سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی توزیع ملزومات دندانپزشکی تا تامین ارز موردنیاز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته که اغلب حول تغییرات در وزارت بهداشت بود، می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

به زودی؛ راه‌اندازی سامانه الکترونیکی توزیع ملزومات دندانپزشکی

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حال راه اندازی سامانه توزیع تجهیزات و لوازم مصرفی است، اما باید توجه داشت که سامانه توزیع و آنلاین نیازمند زیرساخت‌هایی است که بخشی از این امکانات در اختیار وزارت بهداشت نیست.

وی بیان کرد: راه اندازی سامانه توزیع لوازم مصرفی و تجهیزات دندان پزشکی به سادگی نیست، زیرا باید مراکز وارد کننده کالا به این سامانه دسترسی داشته باشند و عرضه کالا در چنین سامانه‌ای نیازمند برخی ملاحظات قانونی است.

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت با اشاره الکترونیکی بودن سامانه توزیع تجهیزات دندانپزشکی افزود: برای  راه اندازی سامانه توزیع تجهیزات دندان پزشکی باید هماهنگی‌هایی با وزارت صنعت در زمینه نماد الکترونیک جهت خرید‌های آنلاین تجهیزات دندان پزشکی و لوازم مصرفی باید صورت گیرد.

تامین ارز موردنیاز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی

محمدرضا شانه ساز سخنگوی قرارگاه سازمان غذا و دارو با اشاره به محوریت مسائل مطرح‌شده در جلسات قرارگاه سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: تأمین و تخصیص ارز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در این جلسه مطرح شد، مشکلات احتمالی بررسی و راهکار‌هایی با هماهنگی دقیق درون بخشی و برون بخشی ارائه می‌شود.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه میزان تأمین و تخصیص ارز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در سه‌ماهه گذشته اعداد و ارقام قابل دفاعی است، عنوان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مشکلی برای تخصیص ارز نداشتیم و ارز موردنیاز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تأمین‌شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از موارد و مشکلات مطرح‌شده در جلسات قرارگاه از جمله مسائل مرتبط به بانک مرکزی و کلان دولت توسط شخص وزیر پیگیری و برطرف می‌شود.

آمادگی وزارت بهداشت برای برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای مدیران معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این خبر افزود: کارشناسان امور بیماری‌ها و بهداشت محیط طبق روال سنوات گذشته حج امسال را پشتیبانی خواهند کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به در پیش بودن راهپیمائی عظیم اربعین حسینی گفت: از هم اکنون برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم برای پشتیبانی بهداشتی از این برنامه در نظر گرفته شده و معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در این برنامه نقش اساسی خواهند داشت.

ضرورت تعیین تکلیف بودجه درمان معتادان بیمار

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیرت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات درمان معتادان آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت بیان کرد: پروتکل درمانی معتادان آلوده به ایدز و هپاتیت این است که در مراکز ترک اعتیاد نباید جداسازی انجام شود بلکه بعد از شناسایی این بیماران به نزدیک‌ترین مراکز بهداشتی و درمانی باید اعزام شود تا مراحل ثبت بیمار انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله دارو‌های معتادان مبتلا به هپاتیت و ایدز به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و در صورت نیاز در مراکز معین بستری می‌شوند و رها سازی این معتادان بعد از ورود به کمپ‌ها تخلف بوده و امری خارج از پروتکل درمانی است و نباید این مسئله صورت بگیرد.

بی‌نیازی کشور از واردات ضدعفونی‌کننده بیمارستانی

ولایتی پور عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ محصول دانش‌بنیان در حوزه‌های مواد ضد عفونی کننده، آنتی سپتیک و شوینده‌های صنعتی و پزشکی داریم که در بازار عرضه می‌شوند و ۱۶۰ محصول ما نیز در پروسه تولید هستند تا تولید آن‌ها به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: محصولات ضدعفونی‌کننده بیمارستانی که پیش از این از کشور‌های آلمان، سوئیس و فرانسه وارد می‌شده، در حال حاضر به همت محققان داخلی در کشور ساخته و موجب خودکفایی کشور در این حوزه شده است.

صرفه جویی ۱۷ میلیون دلاری با تولید دارو‌های مشتق از پلاسمای ایرانی

علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: استفاده از پلاسمای هر کشور برای تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما باعث می‌شود از انتقال بیماری‌های نوظهور به مناطق دیگر جلوگیری شود، سازمان انتقال خون سعی دارد حجم پلاسمای خود را افزایش دهد تا تمام دارو‌های مورد نیاز بیماران با استفاده از پلاسمای ایرانی تهیه شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: اخذ تاییدیه GMP باعث می‌شود تا محصولات خوب و مورد تایید اروپا تولید شود و این بدان معنی است که کیفیت داروی تولید شده کاملا تضمین شده است.

وی گفت: حجم میزان دارو به طور کلی از سوی سازمان غذا و دارو تضمین می‌شود و تولید ۶۰ درصد از دارو‌های مشتق از پلاسما به وسیله پلاسمای ایرانی باعث صرفه جویی ۱۷ میلیون دلاری شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.