این سرمایهگذاری معمولا به میزان مورد نیاز کارآفرین برای پشت سر گذاشتن مرحله گذار و بحرانی کسبوکار در ازای درصد مشارکتی منصفانه یا دریافت خدمات انجام میشود. جذب سرمایهگذار فرشته قطعا نقش پررنگی در عبور موفقیتآمیز کسبوکار در بحرانهای اجتناب ناپذیر آغاز راه خواهد داشت.
اما چطور میتوانیم یکی از این فرشتهها را به سمت کسبوکارمان جذب کنیم؟ در ادامه هشت اصل مهم برای ایجاد تأثیرگذاری بیشتر را از نظر جرمی لارنر فرشته نجات جوانی که تا کنون در بیش از صد شرکت نوپای گوناگون و بینالمللی سرمایهگذاری کرده، بررسی میکنیم.
شفاف باشید
«شفافیت» اصل مهم و اساسی هنگام مذاکرات سرمایهگذاری است. سرمایهگذاران توقع ندارند کسبوکارتان در این مرحله کاملا بینقص و کامل باشد. شاید در لحظه مذاکره بیش از اندازه زیر بار قرض و بدهی رفته باشید یا برای تأمین برخی نیازهای کسبوکارتان با چالشهایی روبهرو شده باشید.
درخصوص شرایط و مشکلاتتان کاملا شفاف باشید و بهصورت واضح برنامههایتان را برای عبور از شرایطی که در آن قرار دارید به سرمایهگذار شرح دهید. شفافیت باعث ایجاد حس اعتماد میشود که به نفع هر دو طرف است. در این حالت میتوانید با شرایط منطقیتری متناسب با اوضاع کسبوکارتان وارد قرارداد شوید و همکاری پایدارتر و دور از تنشی را تجربه کنید.
بر بازار هدف تمرکز کنید
بازار هدف خود را مستقیم نشانه بگیرید و اهدافتان را پراکنده انتخاب نکنید. برای دستیابی به سهم مشخصی از بازار هدفتان برنامهریزی و تمرکز کنید و خود را در کل حوزه صنعتی درگیر نکنید. این که از خودتان اشتیاق کلی نشان دهید باعث میشود طرف مقابل احساس کند خیلی هدفمند و دقیق فعالیت نمیکنید و هنوز خودتان هم نمیدانید بهدنبال چه هستید.
به صورت دقیق بازار مورد نظرتان و روشی که برای دستیابی به آن دارید را مشخص کنید. افرادی که مدام از شاخهای به شاخه دیگر پرواز کرده و ذهنشان را درگیر مسائل گوناگون میکنند معمولا بازده خوبی ندارند. این موضوع زمانی که تازه پا در عرصه کسبوکار گذاشته باشید بیشتر اهمیت خواهد داشت؛ زیرا در گامهای اول باید دقیقا بدانید بهدنبال چه چیز هستید و برای آن بهشدت تلاش کنید تا بتوانید خود را بهصورت نسبی جا بیندازید.
ارزیابی صلاحیت داشته باشید
«ارزیابی صلاحیت» مرحلهای پیش از عقد قرارداد سرمایهگذاری است. در این مرحله باید بتوانید مدارکی ارائه کنید که نشان دهد کسبوکارتان کم خطر است. ارزیابی صلاحیت به سرمایهگذارها کمک میکند مطمئن شوند آیا سرمایهگذاریشان درست است و کسبوکاری که انتخاب کردهاند ارزش سرمایهگذاری دارد یا نه!
براساس نتایج تحقیقی که انجمن سرمایهگذاران فرشته آمریکا انجام داده است، سرمایهگذارانی که حداقل ۲۰ ساعت زمان برای بررسی صلاحیت مجموعه مورد نظرشان صرف میکنند پنج برابر بیشتر از دیگر سرمایهگذاران توانستهاند سرمایهگذاریهای موفقتر و بازگشت سرمایه داشته باشند و کمتر ضرر کنند.
مدارکی که در این مرحله ارائه میدهید باید شامل گزارشهای مالی، میزان سرمایه سهامداران احتمالی، توافقات با پخشکننده و تعهداتی که بابت وامهای دریافتی دارید، باشد. برای تکمیل فهرست مواردی که در این مرحله باید ارائه دهید؛ میتوانید از چکلیستهایی که در منابع اینترنتی موجود هستند نیز استفاده کنید.
داستان کسبوکارتان را تعریف کنید
سرمایهگذاران فقط به محصولات و خدمات علاقهمند نیستند. این افراد نیز مانند هر فرد دیگری مشتاقند داستان و مسیری را که شما برای راهاندازی کسبوکارتان داشتهاید، بشنوند و بیشتر با شخصیت خودتان آشنا شوند.
به عنوان مثال، اگر نرمافزار همراهی برای ارائه خدمات سفر راهاندازی کردهاید آیا به این خاطر بوده که تجربه ناخوشایندی از تنظیم برنامه سفر و هماهنگی پروازهایتان داشتهاید؟ آیا مجموعهای برای به کارگیری جوانانی که به تازگی از دام اعتیاد آزاد شدهاند، راه انداختهاید، چون خودتان وقتی چنین شرایطی داشتید با مشکلات متعددی برای کار پیدا کردن روبهرو شده بودید؟ به سرمایهگذار بگویید چطور شد که به اینجا رسیدید و هنگام تعریف کردن هم سعی نکنید احساس اشتیاق یا ناراحتی خود را پنهان کنید. سرمایهگذار باید در وهله اول بتواند شما را باور کند و از دلایلتان برای ورود به راه شما مطمئن شود و سپس سرمایهگذاری کند.
مشکلی را حل کنید
محصول شما باید بتواند مشکلی را برطرف یا مسیر پر دستاندازی را هموار کند. بکوشید به بهترین شکل تشریح کنید که کسبوکارتان به چه صورتی میتواند مسأله حل نشدهای را حل کند، نیازی را برطرف و در مجموع زندگی را آسانتر کند تا مردم حاضر باشند برای این خدمت جدید هزینه کنند و سرمایهگذاری هدر نرود. اگر کسبوکارهای مشابهی با کسبوکارتان در حال فعالیت هستند باید به خوبی توضیح دهید که نوآوری و خلاقیت شما کدام جای خالی را در بازار موجود پر میکند.
حساب مالی روشنی داشته باشید
ارزش مالی مجموعه مشخص میکند که هر مجموعه تا چه حد ارزش سرمایهگذاری دارد. زمانی که مجموعه خود را ارزشیابی کرده باشید میزان سودآوری، وضعیت مالکیتش، سهمش در بازار هدف و برنامههای توسعه آتی مشخص میشود. همچنین براساس این شواهد و مدارک میتوان پیبرد که تا چه حد پیشبینیهایتان برای آینده این کسبوکار قابل دستیابی است. اگر تاکنون مجموعه خود را ارزشیابی نکردهاید میتوانید از سرمایهگذار فرشتهتان نیز درخواست کنید برای این کار به شما کمک کند تا برآورد دقیقتری از کسبوکارتان به دست بیاورید.
طرح کسبوکار داشته باشید
زمانی که برای کسبوکارتان طرح کسبوکار نوشته باشید حس اطمینان خاطر بیشتری به سرمایهگذار میدهید و نشان میدهید که دستور کار روشنی برای پیشبرد اهداف و توسعه کسبوکارتان دارید. به صورت اجمالی هر طرح کسبو کاری باید شامل موارد زیر باشد:
خلاصهای از تعریف کسبوکارتان و اهدافی که در نظر دارید و همچنین نحوه دستیابی به این اهداف.
خلاصهای از ساختار سازمانی مجموعه و افرادی که مجموعه را پایهگذاری کردهاند.
داراری تحلیل بازاری باشد که میزان ظرفیت احتمالی بازار را برای محصولتان نشان دهد و نحوه جذب مشتری، نحوه رقابت با سایر نامهای معروف موجود و شرایط اقتصادی حاکم بر حوزه کسبوکارتان را مشخص کند.
دارای بخش پیشبینی میزان درآمدزایی شامل اطلاعاتی از میزان فروش فعلی، هزینههایی که دارید، میزان سرمایه در گردش، داراییها و اعتبارتان باشد.
سازوکار خروج از کسبوکارتان را شرح دهید
سازوکار خروج نشان میدهد شما برنامه مشخص و حسابشدهای برای شرایط خاصی درنظر گرفتهاید که ممکن است مجبور شوید کسبوکارتان را پایان دهید. برای هر سرمایهگذاری جذاب است بداند اگر در شرایطی مجبور شدید کسبوکارتان را واگذار کنید یا مالکیت فکری آن را به شرکت بزرگتر یا سرمایهگذار خصوصی بفروشید با چه سازوکاری این مرحله را طی خواهید کرد و نحوه محاسباتتان به چه صورت خواهد بود.
شما به عنوان صاحب کسبوکار باید از پیش به تمام شرایط احتمالی در طول عمر کسبوکارتان فکر کنید و حتی چند سناریو برای پایان بخشیدن به آن در شرایط خاص داشته باشید و آنها را به صورت مشخص به سرمایهگذارتان نیز بگویید. این موضوع موجب میشود سرمایهگذار احساس کند شما همه قدمهایتان فکر شده است و به تکتک شرایط و اتفاقات احتمالی فکر کردهاید و برنامهریزی دارید.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/