سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگل‌های هیرکانی کجاست؟ / ثبت جهانی فرصتی ارزشمند برای بازیابی

جنگل‌های هیرکانی متراکم‌ترین جنگل در ایران و بی‌نظیرترین جنگل در دنیا که به دلیل قدمتی که دارد به آن فسیل زنده و یا موزه طبیعی هم می‌گویند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، جنگل‌های هیرکانی یا به قول خودمان جنگل‌های شمال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان است.

متراکم‌ترین جنگل در ایران و بی‌نظیرترین جنگل در دنیا که به دلیل قدمتی که دارد به آن فسیل زنده و یا موزه طبیعی هم می‌گویند.

این جنگل‌های منحصر به فرد در شمال ایران، به گفته برخی کارشناسان تا ۴۰ میلیون سال قدمت داشته و عمرشان با دایناسور‌ها برابر است.

جنگل‌های هیرکانی کجاست؟

جنگل‌های هیرکانی درواقع از کشور آذربایجان شروع شده و در ادامه در جنوب دریای خزر از آستارا تا گرگان امتداد دارد.

در اصل جنگل‌های هیرکانی در آذربایجان و ایران مشترک است، اما بخش ناچیزی از این جنگل‌ها در برابر ایران در آذربایجان قرار دارد.

ارتفاع رویش در این جنگل‌ها از سطح دریا آغاز و تا ارتفاع ۲‌هزارو ۸۰۰ متری ادامه دارد، گونه‌های فراوان گیاهان بومی، درختی و بوته‌ای، جانوارن و پوشش گیاهی متراکم از ویژگی‌های این جنگل‌ها است. معروف‌ترین درختان آن راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک و شمشاد است.

چند سالی است که کشور آذربایجان به دنبال ثبت این جنگل‌ها بود، اما به دلیل سهم ناچیزی از این جنگل‌ها و اینکه قسمت عمده آن در ایران قرار دارد با درخواستشان مخالفت شده بود.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

اما پس از چندین سال و کش و قوس‌های فراوان و بازرسی از این جنگل‌ها در ایران توسط کارشناسان یونسکو، جنگل‌های هیرکانی ایران ثبت جهانی شد.

این جنگل‌ها با تایید کارشناسان IUCN در چهل و سومین اجلاس یونسکو به عنوان دومین میراث طبیعی کشور ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

با ارزش‌ترین پدیده طبیعی با قدمت ۴۰ میلیون ساله در کشور ما قرار دارد و شاید این برای خیلی از کشور‌ها آرزویی بزرگ باشد، فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت همواره نگران این جنگل‌ها و ثبت جهانی آن بوده‌اند که بالاخره پس از چند سال عملی شد و خبری خوشحال‌کننده برای مردم ایران به ارمغان آورد.

امید است با ثبت جهانی این میراث بزرگ، تهدید‌ها مانند قطع غیرقانونی درختان و شکارغیرقانونی در بارزش‌ترین جنگل‌های جهان به فرصتی برای بازیابی این جنگل‌ها و میراثی ماندگار برای آیندگان بدل شود.

منبع فارس

انتهای پیام/ف

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.