سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراق سازوکاری برای ادامه خرید انرژی از ایران ایجاد می‌کند

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، عراق در پی ایجاد گریزگاهی برای ادامه خرید گاز و برق از ایران بدون نقض تحریم‌های آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عراق مشغول ایجاد ”مفری“ مالی برای ادامه خرید گاز و برق از ایران با وجود تحریم‌های آمریکاست؛ سازوکاری که مشابه سازوکار اروپاست که جمعه به اجرا درآمد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این‌باره نوشت: سه مقام بلندپایه عراقی اعلام کردند ”ابزار با هدف ویژه“ این امکان را برای عراق فراهم می‌کند تا بهای انرژی وارداتی از ایران را با دینار عراق بپردازد، که ایران می‌تواند از آن صرفاً برای خرید اقلام بشردوستانه استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سازوکار مزبور برای دور زدن (تحریم‌های آمریکا)، این امکان را برای عراق فراهم می‌کند تا از خاموشی‌ها در کشور و در نتیجه اعتراضات ناشی از آن، بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌های آمریکا جلوگیری کند، آن هم در حالی که خطرناک‌تر از قبل، بین دو متحد اصلی خود، یعنی آمریکا و ایران گیر کرده است.

یک مقام بلندپایه عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت این تصمیم نتیجه ماه‌ها گفتگو بین مقامات عراقی، ایرانی و آمریکایی بود. این مقام گفت: ”دولت عراق با انتقال پول به یک حساب بانکی ویژه در عراق، با دینار عراق، به پرداخت بهای گاز وارداتی از ایران ادامه خواهد داد. “

وی افزود: ”ایران نمی‌تواند این پول را از حساب بیرون بکشد، اما قادر خواهد بود از آن برای خرید کالا از خارج از عراق استفاده کند.“

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت واشنگتن از ایجاد این سازوکار مطلع است. سفارت آمریکا در بغداد از اظهارنظر در این باره خودداری کرد، و سفارت ایران نیز به درخواست این خبرگزاری پاسخ نداد. دو مقام بلندپایه دیگر تایید کردند که عراق مشغول ایجاد یک حساب بانکی با اطلاع آمریکاست، اما نمی‌توانستند بگویند که آیا انتقال وجوه به این حساب آغاز شده است یا خیر.
مقامی دیگر گفت: ”عراق به چه روش دیگری قرار است بدهی‌اش را به ایران بپردازد؟ ما هیچ راه دیگری نداریم.“

 بانک‌های مرکزی ایران و عراق ماه فوریه بر سر ایجاد روش پرداختی توافق کردند که موجب اجتناب از تحریم‌های آمریکا می‌شود.  ایجاد این روش پرداخت به این معناست که معاملات با دلار آمریکا صورت نگیرد، و تنها ”اقلام بشردوستانه ای“ - همچون غذا و دارو- خریداری شود که آمریکا اجازه می‌دهد. یک مقام عراقی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت: ”ما‌ ای‌تی‌ام ایران خواهیم شد. “

به گفته دو مقام بلندپایه عراقی دیگر، ”ابزار با هدف ویژه“ عراق احتمالاً در بانک تجارت عراق ایجاد خواهد شد. بانک تجارت عراق بیشتر مبادلات بین المللی دولت عراق را از زمان ایجاد پس از تهاجم تحت رهبری آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ اداره کرده است.

یک مقام بلندپایه بانک تجارت عراق گفت این بانک در مذاکرات مشارکت داشته است، اما حساب بانکی هنوز ایجاد نشده است. این منبع گفت: ”وزارت خزانه‌داری آمریکا به روند‌های بانک تجارت ایران اعتماد دارد. ما مشغول بحث برای دستیابی به توافق هستیم؛ توافقی که کاملاً در چارچوب معافیت‌های آمریکا خواهد بود. “

این سازوکار بسیار شبیه اینستکس عمل خواهد کرد؛ سازوکاری که به تازگی برای تجارت قانونی با ایران بدون گرفتار شدن در ورطه تحریم‌های آمریکا، از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه فعال شد. با این همه، این سازوکار با مشکلات سیاسی، مالی و عملی رو به روست.

اقتصاد عراق تقریباً فقط متکی بر درآمد‌های نفتی است که با دلار پرداخت می‌شود، و عراق را در برابر هر گونه تدابیر تنبیهی که آمریکا ممکن است در پاسخ به یک اقدام نقض آمیز انجام دهد، بسیار آسیب پذیر می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.