وی ادامه داد: در این راستا امیدواریم با نگاه به فلسفه مضاف به سمت فرهنگ مضاف حرکت کنیم و با ایجاد برشی از بخش عمومی در نسبت میان فرهنگ مردم و بخش عمومی به مباحثی روشن و مشخص دست پیدا کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا اسنادی متعدد نوشته شده و اقداماتی شایسته صورت گرفته که فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فرهنگ سلامت، فرهنگ مصرف بهینه آب، فرهنگ معماری و شهرسازی، فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، فرهنگ امداد اجتماعی، حوزه ارتقا کارکردی مساجد از جمله موارد قابل ذکر است.
وی افزود: در راستای اسناد به تصویب رسیده، سعی شده است تا دبیرخانه هر یک از آنها به طور مستقل و با نظارت شورای فرهنگ عمومی در یکی از نهادهای متولی امور آن مستقر شود تا نسبت به اجرای آن احساس مسئولیتی بیشتر به وجود آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود که دارای جایگاه و ظرفیتهای خاصی است و به عنوان یک بازوی قدرتمند شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مورد توجه در این بین مسئله ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی است که باید با رویکردی همافزایانه به سؤالات مربوط به آن پاسخ داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه فعالیت شورای فرهنگ عمومی افزود: آییننامه شورای فرهنگ عمومی در سال ۷۲ تهیه و نهایی شده است که با توجه به گذشت زمان و همچنین تغییرات به وجود آمده در فضای فرهنگی موجود نیاز به اصلاحاتی دارد که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
همچنین در این جلسه حجتالاسلام و المسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان سرمایهای فرهنگی برای کشور محسوب میشود که با زنجیره نیروهایی که در استانها و شهرستانها داراست میتواند به نوعی سرمایه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تلقی شود.
وی افزود: با توجه به مواد ۱۸ و ۱۹ آییننامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شوراهایی مانند شورای فرهنگ عمومی اگر بعد از ۲ هفته با مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روبرو نشود در حکم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب شده و دارای مشروعیت قانونی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه عملکرد شورای فرهنگ عمومی و لزوم توجه به افقهای مطلوب آینده این شورا افزود: ما سرمایههایی بسیار ارزشمند داریم و با نگاه به طراحی مطلوب جایگاه آینده براساس ظرفیتهای موجود میتوانیم موثر عمل کنیم.
وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه شاخصهای فرهنگی کشور تصویب شد که به دنبال آن در جلسه ۵۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب رسیده و مورد بازنگری قرار گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین بازنگری در خصوص این شاخصها در سال ۸۹ صورت گرفته و این حاکی از ترسیم مدل مطلوب است که باید به روزرسانی آن مدل مطلوب انجام شود.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در ترسیم گام دوم انقلاب اسلامی نیز با همین نگاه مطلوبگرا جلو رفتند و اگر متن را ملاحظه کنید، ایشان در نگاه به گذشته، حال و آینده از آسیب صحبت نکردهاند بلکه با ترسیم نوعی نگاه مطلوب راهکارهای هفتگانه برای استقرار جامعه اسلامی را تبیین کردند.
وی افزود: خودسازی، جامعهپردازی و تمدن نوین اسلامی از اهدافی است که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفت و از این بین مفهوم جامعهپردازی مفهوم بدیع و عمیقی است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: مفهوم جامعه پردازی مفهومی شبیه به کار زرگری است که بخواهد برای ایجاد یک جواهر به پردازش آن بپردازد و نیاز به دقت و ظرافت دارد.
وی افزود: در استقرار جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی نیز بایستی دقت و ظرافت زرگرانه صورت گیرد و با کار عمقی و کیفی به ساده سازی مسائل پیچیده اقدام شود و به نوعی حکیمانه و فیلسوفانه با پیچیدگیهای مواجه شویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه مصوبات شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی می تواند به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شود و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بنا به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حکم قانون و لازم الاجراست.
وی ادامه داد: وقتی روسای سه قوه در جلسهای هستند و اعضای حقوقی دولت و اعضاء حقیقی منصوب مقام معظم رهبری در آن حضور دارند، مصوبات به نوعی مصوبه سه قوه محسوب میشود و اعتبار فرا قوهای دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: هم به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی و هم به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی، رهبری نظام جمهوری اسلامی شان سیاست گذار اصلی نظام را دارند که میتوانند اختیارات خود را به شوراهای اهل حکمت و تدبیر واگذار کنند و یکی از مصادیق بارز و مستقر در جمهوری اسلامی ایران، که اختیار سیاست گذاری علم و فرهنگ به آن واگذار شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی افزود: تاکنون ۲۲ مورد شورای عالی مصوبات سیاستی خود را به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده و آن را تبدیل به قانون کرده که در حال حاضر موضوع جمعیت نیز در قالب جلسات مشترک با شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی و امکانسنجی قانونی است. در واقع میتوان گفت شورای عالی انقلاب فرهنگ شان سیاست گذاریهای خرد و کلان و در صورت نیاز به قانون عمومی مجلس شورای اسلامی جایگاه بررسی و تصویب قانون را دارد. در عین حال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهادهای اجرائی چه در قالب سیاست و چه در قالب مقررات، آئین نامههای اجرائی لازم الاجراست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت توزیع شده ملی است که در سطح استان و شهرستان دارای ساختار تعریف شدهای براساس آییننامه شورای فرهنگ عمومی کشور است و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد با نگاه به حرکت از سمت ذینفعان خود به سمت سیاستگذاری پیش برود، بهترین ظرفیت مدنظر برای آن شورای فرهنگ عمومی است.
وی افزود: بایستی روی نظامهای تصمیمسازی بازنگری داشته باشیم و تصمیمات را از بدنه و جامعه استخراج کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فرهنگ جامعه تغییر کرده و امروز فرهنگ از حوزه رسانهها نفس میگیرد و تحت تاثیر فضای تعاملی شبکههای اجتماعی و ارتباطات شبکهای در فضای مجازی است.
وی ادامه داد: با آمدن فضای مجازی مخاطب تبدیل به کاربر شده است و خود اقدام به ایجاد کنش در این فضا میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه مهندسی فرهنگی ما مواجه با مهندسی فرهنگ جامعه توسط غرب هستیم که بهصورت دائم با تولید محتوای فرهنگی خود و حتی تولید محتواهای متنوع از طریق رسانههای فارسی زبان، مسیر دهیهای مخرب در فرهنگ اسلامی جامعه ایرانی ایجاد میکند، در واقع آنها مرتب با درک نقاط آسیب پذیر به مهندسی فرهنگی جامعه ایرانی مشغول هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: امروزه رسانههای اجتماعی در مهندسی فرهنگی دارای اهمیتی ویژه شدهاند چنانکه حدود ۶۰ میلیون کاربر ما درگیر شبکههای اجتماعی هستند.
وی افزود: شاخص های مورد مطالعه در مورد فرهنگ جامعه با توجه به تغییرات موجود بایستی به روز شوند که الحمدلله توسط دوستان در حال بررسی است و امیدوارم به یک جمعبندی برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی بتوان یک برنامه جامع فرهنگی دست پیدا کرد و با استناد به نقشه مهندسی فرهنگی کشور بتوان در حوزه فرهنگ مضاف و سایر حوزهها از مزایای مربوط بهرهمند شد.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به قابلیت شبکهای بودن شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی مرکز تلاقی دهها شبکه است که در کل کشور گسترده است.
وی افزود: رصد فضای عمومی کشور، تعیین اولویتها بر اساس کار کارشناسی و تصویب آن در صحن شورای فرهنگ عمومی برای عملیاتی شدن آن در سطح شبکههای شورای فرهنگ عمومی مواردی است که بایستی در مدیریت و سیاستگذاری شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین محمدرضا جوادی یگانه، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی گفت: در کنار توجه به مباحث فرهنگی بایستی مباحث اجتماعی نیز لحاظ شود و مباحث فرهنگی دارای پیوست اجتماعی باشند.
وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی میتواند حلقه وصل میان فرهنگ با جامعه باشد.
در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین ماموریت شورای عالی در ۲ موضوع؛ "سیاستگذاری و ریل گذاری فرهنگ در کشور" و "نظارت" خلاصه میشود.
وی افزود: به نظر بنده در بخش اول شورای عالی انقلاب فرهنگی خوب عمل کرده و می توان نمره قبولی به آن داد که نشانه آن نیز تشکیل جلسات و اسناد مصوب در زمینه آموزش عالی، علم و فناوری، فرهنگ و مسایل مختلف فرهنگی جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی تصریح کرد: در مورد بخش دوم به نظر من شورای عالی نمره قبولی نمی گیرد و نتوانسته است ساز و کاری موثر را برای نظارت بر اجرای این مصوبات تدوین کند.
وی افزود: توجه به تاثیرات فرهنگ غربی در جامعه از مواردی است که باید مورد توجه شورای فرهنگ عمومی باشد و مورد مطالعه قرار گیرد ضمن آنکه می توان با ماموریت بخشی به سایر نهادها از قبیل سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات، آموزش عالی و پژوهشکده ها در این زمینه به نتایج کارشناسی و مفید دست یافت.
انتهای پیام/