بر اساس آمار جهانی، ۳۶ درصد از خودروهای تولید شده در سال ۲۰۱۸ فاقد تایر زاپاس هستند که البته شرکتها به دلایل خاصی این کار را انجام میدهند. اما واقعیت امر اینجا است که هنگام پنچر شدن تایر خودرو، راننده هیچ کدام از دلایل شرکتها را نمیپذیرد.
بر اساس آمار انجمن خودروهای آمریکا، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۴۰ هزار نفر به دلیل پنچر شدن تایر خودرو خود با این مرکز تماس گرفتند و از این که خودرو آنها تایر زاپاس ندارد شگفت زده شدند.
*خودروسازان به پنج دلیل عمده در مدلهای جدید زاپاس را حذف کردهاند:
۱- تایر خودروها تا چند ده کیلومتر پس از پنچری قابل استفاده هستند که این مسافت برای رساندن خودرو به یک تعمیرگاه مجاز کافی است.
۲- باعث صرفه جویی در هزینه خودروسازان میشود.
۳- وزن خودرو بدون تایر زاپاس کمتر است.
۴- مصرف سوخت کاهش پیدا میکند.
۵- فضای بیشتری برای قسمت بار و صندوق ایجاد میشود.
*شرکت هیوندای یکی از پیشتازان این حرکت نوین است.
*خودروهای شرکت بامو با تایر پنچر، میتوانند مسافت ۸۰ کیلومتر را (در صورت حرکت با سرعت پایینتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت) طی کنند.
منبع:خودروکار
انتهای پیام/
بر فرض ماشین دارای تایر ران فلت بود حال اگر در یک راه دور افتاده در هوایی سرد در نیمه شب ماشین پنچر شد ۸۰ کیلومتر طی شد هم ولی به خدماتی نرسید ، چه باید کرد ؟اگر در این شرایط مریضی ،کودکی ،سالخورده ای در خودرو باشد امکان دارد فاجعه ای رخ بدهد !!!به نظر من حذف زاپاس در شرایطی خاص بازی با جان سرنشینان خودرو خواهد بود .
ین ماشینها رو برای کشورهای پیشرفته میسازن که توی دهات هاشون هم تعمیرگاه به وفور هست مگه کسی بخواد با ماشینش بره کوهستان که دیگه باید با آفرود بره که آفرودها همه زاپاس دارن