مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در فرم شماره ۶ بررسی و توصیههای مشاورهای دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد و در فرم شماره ۷ عملکرد دانش آموزان بر اساس نمرات سه ساله آنها در متوسطه اول مورد توجه قرار میگیرد.
وی ادامه داد: مطابق روال سال گذشته حد نصابی برای ورود دانش آموزان به رشتههای مختلف وجود دارد که این نمرات حداقلها محسوب میشود که در رشتههای مختلف از نمره ۱۰ تا ۱۴ متغیر است.
مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به فرمهایی که به دانش آموزان دادیم آنها میتوانند برای هدایت تحصیلی خود تصمیم گیری کنند و به هیچ وجه اجباری در کار نیست و به عنوان یک توصیه این موضوع را مطرح میکنیم؛ در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموز بر اساس عملکرد نمرات خود و ظرفیتی که مدارس دارند میتوانند در رشتههای مورد نظر خود نام نویسی کنند، اما توصیه میکنیم که دانش آموزان آیندهنگری و توانایی و علایق خود را هم در فرآیند هدایت تحصیلی لحاظ کنند و برای انجام این فرآیند از مشاوران مدارس بهره بگیرند.
وی ادامه داد: گاهی دانش آموزان علی رغم میل باطنی و اکراه به رشتهای، اما به دلیل جو جامعه انتخاب رشته انجام میدهند که به شدت توصیه میکنیم از این موضوع به شدت پرهیز کنند چرا که انتخاب رشته در این برهه زمانی زمینهای برای انتخاب رشته دانشگاهی و حتی شغل آینده آنها است.
شکوهی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در تعیین ظرفیتها برای رشتههای تحصیلی مختلف تمهیدات لازم انجام شده و سوق دادن به سمت مدارس غیر دولتی انجام میشود یا خیر، اظهار کرد: با توجه به برنامهریزیهای انجام شده برای حدود یک میلیون دانش آموز کلاس نهمی که وارد متوسطه دوم میشوند ظرفیت لازم در رشتههای مختلف وجود دارد و به هیچ عنوان اجباری برای سوق دادن دانش آموز به مدارس غیردولتی وجود ندارد، اما اگر دانش آموزی بنابر خواسته خود میل به تحصیل در مدارس غیردولتی داشته باشد این موضوع بهطور کامل شخصی است، اما این قول را میدهیم که حداکثر ظرفیتها در مدارس دولتی را برای دانش آموزان لحاظ کردیم، البته به این موضوع هم باید توجه داشته باشیم که ضوابط هدایت تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت کامل برقرار است و هیچ گریزی برای آن وجود ندارد.
انتهای پیام/