سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهان در آستانه ماموریت آرتمیس؛ سخت‌ترین آزمایش‌های فنی در انتظار کپسول‌های فضایی

کپسول فضایی کرو اوریون که به تازگی آزمایش پرتابی ارتفاع کم را پشت سرگذاشته است وارد مرحله‌های آتی آزمایش برای اطمینان از ایمن بودن سفینه برای سفر به کره ماه می شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کپسول کرو اوریون ناسا برای ارسال انسان به سفر‌های طولانی مدت فضایی همچون کره ماه و مریخ طراحی شده است، ناسا پس از آزمایش موفقیت آمیز کپسول کرو اوریون در نظر دارد در آزمایش‌های آینده ماژول‌های جدیدی به کپسول فضایی بیفزاید و آن را برای آزمایش بی وزنی حرارتی به سایت آزمایشی Plum Brook ارسال کند.
 

ماژول کرو اوریون برای ماموریت آرتمیس یک به طور ویژه طراحی شده است، ماموریت‌های آرتمیس ۱، ۲ و ۳ از جمله طرح‌های ناسا برای بازگشت دوباره انسان به کره ماه در طول دهه‌های آینده است، در مراحل بعدی با تکمیل ماژول از آن درماموریت آرتمیس ۲ استفاده می‌شود که ماموریتی بدون سرنشین به کره ماه است و درنهایت درماموریت آرتمیس ۳ انسان‌ها با استفاده از کپسول فضایی کرو اوریون به کره ماه باز می‌گردند.
 
ماژول اصلی کپسول فضایی کرو اوریون ازترکیب دو ماژول خدمه و ماژول سرویس به دست می‌آید که در آزمایشگاه KSC ناسا به یکدیگر متصل می‌شوند.
 
کار ساخت ماژول خدمه کپسول فضایی کرو اوریون به وسیله متخصصان آزمایشگاه KSC و کارساخت ماژول سرویس به وسیله متخصصان اروپایی شرکت ایرباس درکشور آلمان انجام می‌شود.
 
کارشناسان امیدوارهستند بدون هیچ اختلالی عملکرد دو واحد مختلف ماژول کپسول فضایی در زمان اتصال به یکدیگر مطلوب باشد، ناسا اکنون در مرحله برنامه ریزی و جمع آوری مواد اولیه برای ساخت ماژول نهایی کپسول فضایی کرو اوریون است که انسان را در سال ۲۰۲۴ به کره ماه می‌فرستد، این مواد اولیه شامل پنل‌های آلومینیومی است که سبب می‌شود وزن کپسول فضایی و میزان سوخت مصرفی آن کاهش یابد.
 
در آزمایش پرواز کوتاه اخیر کپسول فضایی کرو اوریون، نسخه آزمایشی کپسول فضایی و سیستم تقویت کننده موشکی به نام LAS مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت، ابعاد کپسول فضایی آزمایشی کوچک‌تر از ابعاد اصلی کپسول فضایی نهایی است که در آینده انسان را به کره ماه حمل می‌کند.
 

سیستم تقویت کننده موشکی LAS برای حفظ ایمنی و نجات جان فضانوردان در مواقع اورژانسی در لحظه‌های اولیه پرتاب کپسول‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
در این پرواز کپسول فضایی به ارتفاع ۹.۵ کیلومتری پرتاب شد که برابر با ارتفاع حرکت هواپیما‌های مسافربری است. در زمان رسیدن به ارتفاع مورد نظر، سیستم abort موتور خویش را جدا کرد و به این ترتیب ماژول خدمه از موشک جدا شد و با استفاده از موتور‌های کمکی خود به آرامی به زمین بازگشت.
 
سیستم LAS یکی از جدیدترین سیستم‌های راه اندازی کپسول فضایی کرو اوریون است که به گفته مقام‌های ناسا یکی از امن‌ترین سیستم‌های پرتاب موشک است که تاکنون به وسیله متخصصان طراحی شده است، این سیستم تنها در عرض چند میلی ثانیه فعال می‌شود و اجزای کپسول فضایی را از موشک حمل کننده آن جدا می‌کند.
 

تاکنون بار‌ها در صنعت فضایی به دلیل بروز نقص فنی موشک‌های فضایی، کپسول فضایی یا فضاپیما‌های شاتل در زمان پرتاب به فضا منفجر شده اند و این موضوع سبب مرگ عده‌ای از فضانوردان و نابود شدن پروژه‌های گران قیمت فضایی شده است.
 
منبع: space
 
انتهای پیام/

آزمایشگاهی فوق پیشرفته برای سنجش کپسول‌های فضایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.