10
وی همچنین به سالروز حمله ددمنشانه ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران اشاره و عنوان کرد: این هواپیمای مسافربری حامل ۲۹۰ سرنشین بود که ۶۶ نفر از آنها کودکان بودند که به شهادت رسیدند؛ آمریکا بارها امتحان خود را پس داده و خوی جنایتکارانه خود را به نمایش گذاشته است.
معاون اجتماعی ناجا به سه اتفاق بزرگ در حوزه رسانه در دهههای اخیر اشاره کرد و گفت: اتفاق اول انقلاب اطلاعات و ارتباطات، دوم؛ تغییر شکل ارتباط از واقعی به مجازی و اتفاق سوم به حوزه فکر، ذهن و نظر مربوط میشود.
سردار نوریان گفت: انقلاب اطلاعات و ارتباطات از دهه ۷۰ میلادی به بعد اتفاق افتاده که با ترکیب شبکههای ارتباطی، مخابراتی و اطلاعاتی، وب جهان گستر و مولتی مدیا شکل گرفته است.
وی ادامه داد: طی دوران گذشته تلویزیون، روزنامه، سینما و رسانههای قدیم کارکردهای مجزای خاص خود را داشتند، اما امروز فردی که یک موبایل هوشمند در اختیار دارد به سادگی به ظرفیتهای ارتباطی و رسانه جهان دسترسی دارد.
این مقام عالی انتظامی با اشاره به تغییر شکل ارتباطات از واقعی به مجازی عنوان کرد: این تغییر از بالا به پایین، نقطه به نقطه و غیرمتمرکز است؛ طی دوران گذشته زمانی که فیلم و یا خبری در تلویزیون و روزنامه پخش میشد، میلیونها نفر آن را تماشا میکردند، اما این در حالی است که امروز افراد خود تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده هستند.
وی ادامه داد: در دوران گذشته انتشار خبر میتوانست تحت کنترل باشد، اما امروز آن تمرکز از بین رفته است.
سردار نوریان ادامه داد: اتفاق سوم در رسانهها به حوزه فکر، ذهن و نظر مربوط میشود که در واقع ۲ اتفاق قبلی عنوان شده، مقدمه اتفاق سوم است.
وی ادامه داد: امروز رسانههای فرامرزی و شبکههای اجتماعی (فضای مجازی) بخش بزرگی از پرورش ذهن و افکار را انجام میدهند؛ دشمن در درجه اول به دنبال ایجاد اخلال ذهنی، روانی در باورها و نگرشها و تضعیف سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و القاء بی ثباتی و ناپایداری در کشور است.
معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: امروز دشمن با اولویت قرار دادن جوانان، ترویج پوچ گرایی، بی هدفی، فمینیسم و همچنین ترویج خشونت گرایی را در دستور کار دارد و شدیدترین هجمه رسانهای و هجمههای اطلاعاتی و فرهنگی بر روی جامعه ایران توسط استکبار جهانی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: امروز کمتر سازمانی به اندازه نیروی انتظامی در طول شبانه روز با مردم سروکار دارد که علاوه بر موارد انتظامی و امنیتی، خدمات متنوعی از جمله مدیریت ترافیک، صدور گواهینامه، گذرنامه و ... را به مردم ارائه میدهد.
سردار نوریان عنوان کرد: لازمه انجام تمامی خدمات به ارتباط گرفتن مستقیم و غیرمستقیم روزانه با انبوه گروهها و اقشار مختلف در جامعه بستگی دارد؛ این جمعیت انبوه دارای روحیات، ذهنیات، پیشداوری ها، خلقیات و نیازهای مختلفی هستند و روشن است که ظرفیت و توانایی ارتباطی ویژهای باید در میان نیروی انتظامی وجود داشته باشد تا پلیس قادر به انجام مأموریتهای خود باشد.
سخنگوی ناجا تأکید کرد: اطلاع رسانی مستمر "قوانین و مقررات" در رابطه با عملکرد پلیس، انجام وظایف ذاتی خود و همچنین پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم امر لازمی است که میطلبد فرماندهان و مدیران ناجا ملاحظات و سازوکارهای ارتباطات انسانی و ارتباط با رسانهها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: پلیس در لبه جلویی حاکمیت، مسئولیت امنیت عمومی را بر عهده دارد مخصوصا در شرایط سیاسی و اجتماعی موجود و حساسیتهایی که اداره جامعه بویژه در حوزه اقتصادی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقاء شناخت و مهارت مدیران در سطوح مختلف و تغییر نگرش و رفتار آنها در ارتباط موثر با اقشار مختلف جامعه ادامه داد: برآیند این تغییرات، افزایش سطح اعتماد مردم به پلیس و مثبتتر شدن تصویر ذهنی آنان نسبت به پلیس خدمتگزار و در نهایت بالا رفتن سطح احساس امنیت عمومی میشود.
سردار نوریان به اهمیت سواد رسانهای اشاره کرد و گفت: سواد رسانهای شناخت کافی نسبت به پشت پرده سناریوهای رسانه ای، تاکتیکهای عملیات روانی و راهبردی جنگ روانی، فنون اقناع و ترغیب، مهارت کار با رسانه ها، تعامل با خبرنگاران و ... است. در واقع مهارت شناخت خبرهای دروغ و واقعی، تحریف رسانه ای، دروازه بانی و برجسته سازی خبر، سکوت خبری و ... سواد رسانهای را شامل میشود.
وی عنوان کرد: امروزه با مخاطبان متنوعی بویژه در نسل جوان روبه رو هستیم که به علت انبوه پیام و رسانهها در ارزیابی و تمییز اخبار و اطلاعات واقعی و صحیح، دچار مشکل و سردرگمی هستند.
سردار نوریان تأکید کرد: امروز که در معرض جنگ رسانهای دشمن در عرصههای ادراکی، شناختی، ذهنی، احساسی و رفتاری قرار داریم باید تلاش کرد که سواد رسانهای به کمک دستگاهها و سازمانهای مربوطه در جامعه ارتقاء یابد.
این مقام عالی انتظامی خطاب به فرماندهان و مدیران اطلاع رسانی گفت:رعایت منافع ملی، مصالح اجتماعی و مقررات سازمانی، فراجناحی بودن، برجسته نشان دادن سهم مشارکت مردم و نیز سرعت، دقت و صحت عمل، رعایت اصول، شرافت و اخلاق حرفهای در تولید و انتشار اخبار و جلوگیری از رانت خبری، پرهیز از زبان و ادبیات نامناسب و نابجا، برجسته سازی علل و عوامل اجتماعی و روانی موثر در بروز جرم و جنایت (نشان دادن سهم فرد و جامعه در بروز حادثه) همراه با هشدارها و آموزشهای همگانی از جمله بایدها و نبایدهایی است که دست اندرکاران و مدیران مراکز اطلاع رسانی باید آنها را مورد اهتمام ویژه قرار دهند.
سخنگوی ناجا در ادامه به مطلب دکتر محسنیان راد که از نخستین نظریه پردازان علوم ارتباطات در ایران هستند اشاره کرد که گفته: "سواد رسانه ای"؛ سوادی است که در حالت انبوه شدن پیامها در سپهر ارتباطی مخاطب قرار میگیرد. وقتی شما دارید بمباران اطلاعات میشوید یعنی انواع و اقسام خبرها و دادهها توسط رسانه ها، وسایل ارتباطی مختلف به مخاطب هجوم میآورد، این سواد به انسان کمک میکند به آسانی از میان حجم انبوه پیام ها، پیام مورد نظر خود را پیدا کرده و از توانایی تشخیص معنای نهفته از هر پیام برخوردار باشد یعنی اینکه مخاطب بداند رسانه مورد نظر، کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر میکند یا قصد پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) دارد.
معان اجتماعی ناجا ادامه داد: به طور مثال پشت پرده بسیاری از تصاویر و فیلمهای انتشار یافته از درگیری بین مأمور پلیس و یک یا چند شهروند عموما در فضای مجازی یک اقدام طراحی شده و با هدف سیاسی است و برای یک مخاطب عادی به هنگام تماشای این فیلمها و تصاویر اینگونه تداعی میشود که پلیس به دنبال محدودسازی آزادی مثلا زنان است.
سردار نوریان عنوان کرد: در حالی که با بهره گیری از علم معناشناسی در پیام و تحلیل محتوای اینگونه اخبار و فیلمها میتوان به آسانی به اهداف و اغراض پشت صحنه سنایورهای این حوادث که برهم زدن نظم و انسجام اجتماعی و بروز تقابل و شکاف بین حاکمیت و مردم و مردم با مردم است، پی برد به طوری که تلاش میکنند با هجمه رسانهای به نوعی دو قطبی اجتماعی در جامعه را القاء کنند که در بستر مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی صورت میگیرد.
سردار نوریان تصریح کرد: درصدد راه اندازی یک سامانه اختصاصی مدیریت محتوا و پیام در ناجا هستیم، این سامانه سبب میشود که خلاءهای اطلاعاتی موجود از بین برود و قدرت اطلاع رسانی، پاسخگویی و اقناع سازی افزایش یابد.
معاون اجتماعی ناجا تاکید کرد: میزان محبوبیت پلیس نزد افکار عمومی و تصویر اجتماعی از آن در جامعه از مولفههای اصلی و تاثیرگذار بر موفقیت نیروی انتظامی در انجام ماموریتها است بنا به چنین رویکردی تصویر اجتماعی پلیس به عملکرد میدانی و فعالیتهای رسانهای و تبلیغی ناجا بستگی دارد. یکی دیگر از رسالتهای مهم اجتماعی نیروی انتظامی معرفی و بازنمایی چهره واقعی پلیس کشور که در نزد افکار عمومی بحمدالله مقتدر و امین است و برابر نظرسنجیهای ایجاد شده از اعتبار و مقبولیت برخوردار است. امروز شاهدیم که دشمنان با بهره مندی از فناوریها و رسانه به دنبال مخدوش جلوه دادن خدمات پلیس هستند و به نوعی با به کارگیری تمام امکانات و منابع رسانهای خود تلاش دارند جنگ روانی و رسانهای تمام عیاری علیه پلیس خدمتگزار مردم و انقلاب به راه بیندازند غافل از اینکه پلیس به هیچ وجه در برابر این هجمهها مرعوب نخواهد شد و با مشارکت و همکاری جامعه در این حوزه انجام وظیفه خواهد کرد.
انتهای پیام/