سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هراس از مقاومت؛ امارات شمار نیرو‌های نظامی خود در یمن را کاهش داد

در‌حال‌حاضر خبر‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه امارات متحده عربی در سه هفته گذشته، شماری از نیرو‌های خود را از شهر «عدن» واقع در جنوب یمن خارج کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حملات ائتلاف سعودی به یمن در حالی وارد پنجمین سال خود شده که کشور‌های عضو این ائتلاف در ادامه حمله و تهاجم به یمن دچار اختلاف شده‌اند و ترس از تلفات انسانی و خسارت‌های مادی و سیاسی موجب شده نیرو‌های خود را از یمن به‌عقب برانند. امارات مدتی است در سیاست‌های راهبردی خود در حمله به یمن با ریاض اختلاف پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: اصابت موشک بالستیک نیروهای یمنی به مقر نظامیان سعودی در جیزان


امارات به‌دلیل سیاست‌های راهبردی‌اش در موضوعات فراسرزمینی، در میان کشور‌های عربی «شیطان بزرگ» لقب گرفته؛ اما بروز اختلافات با ریاض موجب دودستگی آن‌ها شده است، تا آنجا که عربستان علاوه‌بر توسعه روابطش با دیگر کشورها، به‌ویژه طرف‌های غربی، به خرید و تجهیزات نظامی بیشتری راغب شده است. دراین‌میان، از یک سو عربستان هرروز بر حملات هوایی و بمباران خود به بخش‌های مختلف یمن ادامه می‌دهد و از دیگر سو، امارات به نیرو‌های خود دستور داده از یمن عقب‌نشینی کنند و در اندیشه گسترده‌شدن راهبردهایش در کشور‌های شمالی آفریقا است.

البته، اگر بخواهیم دلایل کاهش نیرو‌های امارات در یمن را بیشتر بررسی کنیم، ناشی از ترس از تلفات انسانی و بروز اختلافات داخلی است که بر سر برخی مناطق و جزایر با ریاض پیدا کرده و همچنان موفق نشده هیچ‌یک از اهداف خود را محقق کند. همچنین، عملیات‌های موفق پهپادی انصارالله و انهدام و تخریب برخی زیرساخت‌های اماراتی که اخبار و تصاویر آن را در گزارش‌های مفصلِ چند ماه گذشته دیدیم، موجب شده از قدرت و توان نظامی انصارالله یمن در هراس باشد.

در‌حال‌حاضر خبر‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه امارات متحده عربی در سه هفته گذشته، شماری از نیرو‌های خود را از شهر «عدن» واقع در جنوب یمن خارج کرده است؛ اقدامی که تحلیلگران آن را «غافلگیرکننده» خوانده‌اند. در‌حالی‌که خبرگزاری «رویترز» به‌نقل از یکی از مسوولان بلندپایه اماراتی اعلام کرد این اقدام به‌منزله استقرار مجدد نیرو‌های اماراتی در یمن نیست، برخی از منابع دیپلماتیک تأکید کردند ابوظبی شماری از تجهیزات نظامی و نیرو‌های خود که در بندرگاه «عدن» و ساحل غرب یمن مستقر بود، خارج کرده تا سامانه‌های دفاعی خود را از هرگونه تهدید احتمالی ایمن کند. این در حالی است که برخی از رسانه‌های داخلی یمن نیز خبر خروج جنگ‌افزار‌های سنگین امارات از عدن را تأیید و تأکید کردند این تجهیزات از بندرگاه عدن به مقصد نامعلومی خارج شده است.

تاکتیک یا شکست

درباره عواملی که باعث شد امارات مجبور شود نیرو‌های خود را از یمن خارج کند، یکی از مسوولان دولتی یمن تأکید کرد: «شاید این تاکتیکی باشد که ابوظبی از رهگذر آن تلاش کند تصویر خود را بهبود بخشد؛ به‌ویژه بعد از اینکه مسوولان یمنی خواستار خروج امارات بودند و مردم یمن نیز خواستار پایان‌یافتن نقش امارات در ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن هستند». این مسوول دولتی به شبکه خبری «الجزیره» گفت: «امارات با این اقدام تلاش می‌کند فضا را برای عناصر وابسته خود در یمن، مانند شورای انتقالی و نیرو‌های رنجر، بازبگذارد تا به بیشترین تنش دست بزنند و اقدامات خرابکارانه‌ای را تکمیل کنند که در هفته‌های گذشته در «شبوه و سقطری» رخ داده است».

ترس امارات از حملات انصارالله

البته، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» به نقش حاکم دبی در تصمیم امارات برای کاهش حضور نظامی این کشور در یمن اشاره کرد و گفت: «اذعان ابوظبی به ناتوانی دربرابر تحمل حملات انصارالله، آن را به خروج تدریجی از جنگ یمن وادار کرده است. این منبع خبر داده محمد بن‌راشد آل‌مکتوم در نشستی با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی و نایب‌فرمانده کل قوای مسلح امارات متحده عربی تأکید کرد اگر حوثی‌ها مراکز حیاتی در دبی را در پاسخ به مشارکت امارات در جنگ هدف بگیرند، دبی آماده پرداخت بهای سنگین آن نیست». به‌گفته این منبع، آل‌مکتوم همچنین تأکید کرده ادامه سیاست کنونی امارات درقبال یمن، وحدت و یکپارچگی امارات را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

افزون‌براین، منبع مذکور خبر داد جنبش انصارالله پهپاد‌هایی را برفراز امارات فرستاده تا از فرودگاه‌های ابوظبی و دبی تصویربرداری کنند. این پهپاد‌ها در فیلمبرداری دوربین‌های این فرودگاه‌ها اختلال ایجاد کرده‌اند. اتفاق مزبور پیامی آشکار برای رهبران امارات دارد: انصارالله می‌تواند دایره اهداف خود را به‌سمت امارات و فرودگاه‌های آن توسعه بخشد. رأی‌الیوم نوشت: «اقدام امارات در کاهش حضور نظامی خود در یمن با مواضع برخی نخبگان سیاسی امارات همسو شده که در حال عقب‌نشینی از به‌کارگیری زبان جنگ علیه ایران هستند.»

امارات به‌دنبال کاهش تنش با ایران

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند سفر عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات، به مسکو و اظهارات وی درباره اینکه ابوظبی، ایران را به دست‌داشتن در حمله به نفتکش‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان متهم نمی‌کند، خود نشانه‌ای از نزدیک‌شدن ابوظبی به مسکو برای کاهش تنش با ایران است. به‌نوشته رأی‌الیوم، به‌زودی تغییر بیشتر مواضع ابوظبی درقبال تحولات منطقه را شاهد خواهیم بود و این تغییر برای ابوظبی مهم و ضروری است؛ همان‌قدر که برای عربستان مهم و ضروری است. همچنین، یاسین التمیمی، تحلیلگر یمنی مسائل سیاسی، تأکید کرد کاهش تعداد نیرو‌های امارات در عدن و ساحل غربی یمن، با نگرانی این کشور از تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است. التمیمی به الجزیره گفت: «ابعاد تاکتیکی دیگری ازطریق این خبر‌ها وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه این اخبار با تنش شدید برای درگیری نیرو‌های محلی تحت‌حمایت امارات علیه حکومت قانونی در سقطری و شبوه همزمان شده و این رفتار از میزان مداخله مداوم امارات در یمن و میزان ناکامی این کشور حکایت می‌کند».

تأثیر منفی جنگ بر اقتصاد ابوظبی

عدنان هاشم، تحلیلگر مسائل سیاسی، بر این باور است که جنگ علیه یمن به وجهه امارات بسیار آسیب زده و بر امارت‌های مختلف آن، در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تأثیر سوء گذاشته است. این موضوعات باعث ایجاد مشکلات داخلی شده و ابوظبی که با فشار‌های زیاد داخلی مواجه است، تلاش می‌کند سیاست خارجی خود در منطقه را متوقف کند. گفته می‌شود این فشار بیشتر از سمت حکام و شیوخ سایر امارت‌های این کشور است و شیوخ اماراتی معتقدند ادامه این جنگ بر اقتصاد آن‌ها تأثیری منفی گذاشته است.

امارات متحده عربی از به‌هم‌پیوستن چند امارت در جنوب ساحل خلیج‌فارس تشکیل شده است. در بین هفت امارت، دو امارت ابوظبی و دبی به‌دلیل گرایش‌ها و سیاست‌های متضاد، همواره بر سر بسط سیطره و قدرت خود در این کشور و خارج از آن اختلاف‌نظر داشته و دارند. جنگ علیه یمن یکی از بارزترین موارد اختلاف بین این دو امارت رقیب از چند سال گذشته است که به‌دلیل یکه‌تازی ولیعهد ابوظبی و شکست سیاست‌های او در یمن و به‌تبع آن، شکل‌گیری انتقاد‌های مجامع بین‌المللی علیه امارات موجب شده حاکم دبی از این سیاست‌ها انتقاد کند.

به‌گفته ناظران، تشدید اختلاف میان عربستان و امارات بر سر دستیابی به منافعشان در یمن و اعتراض بی‌وقفه شهروندان یمنی به حضور این اشغالگران در خاک کشورشان ازجمله عواملی است که متجاوزان را درقبال جنگ سردرگم کرده است؛ به‌ویژه اینکه عربستان سعودی که درکنار اشغال یمن، برای توسعه روابط اقتصادی خود با دیگر کشور‌های منطقه و جهان تلاش می‌کند.

این تصمیم امارات در حالی گرفته شده که دیروز، ولیعهد سعودی ضمن تحویل‌گرفتن ریاست «جی ۲۰» از ژاپن برای دور آینده، از کشور‌های جهان دعوت کرد در آن شرکت کنند. این موضوعی است که امارات دریافته جنگ یمن بیشتر نیرو‌های اماراتی را در آن به‌خود مشغول کرده تا نیرو‌های عربستانی و علاوه‌برآن، ریاض با قراردادن ابوظبی در باتلاق یمن، به‌دنبال فعالیت‌های اقتصادی خود در منطقه و جهان است و به فکر افزایش تولید نفت و صادرات آن است؛ نفتی که امارات برای صادرات آن با تهدید‌های نظامی و مشکوکی روبه‌رو است؛ همان‌طورکه اخیرا به چندین نفتکش این کشور در یکی از بنادرش، یعنی الفجیره حمله و آن‌ها را منفجر کردند.

مداخله نظامی در یمن ۶فروردین۱۳۹۴ با حمله هوایی ائتلافی از کشور‌های منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام «عملیات طوفان قاطعیت» با هدف بازگرداندن مشروعیت دولت منصور هادی آغاز شد و اکنون با گذشت چهار سال، کشور‌های متخاصم در حال عقب‌نشینی و اذعان به شکست دربرابر نیرو‌های یمنی هستند.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.