۳،۹۴ بر روی دروس رشته ی علوم و  مهندسی آب و گرایش های دانشکده ی کشاورزی ،بالغ بر ۱۲ عنوان خوشه ی گوناگون برای دانشجویان کارشناسی تعبیه شد .

عضو هیات علمی دانشکده ی کشاورزی بیرجند در ادامه به خوشه ی آبیاری زهکشی ،آب و فناوری اطلاعات، آب و محیط زیست ،سازه های آبی ، و در نهایت خوشه ی مهندسی آثار و سازه های تاریخی آب اشاره کردو اظهار کرد:خوشه ی سازه های تاریخی آب به طور غیر مستقیم به رشته ی بهره برداری قنات مربوط و تا حدی این رشته را پوشش می دهد و این خوشه در حال حاضر در دانشگاه بیرجند تدریس نمی شود.

ویادامه داد : ساز و کار پایه ای ،برنامه ریزی های مورد نظر و طرح دروس انجام شده ولی تا کنون مورد استقبال دانشجویان واقع نشده است.

پوررضا با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص وجود این رشته عنوان کرد: دانشجویان آشنایی کافی به وجود این رشته نداشته و همچنین اطلاع رسانی جامع در این خصوص صورت نگرفته است.

خراسان جنوبی دومین استان قنات خیز کشور است و  ۱۶ و ۱۷ تیرماه جاری میزبان شانزدهمین کمیته فنی قنوات کشور است.

 این همایش با حضور مسئولان ۱۰ استان دارای قنات کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، همدان، فارس، کرمان، جنوب کرمان، یزد و مرکزی در بیرجند برگزار می شود.

 بررسی دستورالعمل های اجرایی، بررسی اطلاعات مکانی قنوات، حل مشکلات قنوات، اصلاح فهرست بهای قنوات در سطح کشور از مهمترین اهداف تشکیل این کمیته و برگزاری این همایش است.

انتهای پیام / ط ا

نیاز رشته قنات در دانشگاه ها

برچسب ها: اخبار علمی ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.