سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن جوان خبر داد؛

رشد بیش از ۹۵ درصدی بارش نسبت به سال گذشته

ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۴ تیر، مجموع بارش‌های کشور نسبت به سال گذشته ۹۵.۹ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۴ تیر، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۱.۹ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۵۹.۲ میلی متر و بلندمدت ۲۲۳.۲ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵.۹ درصد و بلندمدت ۳۹.۸ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در این مقطع زمانی، ۲۸ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت را داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین میزان افزایش و اردبیل با ۳ درصد و کرمان با ۵ درصد کمترین میزان بارش را نسبت به دوره بلندمدت داشتند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به افزایش میزان بارش در سال زراعی ۹۸-۹۷، بیش از ۱۳۴ درصد یک سال زراعی، منابع آبی کشور تامین شده است.


بیشتر بخوانید: جبران بخشی از کمبود منابع آب های زیر زمینی/ پیش بینی دقیقی از بارش در سال آتی نمی توان داشت


وی با بیان اینکه بیش از ۳۴ درصد یکسال زراعی کامل بارش دریافت کردیم، اظهار کرد: بنابر بولتن‌های هواشناسی، پیش بینی می‌شود که شرایط نرمال بارش در فصل تابستان استمرار یابد.

ضیاییان درباره آخرین وضعیت دما در فصل تابستان بیان کرد: در فصل تابستان برای نیمه جنوبی به ویژه جنوب غربی و شرقی کشور بین نیم تا یک درجه افزایش دما را خواهیم داشت.

این مقام مسئول از استمرار بارش‌های نرمال در فصل تابستان خبر داد و گفت: با توجه به آنکه ماهیت بارش‌های تابستانه عمدتا همرفتی و رگباری است، از این رو احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست، اما در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان رخداد سیل را برای یک نقطه در تابستان مشخص کرد و تنها در پیش بینی‌های کوتاه مدت سازمان هواشناسی این امر قابل پیش بینی است.

وی در پایان درباره تأثیر بارش‌های اخیر بر وضع آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: از دیدگاه هواشناسی، وضع آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما جوابگوی خشکسالی‌های گذشته نیست.

انتهای پیام/

 ۳۴ درصد بیش از یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.