سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پایتخت از زباله انباشت نشده/ رویکرد مردم باید نسبت به تولید زباله تغییر کند

صدر اعظم نوری بر این باور است کاهش تولید زباله در پایتخت و اصلاح رفتار مردم در تولید زباله منجر به کاهش هزینه‌های شهری می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با گرم شدن هوا جمع آوری به موقع زباله‌های پایتخت از اهمیت بالایی برخودار است تا از انتشار بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود.

در چند هفته اخیر بسیاری از شهروندان از انباشت زباله‌ها در معابر پایتخت تصاویر متعددی را ارسال کردند که نشان می‌داد مدیریت شهری نسبت به جمع آوری زباله برخی از معابر اقدام نکرده و این موضوع منجر به ایجاد بوی تعفن در مناطق مختلف پایتخت شده است.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: موضوع جمع‌آوری پسماند و نظافت شهر جزء وظایف مستمر شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه نظافت و جمع‌آوری پسماند توسط بخش‌های خصوصی و پیمانکاران متعدد در مناطق ۲۲ گانه پایتخت انجام می‌شود، افزود: رفتار شهروندان تصور می‌کنند که هر زمان از شبانه روز که زباله خود را بیرون گذاشتند، شهرداری تهران موظف است که به طور مستمر آن‌ها را جمع آوری کند و این ذهنیت در جامعه به شکلی است که شهرداری پسماندهای شهری را در دو نوبت جمع آوری می‌کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: این دیدگاه صحیح نیست، چراکه شهروندان برخی از کشورها خوب می‌دانند که زباله‌های تر آنان ۳ تا ۴ مرتبه در هفته و زباله‌های خشک آنان هر ۱۵ روز یک بار جمع‌آوری می‌شود.

صدراعظم نوری تصریح کرد: این نوع نگاه که در کشور‌های پیشرفته جهان وجود دارد، موجب می‌شود بسیاری از هزینه‌های شهری کاهش پیدا کند و حال اگر شهروندان بدانند که هفته‌ای دو نوبت زباله آن‌ها توسط مدیریت شهری جمع‌آوری می‌شود، آنگاه می‌دانند که تولید زباله خود را باید مدیریت کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: انباشت زباله در تابستان موجب بروز انواع بیماری می‌شود و در بعضی از نقاط که تولید زباله بیشتر است، باید به این نکته توجه کرد که جمع‌آوری پسماند شهری در آن مناطق نیاز به تعداد کارگر بیشتر دارد.

نوری تأکید کرد: در بعضی از مناطق این امکان وجود دارد که شهرداری نسبت به جمع‌آوری پسماند با کاستی‌هایی مواجه باشند که باید به این نکته توجه کنیم که کاستی‌های یک بخش در جمع‌آوری زباله را نباید به تمام مدیریت شهری بسط داد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طبق قانون پیمانکاران موظف هستند برای خدمات شهری از نیروی ایرانی استفاده کنند و استفاده از نیرو‌های ایرانی باید در تمام حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری باشد.

وی تأکید کرد: با بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش هزینه کارگر ایرانی شاهد هستیم پیمانکاران مدیریت شهری تمایلی به استفاده از نیروی کار ایرانی ندارند و از اتباع بیگانه در حوزه مدیریت شهری استفاده می‌کنند.

صدر اعظم نوری افزود: یکی از موارد مورد سئوال این است که تعداد نیرو‌های به کارگیری شده با آمار‌های به دست آمده همخوانی ندارد و بعضاً مشاهده می‌شود تعداد کارگران اعلام شده وجود خارجی ندارند.

وی تأکید کرد: طبق آمار به دست آمده ۱۵ هزار نیرو در خدمات شهری شهرداری تهران مشغول به کار هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در سال ۹۸ تلاش کردیم سامانه ثبت نیروی کارگری و مدیریت آن و سیستم کنترل حضور و غیاب را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم به وسیله آن سامانه ثبت عملکرد و ناوگان خودرویی بخش مدیریت خدمات شهری را به صورت شفاف دربیاوریم.

صدر اعظم نوری تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها به صورت دقیق انجام شود، نیرو‌های ایرانی می‌توانند جایگزین اتباع بیگانه در بحث جمع‌آوری پسماند شوند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب معابر شهری در بحث انباشت زباله در هفته‌های اخیر گفت: من منکر این موضوع نیستم که ایراداتی در بحث جمع‌آوری پسماند از سوی خدمات شهری شهرداری تهران وجود دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که مدیریت شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸ و نیم میلیون نفر و جمعیت شناور ۱۲ میلیون نفر در بخش‌هایی دارای ایراد است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شهر‌های زیادی از دنیا را سفر کردم و باید بگویم وضعیت تهران نسبت به آن‌ها بسیار مطلوب‌تر است و ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که اگر کاستی در خدمات‌رسانی در یک منطقه وجود دارد، دیگر شهروندان تصور کنند که شهر را زباله فرا گرفته است.


بیشتر بخوانید: تذکر عضو شورای شهر تهران به استقرار خودرو‌های حمل زباله در مجاورت مدارس


نوری تأکید کرد: در بحث جمع‌آوری زباله در ماه‌های اخیر مشکلاتی وجود دارد و از مردم می‌خواهم که ایرادات را به ما منعکس کنند تا با توجه به موقعیت و منطقه نسبت به رفع معایب اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: ما پیگیر حل مشکلات مناطق در بحث جمع‌آوری زباله‌های شهری هستیم و در مواردی نیز پیمانکاران را توبیخ کردیم، اما باز تأکید می‌کنم وجود برخی کاستی‌ها در برخی از نقاط نشان دهنده همه گیر بودن آن مشکل نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.