سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

افزایش ۶۴ هزار نفری تعداد شرکت کنندگان کنکور ۹۸/ اختلال هرم شغلی با تعدد حضور داوطلبان در کنکور پزشکی

حسینی گفت: تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته ۶۴ هزار نفر افزایش و نسبت دختران به پسران رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از جلسه کنکور سراسری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: داوطلبان کنکور از امروز رقابت خود را در پنج گروه آموزشی آغاز کردند که در مجموع با شرکت بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب ماراتن کنکور آغاز شد.

رقابت یک میلیون و ۳۵۰ هزار داوطلب در رشته‌های مختلف

وی ادامه داد: از میان داوطلبان شرکت کننده به دلیل آنکه برخی داوطلبان در چند رشته آزمون می‌دهند بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف داشتیم که ۸۰۱ هزار و ۷۲۳ نفر داوطلبان دختر و ۱۵۱ هزار و ۴۰۱ نفر را داوطلبان پسر شامل می‌شوند.

افزایش نسبت تعداد شرکت کنندگان دختر به پسر

حسینی با اشاره به اینکه در مجموع افرادی که در کنکور سراسری شرکت کردند ۵۸ درصد خانم‌ها و ۴۲ درصد آقایان را شامل می‌شوند، گفت: تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته ۶۴ هزار نفر افزایش داشته است همچنین در نسبت تعداد شرکت کنندگان دختر به پسر هم شاعد رشد بوده‌ایم.

بیشترین شرکت کننده کنکور ۹۸در کدام رشته بوده است؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بیشترین شرکت کننده با تعداد ۶۳۷ هزار در علوم تجربی بودند و پس از آن رشته‌های علوم انسانی با بیش از ۲۸۰ هزار داوطلب، زبان‌های خارجه با بیش از ۱۶۵ هزار داوطلب، ریاضی با بیش از ۱۶۴ هزار داوطلب و هنر با بیش از ۱۰۳ هزار داوطلب در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هدایت تحصیلی، احیا تناسب تعداد داوطلبان

حسینی ادامه داد: تناسب نداشتن در تعداد داوطلبان شرکت کننده کنکور معضلی است که با جدی گرفتن هدایت تحصیلی برطرف می‌شود زیرا باید متناسب با نیاز جامعه دانش آموزان را هدایت کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان تمایل دارند برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته تجربی را در دبیرستان انتخاب کنند تا در نهایت به رشته پزشکی برسند در حالی که در این میان حدود یک درصد علاقه و توانایی رسیدن به این رشته را دارند.

وی ادامه داد: چنانچه دانش آموزان در رشته‌هایی که توانایی و علاقه لازم را دارند شرکت کنند راحت‌تر قبول می‌شوند که این کار با هدایت تحصیلی درست اتفاق می‌افتد.

دوره عمومی مدارس باید تقاضا محور باشد

حسینی با تاکید بر اینکه در دوره عمومی (پایه اول تا نهم تحصیلی) باید مدارس تقاضا محور باشد، اظهار کرد: این بدین معناست که به تعداد تقاضای دانش آموزان مدرسه وجود داشته باشد که این موضوع را محقق کردیم، اما در دوره متوسطه دوم باید به طور تخصصی به مدارس نگاه کنیم و رشته‌های تحصیلی و برنامه درسی متناسب با استعداد و توان دانش آموزان باشد تا نیاز جامعه را برطرف کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امروزه اگر کسی پزشکی قبول نشود بار دیگر برای پذیرفته شدن در این رشته کنکور می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا ضمن بر هم خوردن هرم شغلی جامعه نیاز بازار کار دچار اختلال شود، در واقع این کار نیاز کاذب ایجاد می‌کند و موجب تضییع حق دیگر داوطلبان می‌شود.

وی درباره وضعیت داوطلبان مناطق سیل زده با اشاره به اینکه ۲۴ استان درگیر سیل بود و بیش از ۳۸۰۰ داوطلب داشت بیان کرد: برای رفاه حال این داوطلبان شخص آقای رئیس جمهور مازاد بر سهمیه، پنج درصد سهمیه هم به این داوطلبان با توجه به شرایط خاص آن‌ها اختصاص داد.

پانسیون‌های رایگان ویژه داوطلبان کنکور در مناطق سیل‌زده

حسینی ادامه داد: برای دانش آموزان این مناطق پانسیون‌های رایگان ویژه کنکور در نظر گرفته شد تا از فرآیند تحصیل عقب نمانند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به موضوع چگونگی برگزاری کنکور در مناطق مختلف کشور هم اشاره و اظهار کرد: امروز آزمون راس ساعت مقرر برگزار شد و عوامل ناظر و مدیران حوزه‌ها آمادگی داشتند.

حسینی تصریح کرد: تعداد داوطلبانی که در حوزه‌های آموزش و پرورش آزمون می‌دهند ۴۳۳ هزار و ۶۹۳ نفر است یعنی ۳۲ درصد کل شرکت کنندگان در حوزه‌های مربوط به آموزش و پرورش حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.