سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا می‎گویند نگاه کردن به فضا نگاه کردن به گذشته است؟

وقتی شب زیر نور ماه می‎ایستید شاید به نظرتان بیاید این نور همان لحظه دارد به سمت شما می‎تابد، اما واقعیت این است نوری که از ماه می‎بینید با یک ثانیه تاخیر به ما می‎رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که خورشید را می‎بینید درحقیقت دارید به خورشید ۸ دقیقه قبل نگاه می‎کنید چراکه حدود ۸ دقیقه در راه بوده‎است تا به زمین برسد. تا این‎جا شرایط قابل فهم است و به نظر می‎رسد همه چیز در کنترل ماست. حالا برویم سراغ نزدیک‎ترین ستاره به زمین، غیر از خورشید. «آلفا قنطورس»، چهار سال نوری با ما فاصله دارد. یعنی نور این ستاره با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه در فضا حرکت کرده و چهار سال در سفر بوده‏ تا به ما رسیده است. خوشه پروین را حتی اگر ندیده باشید، نامش را زیاد شنیده‎اید. این مجموعه ستاره‎ای، ۴۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد. یعنی ۴۰۰ سال پیش که ما و جدمان هنوز وجود خارجی نداشتیم، نور آن به سمت زمین حرکت کرده‎است.


بیشتربخوانید: استخر تمرین کار در فضا را ببینید + تصاویر


اگر هنوز تعجب نکرده‎اید پس این یکی را داشته‎باشید؛ کهکشان «آندرومدا» نزدیک‎ترین همسایه کهکشان ماست. نوری که الان از آندرومدا دریافت می‎کنیم مربوط به ۲.۵ میلیون سال قبل است. یعنی شکل این کهکشان در زمانی که ما زندگی می‎کنیم ممکن است خیلی تغییر کرده‎باشد و دیگر وضعیتی را که حالا از آن می‎بینیم، نداشته‎باشد. وقتی به آسمان نگاه می‎کنید ستاره‎های مختلفی را می‎بینید که فاصله هر کدام‎شان از زمین با هم فرق دارند.

نور هر کدام فاصله‌های متفاوتی را طی کرده تا به ما رسیده‎است و ما داریم به سال‎ها قبل، به زمانی که نور سفرش را از آن ستاره آغاز کرده‎است، نگاه می‎کنیم. الان که ما این‎جاییم آن ستاره چه شکلی است؟ تغییر کرده، منفجر شده یا کم نور شده‎است؟ نمی‎دانیم! ما فقط داریم به گذشته نگاه می‎کنیم. سفرِ نور، یک سفر باستانی است که گذشته فضا را به ما نشان می‎دهد.

سال نوری: مسافتی که نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه در طول یک سال طی می‎کند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۰ تير ۱۴۰۱
ما تنها زمین و خورشید را میبینیم چون با روز و شب زندگی میکنیم ـ ولی گیتی و جهان عظمتی بس بزرگ است که هیچ ادمی قادر به هضم ان نخواهد بود حتی دانشمندان ناسا ـ و باید گفت شناخت ما از عظمت جهان تقریبا صفر است ـ
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
واقعا ما کجای این دنیا هستیم
صادق
۲۲:۲۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
الله اکبر سبحان الله