سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سونای رایگان در متروی تهران! / شاهکار مترو با روشن‌کردن بخاری به‌جای کولر در تابستان

فقدان تهویه مناسب و خنک کننده در قطارهای خطوط مترو، این روزها داد شهروندان تهرانی را در آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل فصل تابستان نه تنها هوای شهر رو به گرما می‌رود، بلکه این گرما مردم را به علت کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و فقدان کولر، به استفاده از وسیله نقلیه شخصی سوق می‌دهد.

در این میان حمل و نقل عمومی نقش پررنگی را ایفا می‌کند که مترو تهران یکی از پرطرفدار‌ترین و کارآمدترین‌های این سامانه حمل و نقل است که این روز‌ها نه تنها مانند قبل کارآیی خود را ندارد، بلکه نارضایتی مردم را هم به بار آورده است.

از جمله عوامل نارضایتی شهروندان در روزهای گرم تابستانی، عدم وجود سیستم تهویه مناسب خنک کننده در قطار‌های خطوط مترو است که گهگاه در برخی از واگن‌های مترو شاهد آن هستیم، به طوری که نه تنها کولر در برخی از قطار‌ها خاموش است، بلکه از بخاری به عنوان سیستم تهویه استفاده می‌شود. این در حالی است که این مشکل بیشتر در واگن قطار‌هایی است که سال‌ها از عمر آن‌ها گذشته و به گونه‌ای منسوخ شده‌اند، چراکه هیچ راه تهویه مناسبی در برخی از آن‌ها دیده نمی‌شود و مسافران از آن‌ها به عنوان سونا یاد می‌کنند.

عدم وجود سیستم تهویه مناسب نظیر کولر در قطار‌های مترو مخصوصا در این فصل از سال باعث شده که مردم از این سامانه حمل و نقل استفاده نکنند و دوباره به سوی خودرو‌های تک سرنشین و شخصی روند که این نشان‌دهنده یک ضعف بزرگ در شرکت بهره برداری مترو تهران است و باید برای رفع این موضوع فکری بیندیشند.

این موضوع در واگن‌های قدیمی مترو به دلیل مجزا بودن آن‌ها از یکدیگر، بیشتر رخ می‌دهد. حال قطار‌ها از یک سیستم حمل و نقل، به محلی همانند سونا تبدیل شده است و شاهد هستیم که شهروندان بار‌ها مشکل عدم روشن بودن کولر را با راهبران قطار در میان گذاشته‌اند، اما گفتنی است که این کار هیچ فایده‌ای ندارد.

در همین راستا پس از تماس‌های مکرر با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و پاسخگو نبودن وی، به سراغ مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه رفتیم تا پاسخی برای این موضوع دریافت کنیم.

محسن محمدیان مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال مبنی بر عدم وجود کولر در قطار‌های مترو اظهار کرد: همه قطار‌های ما دارای کولر است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه افزود: اگر کولر قطاری دچار نقص فنی شود، به دلیل اینکه در طول روز نمی‌توانیم از سرویس‌دهی خارجش کنیم، مجبور هستیم تا پایان ساعت بهره برداری صبر کنیم.

وی درباره ساعت بهره‌برداری قطار‌ها افزود: آخرین سرویسی که قطار‌ها می‌روند برای تعمیر و نگهداری، چک و بررسی می‌شوند و اگر ایراد یا نقص فنی مانند کولر داشته باشد، رفع می‌شود.

محمدیان گفت: اگر مورد خاصی پیش آید، شهروندان می‌توانند شماره قطار را به شماره ۳۰۰۰۴۲۷۷ پیامک کنند و ظرف ۲۴ ساعت بررسی می‌شود و پاسخ افراد را می‌دهیم.

گرچه محمدیان می‌گوید همه قطارها کولر دارند، اما شاهد هستیم که در تابستان جاری در قطارها به جای کولر، بخاری روشن است و واگن‌ها به یک سونای واقعی تبدیل شده‌اند.

با توجه به این توضیحات، شهروندان باید در این فصل گرم در تونل‌های بسته مترو یک روز را تحمل کنند تا مشکل قطار‌ها رفع شود، آیا با توجه به مشکلاتی که این قطار‌های قدیمی همیشه خراب مترو دارد، بهتر نیست شرکت متروی تهران فکری برای تعویض آن‌ها کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، شهرداری تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ تير ۱۳۹۸
تهویه ضعیف در مترو در فصل گرما بخصوص در واگن بانوان بسیار اذیت کننده هست ، هرچند به توصیه برخی از دوستان باهر جای شهر کار دارید مهم نیست فقط خط پنج سوار شوید،حالا اینو اضافه کنید به دستفروشها با ساکهای بزرگشون دائما ازین ور به اون ور درحرکتن و صلب آسایش مسافران رو میکنند وباصدای بلند در حال تبلیغ جنسشون هستن ،هرچند آقایان هم به دستفروشان قسمت بانوان اضافه شدند که جای تامل بسیار داره ،متآسفانه نه شرایط مناسب برای مترو اتوبوس فراهم نکردند که بشه استفاده کنی ونه از طرفی هم قبل از آماده کردن زیرساختها که مردم معمولی و کم درامدها دچار سختی بیشتر نشوند بجاش طرح آلودگی هوا رو پیاده کردند باز ما ماندیم ما با این همه مشکلات شهری و مسئولانی که کفایت ندارند .
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۴ تير ۱۳۹۸
جالبش اینجاست هر چی میری به سمت شمال شهر و جاهای با کلاس قطارا لوکس تر و خنکترن حالا تشریف بیارین سمت ایستگاه کهریزک یه قطار فوق قدیمی بدون کولر . ایسگاهی که از بس شلوغه نمیشه نفس کشید
سیدعلی محسنیان
۰۸:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
بعنوان یک شخصی که هر روز از مترو برای رفت و آمد به محل کار استفاده میکنم.تهویه واگن ها و سیستم سرمایشی در داخل آنها خوب بوده ولی در بعضی از ایستگاهها بخصوص تئاتر شهر که برای تعویض خط به آزادگان _قائم از آن استفاده میکنم . در این ایستگاه تئاترشهر بسیار گرم است و تهویه هوا در داخل ایستگاه مترو وجود ندارد.
ترانه
۰۷:۳۲ ۱۴ تير ۱۳۹۸
ممنونم از پرسنل زحمت کش متروی شیراز که جا داره یه خدا قوت بهشون بگم و اینکه واقعا آبروی ما شیرازیها رو با تمییز نگه داشتن خطوط مترو و تهویه ی مناسب حفظ کرده اند
مومنی
۱۸:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
مترواصفهان راندیدتمیزخنک قشنگ مثل خودشهرش
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
قطار های مترو بیشترشان بسیار سرد هستند حتی باید درجه سرما را کم کنند تا مسافران سرما نخورند البته ممکن است بعضی از کوپه ها گرم باشد
ناشناس
۰۵:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
وقتي همه دارن ميگن مترو زير زميني خرجش دو برابر رو زمينيه ولي شهرداري حتي يه خط رو زميني هم نميكشه همه ميفهمن خبراييه
داوود
۰۳:۳۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
بیشتر در خط ۲ دیده میشود چون من هر روز از همه خطوط استفاده میکنم به وضوح میبینم که در خط۲ خیلی مشکل وجود دارد
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۸
دروازه دولت داغونه داغون
داوود
۱۰:۲۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
طراحی ایستگاه هایی همچون دروازه دولت، پانزده خرداد ،خیام و دروازه شمیران و ... خیلی غلط است سکوی کوچک و ازدحام
زینب
۲۳:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۸
آقایاخانم محترم، همه ی مردم که باخط ۵ کارندارن. بله نیمه ی پرلیوان رودیدن خیلی خوبه ولی وقتی پای زندگی ورفاه مردم بیافته وسط واقعامسئولین باید نیمه خالی لیوان رودرنظر بگیرن .واقعابایدیه قانونی وضع بشه که این مسئولین به جای اینکه پشت میزشون بشینن بیان بین مردم ویه روز کامل روبین مردم باشن آیا این مسئولین حاضراچنین کاری بکنن البته که نه چون اونا فقط یه سری ازمردم رومی بینن ومیگن ایناراضیامثل همین خط ۵که شماعرض می کنید ولی ای دل غافل کجای ماجرایی.البته این کارهرماه انجام بشه وتوی بدترین شرایط تا مسئولین یه هوایی به سرشون بخوره وتکانی به خودشون بدن.
عمار
۲۲:۱۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد : این مورد در مترو همان حق و حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی است که رعایت نشده است از طرف مدیریت مترو به علت عدم مدیریت پیشبینی و پیشگیری و آینده نگری در مورد خرابی و تعمیرات سیستمهای تهویه هوا و کولرهای قوی برای تابستان گرم و بخاری قوی برای زمستانهای سرد باید والزامیست که مدیر ومسئول این امور پیشبینیهای لازم را از قبل میکرده به مردم ربطی ندارد که صبر کنند تا مشکل توی مدیر نالایق توی گرما حل بشه عوض عذرخواهیش از مردم میگه مردم باید صبر کنند مگر حادثه رخ داده که صبر کنند و کمک کنند این مشکلات رو شما باید از قبل میدیدیت متاسفانه بخاطر اینکه بعضی از مدیران نالایق تا نوک دماغشون رو بیشتر نمی بینند مردم باید پاسوز این مدیران نالایق شوند . والسلام و صلوات التماس دعا .
هادی مرادی
۲۱:۴۴ ۱۲ تير ۱۳۹۸
به عنوان کسی که مستقیما با این موضوع درگیر هستم و اطلاعات دقیق دارم ، خدمتتان عرض می کنم نرخ خرابی کولرها کمتر از ۱۰ درصد است
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
من هر روز از مترو استفاده میکنم اصلا این شرایط رو تجربه نکردم مترو خیلی خنک و تهویه داره
سعید
۲۰:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
والامنم چندروزی ميشه مسافرت اومدم تهران انصافامترو کولرش کارمیکنه وسرده
رضا صادق پور
۱۸:۵۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
مترو شیراز واقعا فوق‌العاده هست بسیار خنک و تمیز زیبا هست دستشون درد نکنه
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۲ تير ۱۳۹۸
درسته بیشتر خطوط مخصوصا قدیمی ها همه تهویه ها خاموشن جالب اینجاس که محوطه داخل سالنهای متروام همین وضع و داره و توام تهویه ها خاموشن ، اعتراض که میکنی میکن جاش هست کولرش نیست ، مثل ایستگاه فدک مثل ایستگاه صیاد مثل ایستگاه میرزای شیرازی و بقیه ایستگاها، قطارهام یکی درمیون که میان خاموشن ، فقط این جدیدا هستن که کار میکنه و خنکی لازم و داره ، من ترجیح میدم از .سیله شخصی استفاده کنم چون واقعا ب گرما و بوی بد سالن مترو نمی ارزه بیام و حمل و نقل عمومی و ترجیح بدم ، ضمنا اتوبوس های واحد م ببینید بد پیست همه ۳۰۲ بدون کولر و قدیمی ، متاسفم برای شورای شهرو شهرداری تهران
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۲ تير ۱۳۹۸
متاسفم به مترو زير زميني
اقلا اگه رو زميني بود يه كولر آبي ميذاشتن هوا خنك ميشد
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۲ تير ۱۳۹۸
بیاین مترو خرم اباد خنک خنک
غلامعلی رجبی
۱۶:۴۶ ۱۲ تير ۱۳۹۸
هوای داخل مترو ازمنزل ما خنکتر است
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۲ تير ۱۳۹۸
خیلی هم عالی مردم اشتباه می کنید میرید خط های دیگه برید خط ۵ که می گن هوا خنکه
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
تشریف بیارید خط ۵ یخ می زنید.
ر حقیقی
۱۳:۴۴ ۱۲ تير ۱۳۹۸
قدری منصف باشید و فراجناحی. من روزانه از مترو استفاده میکنم چنین مسئله ای ندیدم.