سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: ترامپ گفت درباره خرید اس-۴۰۰ حق با ترکیه است/ تحریمی علیه آنکارا در کار نخواهد بود

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد همتای آمریکایی خود به او گفته درباره خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ حق با آنکاراست.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او به او گفته هیچ تحریمی برای خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ علیه آنکارا صورت نخواهد گرفت و تاکید داشته در این مورد با آنکارا به صورت ناعادلانه رفتار شده است.

بنا به گزارش شبکه ان تی وی، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ترامپ به من گفت شما درباره (پدافند موشکی) اس-۴۰۰ حق دارید. او گفت این غیرعادلانه است. این (موضوع) بسیار حائز اهمیت است. فکر می‌کنم این روند را بدون هیچ مشکلی طی خواهیم کرد.

اردوغان افزود دو طرف در خصوص پیگیری این موضوع از سوی مقامات دو کشور توافق کرده و تاکید شد که وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ترکیه در‌های را برای حل و فصل این مسئله باز کنند.

رئیس جمهور ترکیه افزود که آمریکا همچنین به ما پیشنهاد دریافت سامانه موشکی پاتریوت به جای سامانه موشکی اس-۴۰۰ را پیشنهاد داد. با این حال اردوغان تاکید کرد یک سامانه اس-۴۰۰ به اندازه سه پاتریوت آمریکا ارزش دارد. اگر شرایط خرید پاتریوت همانند اس-۴۰۰ باشد، سامانه موشکی پاترویوت را خریداری می‌کنیم. ولی اگر اینطور نباشد مجبوریم که به فکر منافع خود باشیم. اردوغان همچنین یادآور شد که تحویل اولین محموله موشکی اس-۴۰۰ ظرف ۱۰ روز آینده صورت خواهد گرفت.

آنکارا در سپتامبر سال ۲۰۰۷ قراردادی با روسیه برای خریداری پدافند موشکی اس ۴۰۰ امضا کرد. بر اساس این قرارداد، هزینه چهار پدافند موشکی اس ۴۰۰، دو و نیم میلیارد دلار می‌شود. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید از تسلیحات ساخت روسیه خریداری کنند. وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده است که پدافند موشکی اس ۴۰۰ قابلیت «جاسوسی» از جنگنده‌های اف ۳۵ و انتقال اطلاعات نسل پنجم جنگنده‌های آمریکا را به ارتش روسیه دارد. آمریکا معتقد است چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو این است که رهگیری جت‌های اف-۳۵ در رادار‌های سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد. ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند. روسیه اعلام کرده است روند تحویل سامانه دفاع موشکی به ترکیه را از تیرماه آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، دونالد ترامپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
آمریکا از خداشه صد تا از این اف 35 هاشو به ترکیه بفروشه و خداد میلیون دلار پول ترکیه رو بگیره
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
افتخار بزرگی است