سیدمحمد بطحایی از عهده برنامه ریزی و ریاست وزارت آموزش و پرورش برنیامد و با اندک تأمّلی در عملکرد ایشان می شود به این نتیجه دست یافت.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از روشن شدن چشم مان به جمال سخنگوی نداشته دولت، حال انتظار آن می کشیم که اصلی ترین و مهم ترین وزارتخانه به زعم کارشناسان این جناح و آن جناح، چگونه نفر اول خود را خواهند شناخت؟
سیدمحمد بطحایی پس از دو سال وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید از جایگاه خود کنار رفت و اکنون روزهای پرالتهابی را در این وزارتخانه شاهد هستیم و علاوه بر قشر معلمان، مردمان عادی هم در انتظار انتخاب وزیری هستند که ضمن وفاداری به شعارهای دولت، جایگاه وزارتخانه را از موقعیت کنونی اش ارتقا بخشد و پاسخگوی مطالبات و نیازهای معلمان، دبیران و دانش آموزان باشد.
بطحایی از نظر اخلاقی فردی مودب و خوش خلق بود که در آن تردیدی نیست، اما با وجود فضیلت های شخصی، متاسفانه از عهده برنامه ریزی و ریاست آموزش و پرورش بر نمی آمد و با نگاهی به عملکرد ایشان می توان به این نتیجه دست یافت.
با نگاهی به معلمان که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، بیم آن را داریم که هرچند با بودن وزیر هم، آنچنان که شایسته و بایسته است نتوانستیم دغدغه ها و خواسته های این قشر را برآورده کنیم، اما با وجود مراکز تصمیم گیری متعدد در اکثر وزارتخانه ها، در نبود وزیر آموزش و پرورش آنچنان دنبال ناجی می گردیم که گویی با انتخاب وزیر جدید یک شب همه مشکلات چندین ساله حل خواهد شد.
تاریخ نشان می دهد که مدیران یا پاسخگو نیستند و یا اصولا پاسخ هایشان دردی را دوا نمی کند، با این حال در خوش بینانه ترین حالت به خود امیدواری می دهیم و می گوییم، آموزش و پرورش جایگاهش متمایز با دیگر ورارتخانه ها است. مگر می شود از عالی ترین مقام دولت تا مدیران این نهاد، دغدغه آموزش، فرهنگ و پرورش استعدادهای امروز فرزندان این مرز و بوم را نداشته باشند؟
تعجب برانگیرتر این است که در دوره ای که با حجمه انواع کنوانسیون ها و معاهده های ظاهرا به اجبار از سمت نهادهای بین المللی مواجه هستیم، مگر می شود وزارتخانه ای که بارها مقام معظم رهبری دغدغه های خود را در مورد آن بیان داشته اند، به حال خود رها باشد و نه تصمیم گیرنده ای داشته باشد و نه پاسخگویی؟ در این بین، شایعاتی در رسانه ها شنیده می شود که وزیر آمورش و پرورش یا قدرت تصمیم گیری نداشته و یا در مسیر خواسته مقامات مافوق خود نبوده است، مسئله این است....
با همه این احوالات، فکری باید کرد؛ شاید کم ترین، کوتاه ترین و قانونی ترین راه معرفی وزیر جدید به مجلس می باشد که با شرایط فعلی کشور و وزرارت آمورش و پرورش، این خود نیز بسیار سخت تر و پیچیده تر از نبود وزیر است.
از سویی هنوز ساعاتی از استعفا وزیر مستعفی نگذشته بود که نمایندگان با پیش داوری، از انتخاب شخصی خودشان به عنوان جانشین صحبت می کردند حتی برخی نیر انتخاب های دیگران را مورد نقد قرار دادند و جالب است که فرد مورد تایید خودشان را پیشنهاد می دادند، در این سردرگمی، از سوی دولت نه تاییدی وجود داشت و نه انکاری، شاید هم دولت قصد سنت شکنی دارد و می خواهد وزارتخانه هم همچون دانش آموزان و معلمان سهمی ار تعطیلات تابستانی داشته باشند، که ظاهرا تا اینجا به همین گونه بوده است.
پس از انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش در آینده، در مصاحبه ها و اخبار ممکن است باز هم جملات آشنایی از او به گوش ما برسد، به طور حتم وزیرِ انتخاب شده در اولین مصاحبه خود از دغدغه و معیشت معلمان سخن خواهد گفت، آنچنان که دیگران نیز گفتند، پاداش پایان خدمت معلمان در اولین فرصت پرداخت خواهد شد، تعیین و تکلیف حق التدریسی ها، استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و صحبت هایی این چنین که محتوای جدیدی در آن وجود ندارد.
امیدواریم برای یک بار هم که شده وزیری بیاید، وعده ای بدهد و آنچنان به وعده ها و خواسته های به حق قشر معلمان اهمیت دهد و عمل کند تا سنت شکنی شود، نه آن که بعد از مدتی آن وزیر هم عطای ماندن در وزارتخانه را به لقایش ببخشد.
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حسینی قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود؟ گفت: نمیدانم وی به عنوان وزیر معرفی میشود یا خیر، سخنگوی دولت باید به این سوال پاسخ دهد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تاکید کرد: برداشت دولت اینگونه بوده که شخص مناسبی وجود نداشته البته از نظر من در داخل وزارت آموزش و پرورش به میزان کافی نیروهای توانمند و ارزشمند و همچنین معاونان بدون حاشیه حضور دارند، حال به هر دلیلی رئیسجمهور از بیرون این وزارتخانه شخصی را به عنوان سرپرست انتخاب کرده است.
وی با اشاره به دلایل انتخاب حسینی به عنوان سرپرست هم گفت: وی را به دلیل اینکه فرد سیاسی یا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی بوده، انتخاب نکرده بلکه حسینی قبل از حضور در مقام معاونت سیاسی، مدیرکل آموزش و پرورش یکی از بزرگ ترین و مهم ترین استانها یعنی خراسان رضوی بوده که نقش، تنوع و گستردگی کار در این استان بیش از کار در تهران است، زیرا در پایتخت یک آموزش و پرورش با زیر مجموعه ۲۰ منطقهای وجود دارد، اما آنجا انبوهی از دانش آموزان خارجی وجود دارند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان با اشاره به اینکه اکنون با توجه به فصل ثبت نام و نقل و انتقال معلمان زمان بسیار مهمی در حوزه آموزش و پرورش است، گفت: بیشترین کار کمیسیون در حوزه آموزش و پرورش است، لذا حتما از سرپرست این وزارتخانه برای بررسی برخی مسائل دعوت خواهیم کرد.
گزارش از نوشین نثاری
انتهای پیام/
تا حق معلش را راحت وبا وعده بخورند نمونه حق التدریس آنهاست ...
موضوع کاملا شفاف و روشن است که مشکلات مدیریتی در جای جای این مرزو بوم به چشم می خورد. و تا زمانی که تحکم اداری ، وجدان کاری و تخصص در مدیریت ادارات، کنار گزاری رانت و ..... نباشد امیدی به آینده این ملت وجود ندارد مشکل بر سر حقوق و مزایا نیست مشکل اساس و شالوده ی مدیریت ادارات و کابین های دولتی است. البته وجود دارند وزرایی که میخواهند کار کنند اما نمی توانند
متاسفانه فقط وضعیت معلمان دردناک نیست بلکه وضعیت آموزش و پرورش ما بسیار اسف بار است. کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی بهترین جایگاه را دارند اما در اثر بی توجهی مسئولین فقط مدارس ما دایر است و ما آموزش و پرورشی بسیار ضعیفی داریم و این را همه از علمای تعلیم و تربیت تا مردم عادی می ببینند.
برادر برو یه سر چی کن زمان آموزش تو ایران خیلی بیشتر از اکثر کشورهاست
دوما زمانهای تعطیل باید معلمان مثل کشورهای پیشرفته تحقیق کنند دوره تربیتی ببینند
نتیجه حقوق کم شده اینکه من معلم با مدرک فوق لیسانس کار دومم شده معلمی
شما نیازی نیست بگین اکثر معلمان کار دوم سومی هم دارند ولی اون که وسط ضرر میکنه بچه های ایران زمینه قد ات شم
منی که ده شب خسته خونه میام کلاس حوصله و کارایی لازم را نخواهند داشت
سالی یک ماه مرخصی دارند
چندین برابر معلمان حقوق میگیرند
یک معلم در زمان حضورش در مدرسه باید تمام ساعات در کلاس فعال باشد!
تابستان را تعطیل کردند که به معلمان بودجه داده بشه تا بروند تحقیقات تربیتی کنند نه اینکه شغل دوم سوم داشته باشند
در سوئیس چهار سال پیش حقوق معلمان کاهش یافت نظام مهندسی به خیابان آمد پشت سر معلما که آقا حقوق اینا رو کم نکنید اینا فرزندان ما را تربیت میکنند و اگر تامین نباشند ما مردم فرزندان مورد داری خواهیم داشت.
ما برای اینکه مملکت سالم داشته باشیم و نوه ها ونتیجه هایمان زیر دست دانش آموزان تربیت کرده مان هست ، بدون انتظار نهایت سعی را کنیم تا گرفتار تر ازاین نشویم.
اما خطاب به مسوولان
آقایان و خانم ها در راس کار هستید بدانید ریال به ریالی که بعنوان حقوق دریافت میکنید مدیون تمام دانش آموزان و نسل قدیم.، حال وآینده هستید.
معلمان نمونه بسیار هستند اما تعداد اندکی انداز ه یک انگشت نشان داده شده اینقدر این شغل را سطح پایین نگاه کردید که اولیاء بدون اینکه فرزندش زحمت بکشد نتیجه عالی میخواهد بخاطر مصلحت های فراوان ارزش معلم را پایین آوردید که ابتدای ترینش حقوق و دستمزد است ثبت نام ماشین دریافت وام ...... همگی در حد قیمت گزاف وبالاترین قیمت است. با واقعیت زندگی کنید نه اینکه اولیاء را پر توقع کنید. وای به حال روزی که بچه ها ی بی سواد بشوند رئیس یا مسوول مجموعه ی مهم.
شغل معلمی، بهترین شغله...
منتها بهش هتک حرمت میشه...
مشکلات عمده آموزش و پرورش، جدای از وضعیت معیشتیش از اونجایی شروع شد، که والدین رو تو بحث آموزش دخالت دادند...
همین صحبت ها و حرف های رو هم که دارید از گوشه و کنار می شنوید، همین خانواده های دانش آموزان این مملکت آمد.
که بویی از درس، روش تدریس نوین، آموزش، صد متأسفانه نبردند.
باید برود به سمت کاهش هزینه
مثل
ادغام مدارس وسه شیفت شدن
حذف بعضی دروس و
پایه های تحصیلی
حذف کاغذ و
کاهش ساعات ارائه
و…………
تابگذرم کمی نیست
این وضعیت معیشت در شان معلمان کشور نیست! واقعا فکری عاجلی لازم است.
شما همون افرادی هستید که موقع انتخاب رشته ، رشته دبیری را بی ارزش میپنداشتید اما حالا هزار جور دعا و نذر و نیاز میکنید که تو آزمون دبیری پذیرفته بشید. خدا خودش میدونه چه کسی لیاقت دبیر شدن را داره که دبیر شد . لطفا وقتی میخواهید در مورد دبیران ایران حرفی به زبون بیارید قبلش حتما یه صلوات بفرستید
خلاصه:
معملی بهترین شغل در دنیا
معلمی بدترین شغل در ایران
فقیر>معلم
کجای دنیا همچین وضعیتی وجود داره که معلم رکن اصلی آموزش و فرهنگ یک کشور تشکیل میده بلاتکلیف باشه . نسل آینده داره پرورش داده میشه با تفکر خاص ؛ کشوری مثل سنگاپور متوجه شد ولی ما مسلمان هستیم و شیعه متوجه نشدیم ؛ همه دنبال صنعتی شدن و نیروی کار ماهر هستن
کارگر هم تو این مملکت حق و حقوقی داره .
اون نفری که نوشت سه ماه بیکاریم و تعطیلی از وضعیت زندگی یک معلم معمولی خبر داری ؟ میدونی با بچه های الان سرکله زدن سخته ؟ چرا تعطیلی نظامی ها و وزارت نیرو و درمان حساب نمیکنی که بیشتر از معلم ها هستش .
. متاسفانه افکار ما غلطه اول آموزش بعد درمان بعد کشاورزی رکن اصلی پیشرفت یک جامعه بعد صنعت ...
ایا این انصافه
بنظر آموزش و پرورش چه وزیر داشته باشد چه نداشته باشد وضاع برای فرهنگیان فرقی نمیکنه
کارگر هم کار نمیکنه اگر کار میکردی وضع اقتصاد این نبود