سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانسه: خروج از برجام به نفع ایران نیست

دولت فرانسه بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات برجامی خود مدعی شد ایران با کاهش تعهدات خود در این توافق یا خروج از آن چیزی به دست نمی‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاخ خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در واکنش به افزایش ذخیره  سازی اورانیوم غنی‌شده و کاهش تعهدات برجامی ایران مدعی شد که تهران با کنارگذاشتن تعهدات خود در برجام و خروج از این توافق چیزی به دست نخواهد آورد.

روز گذشته (سه‌شنبه) امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در بیانیه‌ای ضمن ادعای  تعهد پاریس به اجرای برجام، از ایران خواست «بدون تعلل به سطح تعیین شده (برای ذخیره اورانیوم با غنای پایین) باز گردد و از هر اقدام دیگری که می‌تواند تعهدات هسته‌ای این کشور را زیر سوال ببرد، خودداری کند».

رئیس‌جمهور فرانسه در این بیانیه همچنین مدعی شد پاریس در روز‌های آتی اقداماتی در راستای اطمینان از اجرای تعهدات ایران و برخورداری این کشور از امتیازات اقتصادی توافق، اتخاذ خواهد کرد.

 مقامات کشورمان روز سه‌شنبه اعلام کردند ایران در واکنش به پایبند نبودن اروپایی‌ها به تعهدات خود بر اساس برجام، مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را رد کرده است.

طرف‌های اروپایی برجام سال گذشته  پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از این اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند، اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. آنها طی روزهای گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنا بر گزارش مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
غرب برجام یک طرفه می خواهد
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۲ تير ۱۳۹۸
راست میگه ایران باید سلاح اتمی تولید کند خروج از برجام به تنهایی کافی نیست