سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اول و دوم مجلس افغانستان انتخاب شدند

نمایندگان مجلس افغانستان در سومین روز رای گیری برای انتخاب هیات اداری، معاون اول و دوم مجلس را انتخاب کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس افغانستان در سومین روز رای گیری برای انتخاب هیات اداری، معاون اول و دوم مجلس را انتخاب کردند.

در انتخابات امروز (سه شنبه 11 سرطان/ تیر)، یازده تن از نمایندگان خود را در پست‌های معاونت اول مجلس، معاونت دوم مجلس، منشی و نائب منشی نامزد کرده بودند.

محمد الله بتاش و امیرخان یار در پست معاون اول مجلس، احمد شاه رمضان و سیلاب در پست معاونت دوم مجلس، عبدالقادر قلات وال، خدیجه الهام و سید طاها صادق در پست منشی مجلس، ذکیه سنگین، جنرال نظیفه ذکی، عبدالبصیر عثمانی و نعمت الله کریاب برای احراز کرسی نائب منشی با هم به رقابت پرداختند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس افغانستان در پایان پروسه رای‌دهی نصاب مجلس را 236 نفر اعلام کرد و افزود که هر نامزد برای موفق شدن نیاز به 119 رای تایید دارد.

سرانجام پس از باز شدن صندوق‌ها معلوم شد که نمایندگان در انتخابات امروز موفق به انتخاب معاون اول و دوم مجلس شده‌اند.

امیرخان یار، نماینده مردم ننگرهار در مجلس توانست با به دست آوردن 131 رای به کرسی معاونت اول مجلس تکیه بزند، رقیب او آقای بتاش نیز 50 رای تایید نمایندگان را به دست آورد. در این روند 46 نماینده رای باطل و 9 نماینده رای سفید داده بودند.

احمدشاه رمضان، نماینده مردم بلخ در مجلس نیز توانست 119 رای تایید نمایندگان را به دست آورد و کرسی خالی معاونت دوم مجلس را پر کند. رقیب او آقای سیلاب نیز 64 رای کسب کرد. 34 رای باطل و 19 رای سفید در این دور استفاده شده بود.

از میان 3 نامزد دبیر مجلس و 4 نامزد نیابت دبیر مجلس، هیچ کس موفق به کسب آرای اکثریت (50 به اضافه 1 رای) نمایندگان نشدند و قرار شد دور بعدی انتخابات میان چهره‌هایی که بیشترین رای تاییدی را به دست آورده اند برگزار شود.

سید طاها صادق 76 رای، عبدالقادر قلاتوال 77 رای و خدیجه الهام 52 رای تایید نمایندگان را به دست آوردند و قرار شد دور بعدی انتخابات میان قلات‌وال و صادق فردا برگزار شود. 14 نماینده رای سفید و 17 نماینده رای باطل در این روند داده بوند.

همچنین در پست نیابت منشی ذکیه سنگین 36 رای، جنرال نظیفه ذکی 46 رای، عبدالبصیر عثمانی 45 رای و نعمت‌الله کریاب 70 رای نمایندگان را به دست آوردند و قرار شد دور بعدی انتخابات میان ذکی و کریاب فردا برگزار شود. در این روند نیز 20 نماینده رای باطل و 19 نماینده رای سفید داده بودند.

نمایندگان مجلس افغانستان در حالی موفق به انتخاب معاون اول و دوم مجلس شده‌اند که در اوایل هفته جاری پس از گذشت حدود یک و نیم ماه توانستند تنش‌های به میان آمده بر سر انتخاب ریاست مجلس را حل کرده و رئیس مجلس را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.